National Pedagogical Museum – Pedagogium, a comercial showcase (Rio de Janeiro, Brasil / 1890-1919)

Main Article Content

Camila Marchi da Silva

Abstract

The National Pedagogical Museum - Pedagogium was founded in 1890 and operated until 1919, in the city of Rio de Janeiro. Established by Decree nº 981, it was the institution's function to offer the public and teachers the means of professional instruction, the exhibition of the best methods and innovative teaching material, providing different types of training. A portion of the history of this institution is known to be a teacher training center, however, in addition, the history of pedagogical museums is closely linked to Universal Expositions, since they would be centers for the diffusion of educational technologies; not infrequently, pedagogical museums could be formed from what was presented in exhibitions. This publication aims to present various facets between the Pedagogium and its relations with universal fairs, commercials and museums, as well as to understand and analyze the constitution of the Pedagogium collection, taking into account its affinities with commerce and industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, C. M. da. (2022). National Pedagogical Museum – Pedagogium, a comercial showcase (Rio de Janeiro, Brasil / 1890-1919). Cadernos De História Da Educação, 21(Contínua), e106. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-106
Section
Dossiê 2 - Museus Pedagógicos: diálogos ibero-americanos
Author Biography

Camila Marchi da Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-6309-7220
http://lattes.cnpq.br/1716993144196948
ca.marchi09@gmail.com

References

ALCÂNTARA, Wiara Rosa Rios. Por uma história econômica da escola: a carteira escolar como vetor de relações São Paulo (1874-1914). Tese de doutoramento. Universidade de São Paulo – USP. São Paulo. 2014.

Almanak Laemmert Administrativo, Mercantil e Industrial do Rio de Janeiro 1893. Disponível em: http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/.

ALVES, Claudia Maria Costa. Benjamin Constant e o Pedagogium: memórias positivistas em disputa. In: MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. (org) Pedagogium Símbolo da modernidade educacional republicana. Rio de Janeiro. RJ: Quartet Editora, pp. 43-75, 2013.

American Book Compani. Disponível em: https://library.syr.edu/digital/guides/a/amer_book_ co.htm. Acesso em: 21 de jul. 2020

Annuiare-almanach du commerce, de l’industrie, de la magistrature et de l’administration, 1901. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/accueil/fr/content/accueil-fr?mode=desktop.

Annuário do Ensino do Rio de Janeiro, 1895. Disponível em: http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/.

A.Picart. Disponível em: http://microscopist.net/PicartA.html. Acesso em: 17 jul. 2020

BARBUY, Heloisa. A exposição Universal de 1889 em Paris: visão e representação na sociedade industrial. São Paulo: Loyola, 1999.

BASTOS, Maria Helena Camara. Ideias que viajam: Menezes de Vieira, peregrino da educação brasileira. In: MIGNOT, Ana. (org) Pedagogium Símbolo da modernidade educacional republicana. Rio de Janeiro. RJ: Quartet Editora, pp. 77-118, 2013.

BIANCHINI, Paulo. Paravia. Storia. Centro online storia e cultura dell’industria il nord ovest dal 1850. Luiglio, 2008.

BORGES, Maria Eliza Linhares. Exposições Universais e Museus Comerciais: entre o efêmero e o permanente. In: BORGES, M. (org) Invações, coleções, museus. São Paulo. SP: Autêntica, pp. 145-166, 2011.

BUISSON, F. Dictionnaire de Pédagogie et d’instruction primaire. Paris: Librairie Hachette, 1888.

BRAGHINI, Katya Mitsuko. O que os instrumentos científicos dos Museus Escolares nos contam sobre a educação dos sentidos, na passagem do século XIX para o século XX? Relatório Técnico de Pós-Doutorado – UFGM, 2011.

BRASIL. Decreto de lei n. 667 de 16 de agosto de 1890.

BRASIL. Decreto de lei n. 981 de 8 de novembro de 1890.

Catálogo Aux Forges de Vulcain, 1923.

