Literature and/in Media
(Un)disciplinary pedagogies?
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-04Keywords:
Literature, Intermedial adaptations, Classroom practices, Interpretive expansion, Border epistemologiesAbstract
This paper aims at providing reflections and insights to stimulate classroom practices that might consider approaching literature and/in other media. We assume that the construction of such practices that go beyond pre-molded didactic sequences (which seem to use intermedial adaptations as a temporary prosthesis to reach the written literary text) would demand a step ahead the sheer integration between disciplines and the development of border epistemologies across disciplines, media, and theoretical approaches. Based on authors such as Clüver (2012), Rajewski (2005), and Wolf (2011), we consider how the concept of interpretive expansion (MONTE MÓR, 2018) can promote the construction of a(n) (un)disciplinary praxis that copes with literary intermedial adaptations in educational contexts. This concept may instigate literature to cross its borders not only regarding curricular issues, but also regarding `a written tradition supported by the literary canon.
Downloads
References
ARROJO, R. Oficina de tradução: a teoria na prática. São Paulo: Ática, 1999.
BOURDIEU, P. A economia das trocas linguísticas. São Paulo: EDUSP, 1996.
BRANCO, E.; COSTA, F. A. Narrativas transmédia: criação de novos cenários educativos. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA EDUCAÇÃO, 8., Braga, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/275019964_NARRATIVAS_TRANSMEDIACRIACAO_DE_NOVOS_CENARIOS_EDUCATIVOS. Acesso em: 22 jun. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 dez. 2019.
CLÜVER, C. Intermidialidade. Pós: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 8-23, 16 jan. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15413. Acesso em: 19 jul. 2020.
FELIX, J. C.; PRZYBYLSKI, M. P.; PECINO, I. B. (Org.). Intermidialidade e literatura: as possibilidades da narrativa na contemporaneidade. Pontos de Interrogação, Alagoinhas, Fábrica de Letras/UNEB, v.7, n.1., jan.-jun. 2017.
FIORI, F. M. The Raven, de Edgar Allan Poe: o poema, suas traduções e recriações. In: FELIX, J. C.; PRZYBYLSKI, M. P.; PECINO, I. B. (Org.). Intermidialidade e literatura: as possibilidades da narrativa na contemporaneidade. Pontos de Interrogação, Alagoinhas, Fábrica de Letras/UNEB, v. 7, n. 1, p. 123-142, jan.-jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.30620/p.i..v7i1.3934
GHIRARDI, A. L. R. Intermidialidade e transdisciplinaridade na formação de um leitor proficiente. Todas as Letras, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 80-92, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/1980-6914/letras.v20n1p80-92.
HUTCHEON, L. Uma teoria da adaptação. Florianópolis: Ed. UFSC, 2011.
KRACIUK, J. The concept album as a form of intermediality [online]. [S.I.], 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/8899068/The_Concept_Album_as_a_Form_of_Intermediality. Acesso em: 14 jun. 2020.
KRESS, G. Literacy in the new media age. London: Routledge, 2003. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203299234
LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguistíca Aplicada, v. 49, n. 2, p. 455-479, jul./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009
MARINS, L. C.; PARDO, F. S. (Shadow of) The Raven: uma adaptação intermidiática da literatura para a música. Revista Letras Raras. Campina Grande, v. 9, n. 3, p. 72-91, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.35572/rlr.v9i3.1828
MOITA LOPES, L. P. Um linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 13-44.
MOITA LOPES, L. P. Fotografias da Linguística Aplicada brasileira na modernidade recente: contextos escolares. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Linguística Aplicada na Modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 15-37.
MONTE MÓR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (Org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p. 31-59.
MONTE MÓR, W. Sociedade da escrita e sociedade digital: línguas e linguagens em revisão. In: TAKAKI, N. H.; MONTE MÓR, W. (Org.). Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas/linguagens. Campinas: Pontes, 2017. p. 169-194.
MONTE MÓR, W. Letramentos críticos e expansão de perspectivas: diálogos sobre práticas. In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. R.; MONTE MÓR, W. (Org.). Letramentos em prática na Formação Inicial de Professores de Inglês. Campinas: Pontes Editores, 2018. p. 315-335.
OLHER, R. M. Representações de tradução no contexto literário acadêmico. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 35, n. 3, p. 257-267, 2013. DOI https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v35i3.14944.
OLHER, R. M.; WIELEWICKI, V. H. G. Tradução em aulas de literatura estrangeira: prática ilícita ou prática pedagógica? Claritas, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 139-150, maio, 2006.
PINTO, F. P. A. Intermidialidade e uma aproximação interdisciplinar entre Literatura e videoarte. In: FELIX, J. C.; PRZYBYLSKI, M. P.; PECINO, I. B. (Org.). Intermidialidade e literatura: as possibilidades da narrativa na contemporaneidade. Pontos de Interrogação, Alagoinhas, Fábrica de Letras/UNEB, 2011, v.7, n.1., jan.-jun., p. 13-32, 2017. DOI: https://doi.org/10.30620/p.i..v7i1.3928
RAJEWSKY, I. O. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: a Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités: Histoire et Théorie des Arts, des Lettres et des Techniques, n. 6, p. 43-64, 2005. DOI: https://doi.org/10.7202/1005505ar.
SILVA, C. A. V. Orlando e Mrs. Dalloway e a reconfiguração da narrativa de Virginia Woolf na tela. In: FELIX, J. C.; PRZYBYLSKI, M. P.; PECINO, I. B. (Org.). Intermidialidade e literatura: as possibilidades da narrativa na contemporaneidade. Pontos de Interrogação, Alagoinhas, Fábrica de Letras/UNEB, 2011, v. 7, n. 1., jan.-jun., p. 91-106, 2017. DOI: https://doi.org/10.30620/p.i..v7i1.3932
WIELEWICKI, V. H. G. Rock and drugs: multiliteracies and an aesthetics of violence for teenagers in school. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 36, n. 3, p. 335-345, 2014. DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v36i3.23826.
WIELEWICKI, V. H. G.; MARINS, L. C. Multiletramentos e ensino de literatura em língua inglesa na formação do professor em um curso EAD. Línguas & letras, v. 19, n. 44, p. 75-92, 2018. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/20261. Acesso em: 19 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.5935/1981-4755.20180026
WOLF, W. (Inter)mediality and the Study of Literature. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, v. 13, n. 3, p. 1-9, 2011. DOI: https://doi.org/10.7771/1481-4374.1789.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.