Appropriations of modern pedagogy at the São Paulo Teacher Training School: convergences and divergences between Silva Jardim and Camillo Passalacqua (1884-1887)
Main Article Content
Abstract
This article examines the professional trajectories of Silva Jardim (1860-1891) and Camillo Passalacqua (1858-1920) with the intent of analyzing and comparing their conceptions of education and teaching. We consulted the minutes of school council meetings, letters, reports and bylaws of the São Paulo Teacher Training School, as well as newspapers of the time and teachers’ publications such as Reforma do Ensino de Língua Materna (1884) by Silva Jardim, and Pedagogia e Methodologia (1887) by Passalacqua. We analyzed how these individuals appropriated elements of contemporary educational discourse, such as the precepts of gradual, rational, and intuitive teaching, to articulate them with quite different politico-philosophical and religious viewpoints. These differences are expressed in their writings, but also in their courses, and are visible, above all, in classroom materials adopted by each of those teachers.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ALONSO, A. Ideias em movimento. A geração 1870 na crise do Brasil-Império. São Paulo: Paz & Terra, 2002.
BONTEMPI JR. Bruno. O pedagogo prático e seu método em perene construção: J. H. Pestalozzi (1746-1827). In: BOTO, Carlota (org.). Clássicos do Pensamento pedagógico: olhares entrecruzados. Ed. EDUFU, Uberlândia, 2019. DOI: https://doi.org/10.7476/9786558240273.0005
BOTO, C. Ler, escrever, contar e se comportar: a escola primária como rito do século XIX português (1820-1910). 1997. 606f. Tese (Doutorado em História Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-20032012-103942/pt-br.php. Acesso em 20 jul. 2022.
COMPAYRÉ, G. Cours de pédagogie théorique et pratique. Paris: Librairie Classique Paul Delaplane, 1897.
COMTE, A. Curso de filosofia positiva. Tradução: José Arthur Giannotti. In: Comte - Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
DEUS, J. Cartilha maternal ou arte da leitura. Terceira edição correcta e augmentada. Lisboa: Imprensa Nacional, 1878.
DIAS, M. H. Professores da Escola Normal de São Paulo (1846-1890): a história não escrita. Campinas, SP: Alínea, 2013.
LEÃO, J. Silva Jardim: apontamentos para a biographia do illustre propagandista, hauridos nas informações paternas e dados particulares e officiaes. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1895.
MARTINS, R. S. B. O ensino de história na Escola Normal de São Paulo (1880-1890). 2013. 180f. Dissertação (Mestrado em Educação História, Política e Sociedade) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10409. Acesso em 03 dez. 2019.
MONARCHA, C. Escola normal da praça: o lado noturno das luzes. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1999.
PASQUIM, F. Antonio da Silva Jardim (1860-1891) na história do ensino de leitura e escrita no Brasil. In: MORTATTI, M. et al. (Orgs). Sujeitos da história do ensino de leitura e escrita no Brasil [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2015, p.35-58. DOI: https://doi.org/10.36311/2022.978-65-5954-202-4
PASQUIM, F. Antonio da Silva Jardim na história do ensino de leitura e escrita no Brasil. São Paulo: Ed. Oficina Universitária, 2021.
RAPET, J. Charbonneau. In: BUISSON, F. Dictionnaire de pédagogie et d'instruction primaire. Librairie Hachette et Cie. Paris, 1887.
SCHELBAEUR, A. R. A Constituição do método intuitivo na província de São Paulo (1870-1889). 2003. 350f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo, FEUSP. São Paulo, 2003.
SILVA, V. B. Saberes em viagem nos manuais pedagógicos: construções da escola em Portugal e no Brasil (1870-1970). São Paulo: Editora UNESP, 2018.
TANURI, L. M. O ensino normal no Estado de São Paulo, 1890-1930. São Paulo: Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 1979.
VALDEMARIN, V. Lições de coisas: concepção científica e projeto modernizador para a sociedade. Cadernos CEDES [online], Campinas (SP), v.20, n.52, p.74-87, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622000000300006
VALDEMARIN, V. Ensino da leitura no método intuitivo: as palavras como unidade de compreensão e sentido. Educar, Curitiba, n.18, p.157-182, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.238