Paedology as a polygraph of pedagogy (psychopedagogical assumptions) in Faria de Vasconcelos (1880-1939)
Main Article Content
Abstract
The study, of a historical-descriptive nature in the area of the History of Education, addresses the psychopedagogical assumptions of ‘Pedology’, as a child development science founded in Pedagogy, proposed by the pedagogue Portuguese Faria de Vasconcelos. We will analyze and reflect, on the basis of a hermeneutic methodology, the content of these aspects in his work and using secondary sources on this subject. This pedagogue impregnated with ideas from the New School Movement, associated with his experience in Bierges (Belgium) provides contributions to the scientific study of children/childhood. The two points of the structure of the text coincide with the established objectives: to analyze the Pedagogy based on Pedology, in the study of the child's development, based on experimental pedagogy; to interpret the psychopedagogical assumptions of the child's growth and autonomy, the physical-psychic functions (principles: continuity and solidarity) and anthropological humanism. Vasconcelos is one of the promoters of Paidotécnia and psychopedagogy in the study of school children in the History of Education in Portugal.
Article Details
Section
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
How to Cite
References
CLAPARÈDE, Edouard. La escuela y la psicología. Buenos Aires: Losada, 1960
FERNANDES, Rogério. A Pedagogia portuguesa contemporânea. Lisboa: ICP/Biblioteca Breve, 2006
FERREIRA, António Aurélio da Costa. Algumas lições de Psicologia e Pedologia. Lisboa: Lumen, 1920.
FERREIRA, António Gomes. A criança e a pedologia no contexto da Primeira República em Portugal. In MOURÃO, Alda; GOMES, Ângela Castro (coord.), A experiência da Primeira República no Brasil e em Portugal. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, p. 299-316, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.14195/978-989-26-0862-4_12
FERREIRA, António Gomes. Higiene e controlo médico da infância e da escola. Cadernos CEDES, v.23, n.59, p.9-24, abril, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622003000100002
FERRIÈRE, Adolph Les écoles nouvelles et leur rôle dans la transformation de la pédagogie contemporaine. Bruxelles: Édition L’Institut National de Cinématographie Scientifique, 1955
FIGUEIRA, Manuel Henrique. Um roteiro da Educação Nova em Portugal. Lisboa: Livros Horizonte, 2004.
FONSECA, José Augusto Ferreira da. Estudos médico-sociais sobre proteção a menores anormais e delinquentes. Lisboa: Tipografia Reformatório Central de Lisboa, 1930.
GABLE, Shelly L. & HAIDT, Jonathan. What (and Why) is Positive Psychology? Review of General Psycholoy, 9(2), p. 103-110, 2005.
GERMÁN, José. Pasado, presente y porvenir de la psicotecnia. Revista Psicología Geral e Aplicada, Vol. X, nº 33-36, p. 829-881, 1955.
GOMES, Joaquim Ferreira. A. Faria de Vasconcelos. Revista Portuguesa de Pedagogia (Coimbra), XIV, p. 231-255, 1980.
GUICHOT-REINA, Virginia. Bases pedagógicas de la Escuela Nueva. In BÉRRIO, Julio Ruiz & CARMEN Sanchidrian (coord.), Historia y Perspectiva actual de la Educación Infantil. Barcelona: Graó, 2010, p. 179-20
LA GAZETA LITERARIA IBÉRICO AMERICANA. Editorial. Año II, nº 45 (Madrid), 1 de noviembre, p. 1-2, 1928.
MARQUES, José Henzler Ferreira. Faria de Vasconcelos – Obras Completas, Vol. I. (1900-1909) Lisboa: F.C.G., 1986.
MARQUES, José Henzler Ferreira. Faria de Vasconcelos – Obras Completas, Vol. III (1921-1925). Lisboa: F.C.G., 2006.
MARQUES, José Henzler Ferreira. Faria de Vasconcelos e as suas obras de Psicologia e de Ciências da Educação. Lisboa: Academia de Ciências de Lisboa, 2012.
