Os Conselhos Municipais de Educação e as Demandas Sobre Alfabetização no Estado de Goiás

Authors

  • Camila Alberto Vicente de Oliveira
  • Belarmina Vilela Cruvinel
  • Nayenne Helsan Santos
  • Nilza Aparecida Lopes Alves

DOI:

https://doi.org/10.14393/DP-v5n2-2018-51357

Keywords:

Literacy, Municipal Councils of Education, Documentary research

Abstract

Literacy has historically been understood as a condition for student learning and progression, in thee arly years of elementar education. Given this importance, this presente text proposes to show results of a research whose aim wast overify how the Municipal Councils of Education (CME) in the state of Goiás have debated and/or standardized issues related to literacy. The screen survey is part of na interinstitutional study involving Universities from four states (Minas Gerais, Goiás, Mato Grosso and Mato Grosso do Sul) that seeks to understand the actions of those Councils, with a view to socially referenced quality. Thus, in order to understand the demands on literacy specifically, a documentar research in eight municipalities of Goiás was used (Jataí, Mineiros, Rio Verde, Caldas Novas, Luziânia, Anápolis, Rubiataba, Cachoeira Dourada), collecting documents available online (and in social networks, in some cases) of those Councils of these cities. It has been realized that the documents produced by the CMEs of those cities surveyed only touch the surface about fundamental questions on literacy. So, considering all the material analyzed, it is possible to conclude that the CMEs surveyed do not advance significantly in the analysis of the understanding about literacy. Those documents are reduced to approval of curricular matrices of the Secretariats of Education, approval of teacher training courses and others. There are no documentar records of possible diagnoses, positions and referrals of the CMEs on the literacy demands in the municipalities studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Alberto Vicente de Oliveira

Doutora em Educação – FEUSP(2013). Docente da Unidade Acadêmica Especial de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás – Regional Jataí (UFG/REJ). Membro do NUFOPE – Grupo de Estudos Formação de professores e práticas educativas – UFG/REJ.

Belarmina Vilela Cruvinel

Mestranda em Educação – UFG/REJ. Bacharel em Direito e Licenciada em Pedagogia pela UFG/REJ. Bolsista FAPEG. Membro do NUFOPE – Grupo de Estudos Formação de professores e práticas educativas – UFG/REJ.

Nayenne Helsan Santos

Mestranda em Educação – UFG/REJ. Licenciada em Pedagogia pela UFG/REJ. Bolsista CAPES. Membro do NUFOPE – Grupo de Estudos Formação de professores e práticas educativas – UFG/REJ.

Nilza Aparecida Lopes Alves

Licenciada em Pedagogia pela UFG/REJ. Intérprete de LIBRAS- UFG/REJ. Membro do NUFOPE – Grupo de Estudos Formação de professores e práticas educativas – UFG/REJ.

References

BORDIGNON, G. Gestão da Educação no Município: sistema, conselho e plano. São Paulo: Ed. e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009. s/p

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Língua Portuguesa. Ministério da Educação: Secretaria de Ensino Fundamental. Brasília, 1997. 87p.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Parecer n.º07/2010 a. Parecer sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 9 de julho de 2010, Seção 1, p.10
MARCONI, M. de A. e LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. - São Paulo : Atlas 2003. 310p.
MONLEVADE, J. A. A importância do Conselho Municipal de Educação na elaboração, implantação e acompanhamento da execução do Plano Municipal de Educação. Pró-Conselho. Disponível em: http://www.deolhonosplanos.org.br/biblioteca/Acesso em: 14 jun. 2013
RAIMANN, A. etall. O Conselho Municipal de Educação em Goiás e a qualidade socialmente referenciada do ensino. Jataí – GO: Universidade Federal de Goiás, 2014. 31p.
SHIROMA, E. , CAMPOS, R. e GARCIA, R. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 02, p. 427-446, jul./dez. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9769/8999. Acessado em: 15 de dezembro de 2016.
TEIXEIRA, Lúcia Helena G. Conselhos municipais de educação: autonomia e democratização do ensino. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 123, p. 691-708, set./dez. 2004. Disponível em: Acessado em 17 de fevereiro de 2017.

Published

2019-10-31