Self-Evaluation in the Construction of a Quality Teaching Practice

Authors

  • Maria Dolores Ferreira Lopes Universidade Federal de Uberlândia
  • Éliton Meireles de Moura

DOI:

https://doi.org/10.14393/DP-v5n2-2018-51364

Keywords:

Self-evaluation, Pedagogical Practice, Reflection, Action, Learning

Abstract

should be able to trigger a differentiated vision in what concerns the evaluation, so it must be able to confer to the educational process the capacity of construction, expansion of individual and collective consciousness. In order to respond adequately to the research problem and to reach the desired objectives, a bibliographic research was organized, based on some studies and research already produced, dealing with the same subject of evaluation, self-assessment and some readings on teaching practices that used the self-evaluation method. We will have as reference on the subject some actors, among them: Depresbiteris, Melo and Bastos, Régnier and Miter.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Dolores Ferreira Lopes, Universidade Federal de Uberlândia

Especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal de Uberlândia – (UFU).

Éliton Meireles de Moura

Doutorando em Educação pela Universidade de São Paulo - (USP).

References

DEPRESBITERIS, Léa. Avaliação Educacional em três atos. 2ªed. São Paulo: Editora SENAC, 2001. 102 p.

________________. Avaliação da aprendizagem na Educação Ambiental – uma relação muito delicada. In: SANTOS, J. E.; SATO, M. A contribuição da educação ambiental à esperança de Pandora. São Carlos: Ri Ma, 2001.

INÁCIO FILHO, Geraldo. A monografia nos cursos de graduação. 3ªed. Uberlândia: Edufu, 2003. 206 p.

MELO, Édina Souza de e BASTOS, Wagner Gonçalves. Avaliação escolar como processo de construção de conhecimento. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 23, n. 52, p. 180-203, maio/ago. 2012

MITRE, Sandra Minardi et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, 13 (Sup. 2):2133-2144, 2008.

RÉGNIER, Jean-Claude. A autoavaliação na prática pedagógica. Revista Diálogo Educacional. Paraná, v. 3, n.6, p.53-68, maio/agosto, 2002.

MACEDO H. Avaliação escolar. Disponível em: //www.projetoeducar.com.br Acesso: 1998.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições- 5ª ed. São Paulo, Cortez, 1997.

Published

2019-10-31