The cat sharped our tongue

A script for teaching literature based on Top Cat (1961)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-16

Keywords:

Teaching of literature, Anti-hero, Top Cat, Reading strategies, Writing

Abstract

This article proposes a script for teaching literature in basic education (from 6th to 9th grade) based on an animated episode of the series Top Cat (1961), by Hanna-Barbera Studios, which narrates the journey of the eccentric antihero and protagonist Top Cat: a street cat who leads other cats and swindles in Manhattan. The composition of the typical character (which borders on the picaresque and the trickster character) supports the construction of a narrative model in which reading and textual production activities can be developed from a media perspective. Class dialogue using reading strategies is favorable for reading and producing texts, and producing podcasts encourages students to speak and be critical. In addition to the activities, the concepts of heroes and an analysis of the narrative/episode are presented with the aim to favor the teaching of literature and collaborate to the training of literature teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Junqueira de Souza, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Presidente Prudente)

 



Fernando Teixeira Luiz, Universidade do Oeste Paulista

 



Gislene Barbosa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado de São Paulo (IFSP/Presidente Epitácio)

 



References

BOTOSO, A. A recriação do pícaro na literatura brasileira: o personagem malandro. In: BOTOSO, A. Malandros ou Pícaros: figurações do anti-herói na literatura brasileira. São Paulo: Editora Todas as Musas, 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 17 jun. 2020.

CANDIDO, A. Dialética da malandragem. In: ALMEIDA, M. A. Memórias de um Sargento de Milícias. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

CHAMBERS, A. Dime: los niños, la lectura y la conversación. Traducción del inglés Ana Tamarit Amieva. Ciudad de México: FCE, 2007.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.

DENIS, S. O. Cinema de Animação. Lisboa: Edições Texto e Gráfica, 2010.

FERRO, M. C. A leitura através do currículo: uma análise do PCN de Língua Portuguesa – a compreensão em foco. 2012, 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2012.

FOSSATTI, C. Cinema de Animação: uma trajetória marcada por inovações. In: ENCONTRO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MÍDIA: MÍDIAS ALTERNATIVAS E ALTERNATIVAS MIDIÁTICAS. 19-21 agosto de 2009. Fortaleza, 2009. Anais... Fortaleza: Unifor, 2009. p. 01-21.

GIROTTO, C. G. G. S.; SOUZA, R. J. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: SOUZA, R. J. et al. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p. 45-114.

GOTLIB, N. B. Teoria do Conto. São Paulo: Ática, 2000.

GREGÓRIO, M. vídeo (25min40s). O Manda Chuva – A Recompensa – dublado. Publicado pelo canal Dailymotion, 2012. Disponível em: https://www.dailymotion.com/video/xyfl3n. Acesso em 15 abr. 2020.

HUTCHEON, L. Poética do Pós-modernismo. Tradução de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 2013.

LUCENA JR, A. Arte da animação: técnica e estética através da história. São Paulo: Editora Senac, 2001.

LURKER, M. Dicionário de simbologias. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

ROSENFELD, A. Literatura e personagem. In: CANDIDO, A.; ROSENFELD, A.; PRADO, D. A.; GOMES, P. E. S. A personagem de ficção. 11. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009. p. 9-50.

SILVA, M. S. O uso do podcast como recurso de aprendizagem no ensino superior. 2019. 154 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade do Vale do Taquari (Univates), Lajeado, 2019.

SOUZA, R. J.; GIROTTO, C. G. G. S.; SILVA, J. R. M. Educação Literária e formação de leitores: da leitura 'em si' para leitura 'para si'. Ensino em Re-vista, v. 19, n. 1, p. 194-214, 2012. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/114926. Acesso em: 20 jun. 2020.

VIEIRA, A. G. Do conceito de estrutura narrativa à sua crítica. Psicol. Reflex. Crit. [online], v. 14, n. 3, p. 599-608, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722001000300015.

Published

2021-06-30

How to Cite

JUNQUEIRA DE SOUZA, R.; LUIZ, F. T.; BARBOSA, G. . The cat sharped our tongue: A script for teaching literature based on Top Cat (1961). Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 1, p. 272–293, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n1-2021-16. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/55648. Acesso em: 21 nov. 2024.