MARTINS, Ernesto Candeias. Da experiência numa escola nova à educação com crianças ‘anormais’: Faria de Vasconcelos (1880-1939) no contexto do ensino especial. Acta Scientiarum. Education (Maringá-Brasil), v. 39, n. 2, p. 119-130, abril-junho, 2017. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i2.28676
MARTINS, Ernesto Candeias. O ideário científico-pedagógico do escolanovista Faria de Vasconcelos (1880-1939) em prol duma escola nova, inovadora e atual. EccoS Revista Científica, n.48 (jan/mar), p.363-383, 2019a. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n48.5884
MARTINS, Ernesto Candeias (coord./org.). António Faria de Vasconcelos nos meandros do Movimento da Escola Nova: Pioneiro da Educação do Futuro. Castelo Branco: Edição Câmara Municipal de Castelo Branco /Várzea Rainha Impressores, 2019b (ISBN: 978-989-691-808-8).
PIMENTEL FILHO, Alberto. Pedologia: esboço de uma história natural da criança. 2 vol.s Lisboa: Guimarães & C. ª, 1929 (2.ª ed. de 1935).
PINELL, Patrice. L’invention de l’échelle métrique de l’intelligence. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 108, juin, p.19-35, 1995. DOI: https://doi.org/10.3406/arss.1995.3145
SANTOS, Alves. O crescimento da criança portuguesa: subsídios para a constituição duma pedologia nacional. Coimbra: Imprensa da Universidade, 1917.
SANTOS, Alves. Educação Nova. As bases. O corpo da criança. Lisboa: Livrarias Aillaud e Bertrand, 1919.
VASCONCELOS, António Faria de. Lições de pedologia e pedagogia experimental. Lisboa: Antiga Casa Bertrand/José Bastos,1909 (2.ª ed. Lisboa: Livrarias Aillaud e Bertrand, 1923).
VASCONCELOS, António Faria de. Une école nouvelle en Belgique. Paris/Neuchâtel: Delachaux, & Niestlée et Librairie Fischabacher, 1915.
VASCONCELOS, António Faria de. Problemas Escolares. 1.ª série. Lisboa: Seara Nova, 1921a.
VASCONCELOS, António Faria de. As caraterísticas de educação contemporânea. Seara Nova (Lisboa), 15 de outubro, p. 17-18, 1921b.
VASCONCELOS, António Faria de. Contribuição para o estudo dos problemas relativos ao nível mental da população infantil de estabelecimentos especiais. Boletim do instituto de Orientação Profissional (Lisboa), 1.ª série, nº 2-3, p. 19-22, 1922.
VASCONCELOS, António Faria de. Lições de Psicologia Geral. Curso professado na Faculdade de Letras, Vol. 1. Lisboa: Livraria Editora Guimarães, 1925.
VASCONCELOS, António Faria de. O exame psicológico. Boletim do Instituto de Orientação Profissional (Lisboa), 1.ª série, 1, p. 51-65, 1928.
VASCONCELOS, António Faria de. Monographie de L’Institut de Reeducaction Mentale et Pedagogique. Lisboa: Imprensa Lucas & Ca, 1931.
VASCONCELOS, António Faria de. Uma Escola Nova em Bélgica (Prefácio de A. Ferrière, Pósfácio, Notas e tradução de Carlos Meireles Coelho). Aveiro: Universidade de Aveiro/Theoria, Poiesis e Práxis, Glocal e FCT, 2015 (ISBN: 978-972-789-454-3).
VELOSO, A.J. Barros (coord.). Médicos e Sociedade. Para uma História da Medicina em Portugal no século XX. 2ª ed. Lisboa: By The Book, 2017.
VYGOTSKY, Lev Semionovich. Pensamento e linguagem. Lisboa: Antídoto,1979.
WAGNON, Sylvain. Ovide Decroly, un pédagogue de l’Éducation nouvelle 1871-1932. Bruxelles: P.I.E. Peter Lang, 2013.