Survivals
(Inter)Arts / Media Resistance in the Covid-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-20Keywords:
Survivals, Covid-19, Activism, Social art, IntermedialityAbstract
This article presents the Survivals outreach and extension project, inserted in the areas of art, culture and communication and developed at CEFET-MG. This project stimulated students’ engagement in interartistic/intermedia creative processes, involving the experimentation of different languages, artistic techniques, and communication tools, with a view to producing and diffusing artistic works and cultural actions that represent a direct contribution to actions against Covid-19. It included oriented study, creative practices, and dissemination of interartistic/ intermedia production to propagate correct and qualified information and knowledge about combating the pandemic. The ongoing actions in the creation/communication and the free distribution of a collective book are means by which we seek to achieve an extension action directed to a wide public. The interdisciplinary theoretical framework includes works in the fields of Interart /Intermedia Studies; Theory of Art; Visual Anthropology, and others.
Downloads
References
ANDRADE, Oswald de. O perfeito cozinheiro das almas deste mundo. Edição fac-similar. São Paulo: Ex Libris, 1987.
AUGUSTO, Yara. Plasticidades Poéticas, Escriturais Picturais: jogos do texto e da imagem na arte de poetas e pintores das vanguardas latino-americanas. 2016. 314f. Tese (Doutorado em Teoria da Literatura e Literatura Comparada) – Programa de pós-graduação em Letras: Estudos Literários, Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Trad. Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.
ARENDT, Hanna. A condição humana. Trad. Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/12/BNCC_14dez2018_site.pdf. Acesso em: 7 jun. 2020.
BARTHES, Roland. Variations sur lécriture. Oeuvres Complètes. v. Iv. Paris: Seuil, 2000.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em 12 dez. 2018.
CASA NOVA, Vera. Fricções. Traço, Olho e Letra. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006.
DE BOTTON, Alain; ARMSTRONG, John. Arte como terapia. Trad. Denise Bottmann. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2014.
DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão. São Paulo: Iluminuras, 2005.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo. História da arte e anacronismos das imagens. Belo Horizonte: UFMG, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Trad. Márcia Arbex e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011.
MATISSE, Henri. Matisse Cut-outs. Bohn: Taschen, 2015.
NIKOLAJEVA, Maria. Livro Ilustrado: palavras e imagens. Rio de Janeiro: Cosac Naif, 2011.
OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Perdida entre signos: Literatura, Artes e Mídias, hoje. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG. 2012.
WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã. Contribuições científico-culturais para a história do Renascimento Europeu. Rio de Janeiro: Contraponto. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.