Trans Women and Representations of the Cuban Special Period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v38-2022-18

Keywords:

Gender Studies, Trans women, Cuban Cinema, LGBTQIA Cinema, Special Period

Abstract

His Wedding Dress, the first feature film directed by Marilyn Solaya, was released in 2014. It explores the tensions produced by gender definitions centered on the hegemonic heterosexual matrix (BUTLER, 2003) by taking into account the experience of transgender women. Inspired by the story of the first Cuban woman to undergo a gender confirmation surgery, the narrative focus approaches the process of revealing character Rosa Elena’s secrets about her gender transition, as well as the criticism of the socialist “new man” project (GUEVARA, 2011) by highlighting the Cuban State policy of repression against members of the LGBTQIA+ community in the Special Period in Times of Peace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renato Kerly Marques Silva, UFSC/PPGLit

Doutorando em Literatura pela Universidade Federalde Santa Catarina (UFSC, Florianópolis, SC, Brasil), pro-fessor da Secretaria Estadual de Educação do Estadodo Maranhão (SEDUC-MA) em São Luís, MA, Brasil.

References

ACOSTA, D. Film-Cuba: I fought for this, but not just to be a housewife. Inter Press Service, Havana, 3 set. 2010. Disponível em: http://www.ipsnews.net/2010/09/film-cuba-i-fought-for-this-but-not-just-to-be-a-housewife/. Acesso em: 10 jun. 2021.

AMNESTY INTERNATIONAL. The Sinking of the "13 de Marzo" Tugboat on 13 July 1994, 1997. Disponível em: https://web.archive.org/web/20030515130109/http://web.amnesty.org/library/Index/ENGAMR250131997?open&of=ENG-CUB . Acesso em: 10 jun. 2021.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

DIÉGUEZ, D. C. Vidas amputadas. Sobre Vestido de Novia, la película. Negra cubana tenía que ser, 21 dez. 2014. Disponível em: https://negracubanateniaqueser.com/2014/12/21/vidas-amputadas-sobre-vestido-de-novia-la-pelicula/. Acesso em: 10 jun. 2021.

EN EL CUERPO equivocado. Direção: Marilyn Solaya. Havana: Cuban Filme Society, 2010. 1 DVD. (52 min).

FOUCAULT, M. História da Sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1999.

FOUCAULT, M. Os anormais. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

GUEVARA, E. C. El socialismo y el hombre en Cuba. La Habana: Ocean Sur, 2011. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191016042156/el_socialismo_y_el_hombre_en_cuba.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

HERNANDEZ-REGUANT, A. Writing the Special Period: an introduction. In: HERNANDEZ-REGUANT, A. Cuba in the Special Period: culture and ideology in the 1990's. New York: Palmgrave Macmillan, 2009. p. 01-18.

MARTÍNEZ-ECHAZÁBAL, L. Cuba: (im)possiblidade cuír na era da tolerância. Uniletras, Ponta Grossa, v. 39, n. 2, p. 243-255, 2017. http://dx.doi.org/10.5212/uniletras.v39i2.12644.

MORANGO e chocolate. Direção: Tomás Gutiérrez Alea. Havana: Instituto Cubano del Arte e Industrias Cinematográficos (ICAIC), 1994. 1 DVD. (108 min).

PELÚCIO, L. Toda Quebrada na Plástica - corporalidade e construção de gênero entre travestis paulistas. Campos, Curitiba, v. 6, n. 1-2, p. 97-122, 2005. http://dx.doi.org/10.5380/cam.v6i0.4509.

SANTOS, G. C. A. A representação da crise do Período Especial em Cuba na obra Trilogia suja de Havana. Revista Eletrônica da ANPHLAC, São Paulo, n. 17, p. 139-168, 2014. https://doi.org/10.46752/anphlac.17.2014.2165.

SCOTT, J. S. Gênero: uma categoria útil para a análise histórica. Educação e realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 20, p. 71-99, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71721/40667. Acesso em: 10 jun. 2021.

SEGDWICK, E. K. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, Campinas, v. 1, n. 28, p. 19-54, 2007. https://doi.org/10.1590/S0104-83332007000100003.

SOLAYA, M. Marilyn Solaya: entrevista [28 out. 2015]. Entrevistador: GARCÍA, E. C. Revista Pueblos – Revista de Información y Debate. Disponível em: http://www.revistapueblos.org/blog/2015/10/28/marilyn-solaya-es-una-pelicula-para-los-otros-todas-aquellas-personas-que-se-creen-que-tienen-el-derecho-a-vejar-al-diferente-a-maltratar-al-diferente-a-abusar-al-diferente-y-a-marginar-a/. Acesso em: 10 jun. 2021.

SOLAYA, M. Marylin Solaya: entrevista [18 nov. 2011]. 13 min 16 s. Cubainformación TV. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=U20s5ICIHeQ. Acesso em: 10 jun. 2021.

TUERO, V. M.; PÉREZ, J. C. G.; ALBA, M. V. Representación social de lo trans* en el cine cubano, en el período de 2000 a 2019. Revista Sexología y Sociedad, Havana, v. 26, n. 2, p. 133-145, 2020. Disponível em: http://revsexologiaysociedad.sld.cu/index.php/sexologiaysociedad/article/view/689. Acesso em: 10 jun. 2021.

VESTIDO de Novia. Direção: Marilyn Solaya. Havana: Instituto Cubano del Arte e Industrias Cinematográficos (ICAIC), 2014. 1 DVD. (100min).

VICENT, M. La crisis de las balsas. El país, La Habana, 06 ago. 1994. Disponível em: https://elpais.com/diario/1994/08/07/internacional/776210415_850215.html . Acesso em: 10 jun. 2021.

Published

2022-12-31

How to Cite

SILVA, R. K. M. Trans Women and Representations of the Cuban Special Period. Letras & Letras, Uberlândia, v. 38, p. e3818 | 1–20, 2022. DOI: 10.14393/LL63-v38-2022-18. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/62162. Acesso em: 21 nov. 2024.