Scientific editing and encouraging research in the field of education: the path of the periodical Cadernos de História da Educação (2002-2021)
Main Article Content
Abstract
This is an analysis of the first twenty years of publication of the scientific periodical Cadernos de História da Educação, from 2002 to 2021. It has been the initiative of a group of researchers of the Study and Research Group in History and Historiography of Education, of the Graduate Studies Program in Education, and of the School of Education of the Universidade Federal de Uberlândia (UFU) in the state of Minas Gerais, Brazil. This article provides general information regarding the journal, elements of its current situation, basic history, articles and dossiers published, languages of publication, countries and combinations of countries studied, institutional affiliations of authors, and historical periods examined. The article concludes by indicating the main advances achieved over the years and the challenges for continuity and for increasing the quality of the periodical.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ARAUJO, J.C.S.; Carvalho, C.H.; GATTI JR, D.; INÁCIO FILHO, G.; GONÇALVES NETO, W. O Núcleo de Estudos e Pesquisas em História e Historiografia da Educação da Universidade Federal de Uberlândia: trajetória de pesquisa e contribuição na formação de jovens pesquisadores. Cadernos de História da Educação, v.1, p.11-16, 2002. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/289. Acesso em 15 set. 2021.
CARVALHO, C.H.; GATTI JR, D.; INÁCIO FILHO, G. ARAUJO, J.C.S.; GONÇALVES NETO, W. História da Educação no Brasil: pesquisa, organização institucional e estratégias de divulgação científica. Cadernos de História da Educação, v.10, n.2, p.45-67, 2011. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/14632. Acesso em 15 set. 2021.
GATTI JR, D. Cadernos de História da Educação (Brazil). In: HERNÁNDEZ HUERTA, J.L.; CAGNOLATI, A.; DIESTRO FERNÁNDEZ, A. (Orgs.). Connecting History of Education. Scientific Journals as International Tools for a Global World. Salamanca: Espanha. FahrenHouse, 2015, p.19-29. Disponível em: https://www.fahrenhouse.com/omp/index.php/fh/catalog/book/14. Acesso em 15 set. 2021.
GATTI JR, D. The role and current challenges of the Brazilian periodical 'Cadernos de História da Educação' in scientific publishing in the History of Education in the twenty-first century. History of Education & Children's Literature, v.10, n.1, p.29-37, 2015.