"Speak little and well, they will have you for someone": schooling, moralization and production of meaning from the memories of José Lins do Rego and Graciliano Ramos (Brazil, 1930-1945)
Main Article Content
Abstract
The article on screen focuses on the process of elementary schooling in Brazil in the first half of the 20th century, adopting as an observation angle the production of meaning and the moralizing discourses contained in the practices of schooling in childhood. To this end, it privileges the examination of autobiographical memories about the school experiences of two famous writers of national literature, José Lins do Rego and Graciliano Ramos, present, respectively, in the titles Doidinho and Childhood. Typical examples of training novels, the author-character itineraries invite us to cross the memories of those teaching practices with the drawing they present of family relationships, school institutions, images of the teaching profession and the hierarchies and social transformations that characterize Brazilian society of the period.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ARIÈS, P. História social da criança e da família. 2ª ed. Trad. Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LTC, 2006.
BARBOSA FILHO, H. José Lins do Rego: técnica narrativa de Fogo Morto. Revista Brasileira, Fase. VII, Ano XI, n. 42, p. 51-72, jan./fev./mar. 2005.
BOTO, C. A liturgia da escola moderna. Saberes, valores, atitudes e exemplos. História da Educação, Porto Alegre, v.18, n.44, p.99-127, set./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S2236-34592014000300007
CASTELLO, J. A. José Lins do Rego: modernismo e regionalismo. São Paulo: EDART, 1961.
CASTELLO, J. A. Memória e ficção: de Raul Pompeia a José Lins do Rego. Remate De Males, Campinas, 15(1), 33-46, 1995.
MEIRIEU, P. Aprender... sim, mas como? Porto Alegre: Artmed, 1998.
MARTINI, F. História da literatura alemã: do romantismo à actualidade. Lisboa: Estúdio Cor, 1972.
NARANJO, J. Casa das estrelas: o universo contado pelas crianças. Rio de Janeiro: Foz, 2013.
POMPEIA, R. O Ateneu. 16ª ed. São Paulo: Ática, 1996.
RAMOS, G. Infância. Rio de Janeiro: Record; São Paulo: Martins, 1976.
REGO, J. L. do. Doidinho. 47ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio Ed., 2011.
REGO, J. L. do. Menino de engenho. 80ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio Ed., 2001.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências com relação à formação do magistério. Revista Brasileira de Educação, n.13, p.5-24, jan./mar. 2000.
ZABALZA, M. Los fundamentos de la didáctica universitaria. La Didáctica Universitaria como integración de saberes y voluntades. Conferência. Rosario: CIDU, 2014.