Podcast Production as an Active Methodology in the Teaching and Learning of Portuguese literature
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-14Keywords:
Portuguese literature, National Common Curriculum Framework, Podcast, Teaching-learning, Active methodologiesAbstract
Teaching must adapt to changes in society and the needs of students to promote its main objective: learning. This has urged for connections between the hybridity of daily communications and interdisciplinary studies of literature and culture. The aim is to promote the teaching-learning process and the education of critical readers in tune with the dynamics of the information and communication society. The new demands brought by the Brazilian Common Curriculum Framework released by the end of 2018 have been oriented to the digital age and have urged a teacher training focused on the use of different languages, resulting in the development of students’ skills, competence, and learning. This article reports on an activity experienced by students and teachers of a postgraduate course in the context of teaching Portuguese Literature in the production of a podcast.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. das G.; ALVES, L. P. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 8. ed. Joinville, SC: Univille, 2009.
BERLEZZI, F. L. C; MACHADO, A. R. Relato de experiência: produção audiovisual como metodologia ativa no ensino- aprendizagem de Literatura Portuguesa. In: CORRADIN, F. M.; ROSA, C. G.; DOMENE, M. G.; DRIVER, R. (Org.). A pesquisa em Literatura Portuguesa – Homenagem ao Prof. Francisco Maciel Silveira. São Paulo: Na Raiz, 2020. v. 1, p. 180-200.
BOTTENTUIT JUNIOR, J. B.; COUTINHO, C. P. A educação a distância para a formação ao longo da vida na sociedade do conhecimento. In: BARCA, A.; PERALBO, M.; PORTO, A.; SILVA, B. D.; ALMEIDA, L. (Ed.). Actas do IX Congresso Internacional Galego Português de Psicopedagogia. A Coruña: Universidade da Coruña, 2007. p. 613-623.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular BNCC. Versão final. Brasília: MEC, 2018.
CLÜVER, C. Intermidialidade. PÓS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 1, n. 2, p. 8-23, 2012. Disponível em: https://eba.ufmg.br/revistapos3/index.php/pos/article/view/16. Acesso em: 20 jul. 2020.
LOURENÇO, E. Mitologia da saudade. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
MACHADO, I. A. Texto & gêneros: fronteiras. In: MACHADO, I. A. Espaços da linguagem. São Paulo: Editora Humanitas, 1999.
MACHADO, I. A. Escola de semiótica – A experiência de Tártu-Moscou para o estudo da cultura. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
PODPESQUISA 2014. Disponível em: http://www.podpesquisa.com.br/2014/resultado. Acesso em: 20 jan. 2020.
ROY, A. K.; ROY, P. A. Intersection of training and podcasting in adult Education. Australian Journal of Adult Learning, v. 47, n. 3, p. 479-491, nov. 2007.
SANTAELLA, L. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do póshumano. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 22, p. 23-32, dez. 2003. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.22.3229
STOCK, A. Universidades dos EUA usam podcast para atrair público. 2007. Disponível em: http://tecnologia.terra.com.br/interna/0,,OI1919883-EI4802,00.html. Acesso em: 20 jan. 2020.
VASCONCELLOS, C. dos S. Construção do conhecimento em sala de aula. São Paulo: Libertard, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.