Scientific editing and encouraging research in the field of education: the path of the periodical Cadernos de História da Educação (2002-2021)

Main Article Content

Décio Gatti Júnior
José Carlos Souza Araujo
Wenceslau Gonçalves Neto
Carlos Henrique de Carvalho
Geraldo Inácio Filho

Abstract

This is an analysis of the first twenty years of publication of the scientific periodical Cadernos de História da Educação, from 2002 to 2021. It has been the initiative of a group of researchers of the Study and Research Group in History and Historiography of Education, of the Graduate Studies Program in Education, and of the School of Education of the Universidade Federal de Uberlândia (UFU) in the state of Minas Gerais, Brazil. This article provides general information regarding the journal, elements of its current situation, basic history, articles and dossiers published, languages of publication, countries and combinations of countries studied, institutional affiliations of authors, and historical periods examined. The article concludes by indicating the main advances achieved over the years and the challenges for continuity and for increasing the quality of the periodical.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gatti Júnior, D., Araujo, J. C. S. ., Gonçalves Neto, W., Carvalho, C. H. de ., & Inácio Filho, G. . (2021). Scientific editing and encouraging research in the field of education: the path of the periodical Cadernos de História da Educação (2002-2021). Cadernos De História Da Educação, 20(Contínua), e059. https://doi.org/10.14393/che-v20-2021-59 (Original work published October 27, 2021)
Section
Special Article
Author Biographies

Décio Gatti Júnior, Universidade Federal de Uberlândia (Brasil)

Produtividade em Pesquisa do CNPq
Programa Pesquisador Mineiro da Fapemig
https://orcid.org/0000-0002-5876-6733
http://lattes.cnpq.br/0164067095554570
degatti@ufu.br

José Carlos Souza Araujo, Universidade Federal de Uberlândia (Brasil)

Universidade de Uberaba (Brasil)
https://orcid.org/0000-0002-7972-8875
http://lattes.cnpq.br/7069283169342231
jcaraujo.ufu@gmail.com

Wenceslau Gonçalves Neto, Universidade Federal de Uberlândia (Brasil)

Universidade de Uberaba (Brasil)
Produtividade em Pesquisa do CNPq
Programa Pesquisador Mineiro da Fapemig
https://orcid.org/0000-0002-4374-0311
http://lattes.cnpq.br/6258906373771462
wenceslau@ufu.br

Carlos Henrique de Carvalho, Universidade Federal de Uberlândia (Brasil)

Produtividade em Pesquisa do CNPq
Programa Pesquisador Mineiro da Fapemig
https://orcid.org/0000-0002-8535-6828
http://lattes.cnpq.br/7463702480768930
chc@ufu.br

Geraldo Inácio Filho, Universidade Federal de Uberlândia (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-0451-7851
http://lattes.cnpq.br/5354758011229936
geraldoinacio51@gmail.com

References

ARAUJO, J.C.S.; Carvalho, C.H.; GATTI JR, D.; INÁCIO FILHO, G.; GONÇALVES NETO, W. O Núcleo de Estudos e Pesquisas em História e Historiografia da Educação da Universidade Federal de Uberlândia: trajetória de pesquisa e contribuição na formação de jovens pesquisadores. Cadernos de História da Educação, v.1, p.11-16, 2002. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/289. Acesso em 15 set. 2021.

CARVALHO, C.H.; GATTI JR, D.; INÁCIO FILHO, G. ARAUJO, J.C.S.; GONÇALVES NETO, W. História da Educação no Brasil: pesquisa, organização institucional e estratégias de divulgação científica. Cadernos de História da Educação, v.10, n.2, p.45-67, 2011. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/14632. Acesso em 15 set. 2021.

GATTI JR, D. Cadernos de História da Educação (Brazil). In: HERNÁNDEZ HUERTA, J.L.; CAGNOLATI, A.; DIESTRO FERNÁNDEZ, A. (Orgs.). Connecting History of Education. Scientific Journals as International Tools for a Global World. Salamanca: Espanha. FahrenHouse, 2015, p.19-29. Disponível em: https://www.fahrenhouse.com/omp/index.php/fh/catalog/book/14. Acesso em 15 set. 2021.

GATTI JR, D. The role and current challenges of the Brazilian periodical 'Cadernos de História da Educação' in scientific publishing in the History of Education in the twenty-first century. History of Education & Children's Literature, v.10, n.1, p.29-37, 2015.