THE PROFILE OF THE CHILD EDUCATOR

BETWEEN THE LEGAL MINIMUM AND THE NECESSARY TRAINING

Authors

  • Adriele de Freitas Silva Universidade Federal de Uberlândia
  • Márcia Regina Gonçalves Cardoso Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/DP-v6n1-2019-58919

Keywords:

Formation, Child education, Educators

Abstract

 This article deals with the results of a research on the profile of the Child Educator: between the legal minimum and the necessary training. This research was guided by the search for answer of the following question: does the mid-level teaching course correspond to the ideal formation to attend children of the kindergarten? In view of this question, it was intended with the study to analyze if the Municipal Education Policy of the city of Uberlândia corresponds to the educational needs of children in the age group from zero to five years, corresponding to Early Childhood Education. In addition, we also specifically sought to study the characteristics of children in the age group corresponds to Early Childhood Education and reflect on how they learn; analyze and compare the national as well as the municipal legislation of the city of Uberlândia regarding the criteria for training to work in children's education; to study and to systematize the main knowledge that the teacher who works in the education of children must master; and to analyze the mid-level Teaching Course, as to the knowledges and competences that are contemplated in said course. In order to adequately respond to the research problem and achieve the intended objectives, studies of a bibliographic nature were developed. The results of the research indicate that training in the Normal modality at the intermediate level is insufficient to contemplate such complex knowledge that involves the teaching and learning processes. Therefore, between the legal minimum and the necessary training, higher education is by far the most suitable for a professional teaching performance

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 5.692, de 11 de agosto de 1971. Brasília, DF: 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L5692.htm>. Acesso em: 04 jan. 2016.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>.Acesso em: 19 ago. 2015.

______. Lei nº 12.796, de 04 de Abril 2013.Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm>. Acesso em: 19 ago. 2015.

______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, DF: 1998.v.1

______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, DF: 1998. v. 2.

______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, DF: 1998. V. 3.

______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Diretrizes Curriculares Nacionais Para O Ensino Médio. Brasília, DF: 1998.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Política Nacional de Educação Infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à Educação. Brasília, DF: 2005

______. FUNDEB.Emenda Constitucional nº 53, de 19 de Dezembro de 2006.Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Emendas/Emc/emc53.htm>. Acesso em: 19 ago. 2015.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF: 2013.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Parecer CEB nº: 01/99. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de Professores na Modalidade Normal em Nível Médio. Brasília, DF: 1999. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb001_99.pdf>. Acesso em: 04 jan. 2016.

_______. Resolução CNE/CEB 01, de 20 de agosto de 2003.Dispõe sobre os direitos dos profissionais da educação com formação de nível médio, na modalidade Normal emrelação à prerrogativa do exercício da docência, em vista do disposto na lei 9394/96.Brasília, DF: 2003. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rceb01_03.pdf>. Acesso em: 04 jan. 2016.

______. Parecer CNE/CEB Nº: 03/2003. Consulta tendo em vista a situação formativa dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental e da educação infantil. DF: 2003. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pceb003_03.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2015

______. Parecer CNE/CEB Nº: 11/2008. Proposta de instituição do Catálogo Nacional de Cursos Técnicos de Nível Médio. Brasília, DF: 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/pceb011_08.pdf.. Acesso em: 19 ago. 2015.

______. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: 2009. Disponível em: <http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf>. Acesso em: 04 jan. 2016.

______. Parecer CNE/CEB Nº: 20/2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: 2009. Disponível em:
<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2097-pceb020-09&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 19 ago. 2015.

UBERLÂNDIA. Lei nº 11.967, de 29 de setembro de 2014. O plano de carreira dos servidores do quadro da educação da rede pública municipal de ensino de Uberlândia. Disponível em: http://www.uberlandia.mg.gov.br/uploads/cms_b_arquivos/11610.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2015.

Published

2021-01-20