Catálogo Ilustrado Baker Pratt & Comp., 1879.

Catálogo da Biblioteca do Museu Escolar Nacional organizado por Julio de Lima Franco, 1885.

Catálago de Venda Delagrave, 1898. Disponivel em: https://gallica.bnf.fr/accueil/fr/content/ accueil-fr?mode=desktop.

Catalogue special, Mobilier, Materiel Scolaires et acessoires de classes, Librairie Delagrave, 1886. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/accueil/fr/content/accueil-fr?mode=desktop.

Charles Saffray. Disponível em: https://data.bnf.fr/15287949/charles_saffray/. Acesso em: 17 de jul. 2020.

CH. Noé. Laboratorium Bergara, Disponível em: https://www.laboratorium.eus/es/ekoizle/ch-noe-constructeur-dinstruments-de-precision. Acesso em: 17 jul. 2020

Ch. Smith & Son. Disponível em: https://www.abebooks.com/SMITH%C2%92S-TERRESTRIAL-GLOBE-Containing-Recent-Discoveries/4857542387/bd. Acesso em: 16 de jul. 2020.

D’ASCENZO, Mirela. I musei didatttici nella storia scolastica italiana tra esperienze pionieristiche e modelli commerciali (1860-1945). In GONZÁLEZ, Sara; MEDA, Juri; MOTILLA, Xavier; POMANTE, Luigiaurelio. La pratica educativa Historia, memoria y patrimônio. Salamanca, Espanha: FahrenHouse, pp. 939-948, 2018.

D’ASCENZO, Mirela. VIGNOLI, Roberto. Scuola, didattica e musei tra otto e novecento Il museo didattico Luigi bombicci di Bologna. Bologna, Itália. CLUEB, 2008.

Delagrave. Disponível em: https://www.britishmuseum.org/collection/term/BIOG199625. Acesso em: 15 de jul. 2020

Deyrolle. Disponível em: https://www.deyrolle.com/histoire/historique-de-la-maison-deyrolle/naissance-la-famille-deyrolle.

GASPAR DA SILVA, Vera. SOUZA, Gizele de. Objetos de utilidade prática para o ensino elementar: museus pedagógicos e escolares em debate. In: GASPAR DA SILVA, Vera. SOUZA, Gizele de. CASTRO, César Augusto (org.) Cultura Material Escolar em perspectiva histórica: escritas e possibilidades. Vitória. ES: Edufes Editora, pp. 119-141, 2018.

GONDRA, José Gonçalves. O veículo de circulação da pedagogia oficial da República: a Revista Pedagógica. Revista Brasileira de estudos Pedagógicos, v.8, n.188/189/190, p.374-395. Brasília, 1997.

KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. O Pedagogium: sua criação e finalidades. In: MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. (org) Pedagogium Símbolo da modernidade educacional republicana. Rio de Janeiro. RJ: Quartet Editora, pp. 25-42, 2013.

MARCHI DA SILVA, Camila. Museus Escolares no Estado de São Paulo (1879-1942). Dissertação de Mestrado apresentada ao programa Educação: História, Política, Sociedade da Pontíficia Universidade Católica de São Paulo, 2015.

Ministère du Commerce, de l’industrie, des postes et des telégraphes. Exposition internationale de Saint-Louis (USA), 1904. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/accueil/fr/content/accueil-fr?mode=desktop.

Paravia História e origem. Disponível em: http://www.museotorino.it/view/s/ 711631f47c004a09b5d48afdb2459324. Acesso em: 16 jul. 2020.

PESAVENTO, Sandra. Exposições Universais. Espetáculos da modernidade do século XX. São Paulo: Hucitec, 1997.

Revista Pedagógica n.3 Tomo 1, 1890. Disponível em: http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/.

Revista Pedagógica n.18 Tomo 3, 1892. Disponível em: http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/.

Revista Pedagógica n.28, 29, 30 Tomo 5, 1893. Disponível em: http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/.