The experience of producing oral sources for the History of School Institutions

Main Article Content

Sônia Maria dos Santos
Marisa Francisca Galdeano Marra

Abstract

As a research methodology, oral history stands out in the history of school institutions, either as a research guide. In part, it allows making sources to study realities whose material records of the past are not available. This methodology guided the research underlying the study to which it text is linked, a master’s thesis on a Catholic school, the Externato Santa Teresinha. This methodology helped to structure and unfold the research, as well as to broaden sources scope. In this sense, this text reports the experience of producing sources according to oral history for such research, through an interview with five collaborators who participated in the history of that educational institution. The expectation is that this text may be pertinent and important to think of problems that permeate the production of oral sources and that it may inspire others to use oral history.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, S. M. dos, & Marra, M. F. G. (2022). The experience of producing oral sources for the History of School Institutions. Cadernos De História Da Educação, 21(Contínua), e088. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-88
Section
Papers
Author Biographies

Sônia Maria dos Santos, Universidade Federal de Uberlândia (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-7217-1576
http://lattes.cnpq.br/9281057859793276
soniaufu@gmail.com

Marisa Francisca Galdeano Marra, Universidade Federal de Uberlândia (Brasil)

https://orcid.org/0000-0001-6998-2039
http://lattes.cnpq.br/1551189368445251
marisagaldeano@hotmail.com

References

ALBERTI, Verena. Manual de História Oral. 2. ed. Rio de Janeiro: editora da FGV, 2004.

BOM MEIHY, José Carlos Sebe; HOLANDA, Fabiola. História Oral: como fazer, como pensar. 2. ed., 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2017.

BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Definindo História Oral e Memória. Cadernos CERU, N. 5, Série 2, 1994. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cerusp/article/view/83299/86330. Acesso em: 17 ago. 2017.

BUFFA, Ester. História e filosofia de instituições escolares. In: ARAÚJO, J. C. S.; GATTI JÚNIOR, D. (Org.). Novos temas em história da educação brasileira: instituições escolares e educação pela imprensa. Campinas: Autores Associados, Uberlândia: ed. da EDUFU, 2002.

BURKE, Peter. Abertura: a nova história, seu passado e seu futuro. In: _____. A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: editora da Universidade Estadual Paulista, 1992.

CANDAU, Jöel. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2012.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Rio de Janeiro: Memória e Sociedade/Difel, 2002.

FERREIRA, Marieta de M; AMADO, Janaína. Usos e abusos da História Oral. 8. ed. Rio de Janeiro: editora de FGV, 2006.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1990.

LE GOFF, Jacques. A história nova. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

PROST, A. Doze lições sobre a história. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

Fontes orais

ABUD, C. Araguari, MG, 20 de fevereiro de 2018. Mp3 (70 minutos). Entrevista concedida a mim na residência do entrevistado.

BARCELOS, A.M. Araguari, MG, 24 de fevereiro de 2018. Mp3 (66 minutos). Entrevista concedida a mim na residência da entrevistada.

BAGLIANO, E.F.S. Araguari, MG, 7 de abril de 2018. Mp3 (62 minutos). 16 de fevereiro de 2019. Mp3 (86 minutos). Entrevistas concedidas a mim na residência da entrevistada.

BORELA, L.M.D.P. Araguari, MG, 21 de fevereiro de 2019. Mp3 (100 minutos). Entrevista concedida a mim na residência da entrevistada.

PÓVOA, M.A.D. Araguari, MG, 18 de fevereiro de 2019. Mp3 (30 minutos). Entrevista concedida a mim na residência da entrevistada.