Public Magistrary in Brazil: remuneration and first statutory tests
Main Article Content
Abstract
This article discusses the remuneration of the public teaching profession in Brazil, identified in the official norms, in the period between 1759 and 1889. It shows that in the analyzed period there was no recognition of teaching activity with evidences that point to decent salary conditions, especially for those that were dedicated to the "first letters". Nonetheless, it is suggested that the first statutory and career rules for the public teaching profession regulated by the State were established in this period.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
Alvará de 18 de Maio de 1816. Estatuto para criação do Colégio Militar da Luz em Lisboa. Disponível em: http://www.sg.min-edu.pt/fotos/editor2/RDE/L/S19/1811_1820/1816_05_ 18alvara.pdf. Acesso em: 08 de dezembro de 2012.
Alvará Régio de 1759. Disponível em http://www.sg.min-edu.pt/fotos/editor2/RDE/L/ S18/1751_1760/1759_06_28_alvara.pdf. Acesso em: 08 de dezembro de 2012.
AZEVEDO, Fernando de. A cultura brasileira: introdução ao estudo da cultura no Brasil. 4ª ed. Brasília, Editora Universidade de Brasília, 1963.
BASTOS, M. H. C. e FARIAS FILHO, L. M. A escola elementar no século XIX: o método monitorial mútuo. Passo Fundo: Ediupf, 1999. Disponível em http://pt.scribd.com/doc/ 23609298/Metodo-monitorial-mutuo. Acesso em: 08 de dezembro de 2012.
BRASIL. Decreto nº 4, de 20 de junho de 1834. Disponível em http://www.camara.gov.br/Internet/InfDoc/conteudo/colecoes/Legislacao/Legimp-19/Legimp-19_2.pdf. Acesso em: 08 de dezembro de 2012. (1834a)
BRASIL. Lei de 15 de outubro de 1827. Disponível em: http://www.camara.gov.br/Internet/InfDoc/conteudo/colecoes/Legislacao/Legimp-J_19.pdf. Acesso em: 08 de dezembro de 2012.
BRASIL. Lei nº 16, de 12 de agosto de 1834. Disponível em: http://www.camara.gov.br/Internet/InfDoc/conteudo/colecoes/Legislacao/Legimp-19/Legimp-19_3.pdf. Acesso em: 08 de dezembro de 2012. (1834b)
CARDOSO, T.F.L. Imagens sobre a profissão docente no mundo luso-brasileiro. Revista de Ciências da Educação, n.11, jan./abr. 2010. Disponível em http://sisifo.fpce.ul.pt/pdfs/Revista%2011%20PT%20D6.pdf. Acesso em: 08 de dezembro de 2012.
Carta Régia de 10 de novembro de 1772. Disponível em http://www.sg.min-edu.pt/fotos/editor2/RDE/L/S18/1771_1780/1772_11_10alvara_1.pdf. Acesso em: 08 de dezembro de 2012.
CASTANHA, André Paulo; BITTAR, Marisa. Os professores e seu papel na sociedade imperial. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario8/_files/. Acesso em: 08 de dezembro de 2012.
ENGUITA, M. F. A ambigüidade da docência: entre o profissionalismo e a proletarização. Teoria e Educação, n. 4, “Dossiê: interpretando o trabalho docente”, p. 41-61, Porto Alegre, 1991.
FAVORETO, A. e GALTER, M. I. Ambiguidade de Fernando de Azevedo sobre a atuação da Cia de Jesus na organização da educação brasileira no período colonial. Educere et Educare, v. 1, nº 2, jul./dez. 2006, p. 73-82.
Lei de 6 de novembro de 1772. Disponível em http://www.sg.min-edu.pt/fotos/editor2/RDE/ L/S18/1771_1780/1772_11_06lei.pdf. Acesso em: 08 de dezembro de 2012.
LESAGE, Pierre. A pedagogia nas escolas mútuas do século XIX. In.: BASTOS, M. H. C. e FARIAS FILHO, L. M. A escola elementar no século XIX: o método monitorial mútuo. Passo Fundo: Ediupf, 1999. Disponível em http://pt.scribd.com/doc/23609298/Metodo-monitorial-mutuo. Acesso em: 08 de dezembro de 2012.
MONLEVADE, J.A.C. Educação pública no Brasil: contos e descontos. Ceilândia-DF: Idéa Editora, 1997.
MONLEVADE, J.A.C. Valorização Salarial dos Professores: O papel do Piso Salarial Profissional Nacional como Instrumento de Valorização dos Professores da Educação Básica Pública. 2000. 317 f. Tese (Doutorado em Educação). Unicamp, Campinas-SP.
NÓVOA, Antônio. Profissão Professor. 2ª ed. Porto: Editora Porto, 1999.
O Método Pedagógico dos Jesuítas - O "Ratio Studiorum" - Organização e Plano de Estudos da Companhia de Jesus. In: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/navegando/acervos.html. Acesso em: 08 de dezembro de 2012.
RIBEIRO, M. A. S. História da educação brasileira: a organização escolar. 13ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1993.
VIEIRA, Jussara Maria Dutra. Piso Salarial Nacional dos Educadores: Dois Séculos de Atraso. Brasília: s/n, 2007.
XAVIER, M. E.; RIBEIRO, M. L. e NORONHA, O. M. História da Educação. A escola no Brasil. São Paulo: FTD, 1994.