Literature and/in Media

(Un)disciplinary pedagogies?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-04

Keywords:

Literature, Intermedial adaptations, Classroom practices, Interpretive expansion, Border epistemologies

Abstract

This paper aims at providing reflections and insights to stimulate classroom practices that might consider approaching literature and/in other media. We assume that the construction of such practices that go beyond pre-molded didactic sequences (which seem to use intermedial adaptations as a temporary prosthesis to reach the written literary text) would demand a step ahead the sheer integration between disciplines and the development of border epistemologies across disciplines, media, and theoretical approaches. Based on authors such as Clüver (2012), Rajewski (2005), and Wolf (2011), we consider how the concept of interpretive expansion (MONTE MÓR, 2018) can promote the construction of a(n) (un)disciplinary praxis that copes with literary intermedial adaptations in educational contexts. This concept may instigate literature to cross its borders not only regarding curricular issues, but also regarding `a written tradition supported by the literary canon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando da Silva Pardo, Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo

Possui Doutorado em Letras (2018) pelo Programa de Estudos Linguísticos e Literários em Inglês, no Departamento de Letras Modernas da Universidade de São Paulo (USP), com estágio sanduíche na York University, em Toronto - Canadá; Especialização em recursos para o ensino de inglês como língua estrangeira - Universidade Presbiteriana Mackenzie (2011); Bacharelado em Letras/Tradutor e Licenciatura Plena em Inglês/Português - Universidade Presbiteriana Mackenzie (2002). Formado em música/instrumentista pela Escola de Música do Estado de São Paulo - EMESP Tom Jobim (2008). Membro do grupo de pesquisa "Projeto Nacional de Letramentos: Linguagem,Cultura e Tecnologia", diretório CNPq. Docente do curso de Letras no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, campus Pirituba. 

Liliam Cristina Marins, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Letras. Professora do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá (UEM)

References

ARROJO, R. Oficina de tradução: a teoria na prática. São Paulo: Ática, 1999.

BOURDIEU, P. A economia das trocas linguísticas. São Paulo: EDUSP, 1996.

BRANCO, E.; COSTA, F. A. Narrativas transmédia: criação de novos cenários educativos. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA EDUCAÇÃO, 8., Braga, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/275019964_NARRATIVAS_TRANSMEDIACRIACAO_DE_NOVOS_CENARIOS_EDUCATIVOS. Acesso em: 22 jun. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 dez. 2019.

CLÜVER, C. Intermidialidade. Pós: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 8-23, 16 jan. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15413. Acesso em: 19 jul. 2020.

FELIX, J. C.; PRZYBYLSKI, M. P.; PECINO, I. B. (Org.). Intermidialidade e literatura: as possibilidades da narrativa na contemporaneidade. Pontos de Interrogação, Alagoinhas, Fábrica de Letras/UNEB, v.7, n.1., jan.-jun. 2017.

FIORI, F. M. The Raven, de Edgar Allan Poe: o poema, suas traduções e recriações. In: FELIX, J. C.; PRZYBYLSKI, M. P.; PECINO, I. B. (Org.). Intermidialidade e literatura: as possibilidades da narrativa na contemporaneidade. Pontos de Interrogação, Alagoinhas, Fábrica de Letras/UNEB, v. 7, n. 1, p. 123-142, jan.-jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.30620/p.i..v7i1.3934

GHIRARDI, A. L. R. Intermidialidade e transdisciplinaridade na formação de um leitor proficiente. Todas as Letras, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 80-92, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/1980-6914/letras.v20n1p80-92.

HUTCHEON, L. Uma teoria da adaptação. Florianópolis: Ed. UFSC, 2011.

KRACIUK, J. The concept album as a form of intermediality [online]. [S.I.], 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/8899068/The_Concept_Album_as_a_Form_of_Intermediality. Acesso em: 14 jun. 2020.

KRESS, G. Literacy in the new media age. London: Routledge, 2003. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203299234

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguistíca Aplicada, v. 49, n. 2, p. 455-479, jul./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009

MARINS, L. C.; PARDO, F. S. (Shadow of) The Raven: uma adaptação intermidiática da literatura para a música. Revista Letras Raras. Campina Grande, v. 9, n. 3, p. 72-91, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.35572/rlr.v9i3.1828

MOITA LOPES, L. P. Um linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 13-44.

MOITA LOPES, L. P. Fotografias da Linguística Aplicada brasileira na modernidade recente: contextos escolares. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Linguística Aplicada na Modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 15-37.

MONTE MÓR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (Org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p. 31-59.

MONTE MÓR, W. Sociedade da escrita e sociedade digital: línguas e linguagens em revisão. In: TAKAKI, N. H.; MONTE MÓR, W. (Org.). Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas/linguagens. Campinas: Pontes, 2017. p. 169-194.

MONTE MÓR, W. Letramentos críticos e expansão de perspectivas: diálogos sobre práticas. In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. R.; MONTE MÓR, W. (Org.). Letramentos em prática na Formação Inicial de Professores de Inglês. Campinas: Pontes Editores, 2018. p. 315-335.

OLHER, R. M. Representações de tradução no contexto literário acadêmico. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 35, n. 3, p. 257-267, 2013. DOI https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v35i3.14944.

OLHER, R. M.; WIELEWICKI, V. H. G. Tradução em aulas de literatura estrangeira: prática ilícita ou prática pedagógica? Claritas, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 139-150, maio, 2006.

PINTO, F. P. A. Intermidialidade e uma aproximação interdisciplinar entre Literatura e videoarte. In: FELIX, J. C.; PRZYBYLSKI, M. P.; PECINO, I. B. (Org.). Intermidialidade e literatura: as possibilidades da narrativa na contemporaneidade. Pontos de Interrogação, Alagoinhas, Fábrica de Letras/UNEB, 2011, v.7, n.1., jan.-jun., p. 13-32, 2017. DOI: https://doi.org/10.30620/p.i..v7i1.3928

RAJEWSKY, I. O. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: a Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités: Histoire et Théorie des Arts, des Lettres et des Techniques, n. 6, p. 43-64, 2005. DOI: https://doi.org/10.7202/1005505ar.

SILVA, C. A. V. Orlando e Mrs. Dalloway e a reconfiguração da narrativa de Virginia Woolf na tela. In: FELIX, J. C.; PRZYBYLSKI, M. P.; PECINO, I. B. (Org.). Intermidialidade e literatura: as possibilidades da narrativa na contemporaneidade. Pontos de Interrogação, Alagoinhas, Fábrica de Letras/UNEB, 2011, v. 7, n. 1., jan.-jun., p. 91-106, 2017. DOI: https://doi.org/10.30620/p.i..v7i1.3932

WIELEWICKI, V. H. G. Rock and drugs: multiliteracies and an aesthetics of violence for teenagers in school. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 36, n. 3, p. 335-345, 2014. DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v36i3.23826.

WIELEWICKI, V. H. G.; MARINS, L. C. Multiletramentos e ensino de literatura em língua inglesa na formação do professor em um curso EAD. Línguas & letras, v. 19, n. 44, p. 75-92, 2018. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/20261. Acesso em: 19 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.5935/1981-4755.20180026

WOLF, W. (Inter)mediality and the Study of Literature. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, v. 13, n. 3, p. 1-9, 2011. DOI: https://doi.org/10.7771/1481-4374.1789.

Published

2021-06-30

How to Cite

DA SILVA PARDO, F. .; CRISTINA MARINS, L. Literature and/in Media: (Un)disciplinary pedagogies?. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 1, p. 56–74, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n1-2021-04. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/56320. Acesso em: 22 jul. 2024.