Personal files of teachers: what do they keep and what do they tell us?

Main Article Content

Libânia Nacif Xavier
Mychelle Nelly Maia Robert

Abstract

The article refers to the Personal Archive of Professor Rubin Santos Leão de Aquino (1929-2013): professor of history of pre-university entrance courses in the south zone of the city of Rio de Janeiro and active intellectual mediator, having worked in radio programs; unions and entities dedicated to the struggle to defend political rights during the military regime. It is divided into four sections: the first reflects on the nature of the personal files of teachers of basic education; the second describes the contents of the Archive in question; the third articulates the personal characteristics of its holder with the marks of a professional culture related to high school history teachers; the fourth and last section points to the evidence and challenges that emerged in the research that were woven into the dialogue between the archival organization and the research activities with these documentary sources.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Xavier, L. N. ., & Robert, M. N. M. . (2021). Personal files of teachers: what do they keep and what do they tell us?. Cadernos De História Da Educação, 20(Contínua), e045. https://doi.org/10.14393/che-v20-2021-45
Section
Dossier - Traces that leave traces: personal archives and present time
Author Biographies

Libânia Nacif Xavier, Universidade Federal do Rio de Janeiro (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-4422-2118
http://lattes.cnpq.br/1009093134243267
libanianacif@gmail.com

Mychelle Nelly Maia Robert, Universidade Federal do Rio de Janeiro (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-4545-6979
http://lattes.cnpq.br/6934428044536567
michellerobert@gmail.com

References

BAHIA, Bruno. As negociações identitárias do professor de filosofia no Ensino Médio da escola pública no Rio de Janeiro: tempo, experiência e seu lugar na escola. 2016.330f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2016.

BORGES, Jorge Luis. A Biblioteca de Babel. In: BORGES, Jorge Luis. Obras Completas: Ficções.v.1. São Paulo: Editora Globo, 1999.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: as artes de fazer; 16 Ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

CHARTIER, Roger (Org.) Práticas de leitura. São Paulo: Ed. Liberdade, 1998.

FARGE, Arlette. O sabor do arquivo. São Paulo: Edusp, 2019.

GOMES, Ângela de Castro; HANSEN, Patrícia Santos. Intelectuais Mediadores: Práticas culturais e ação política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.489p.

HEYMANN, L. Q. (1997). Indivíduo, memória e resíduo histórico. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, CPDOC-FGV, n.19, pp. 41-66.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. São Paulo: Contraponto, 2006.

MILLS, Charles Wright. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2009.

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da Revolução, do CPC à era da TV. Rio de Janeiro-São Paulo: Record, 2000.

SILVA, Amanda. Tempo e docência: dilemas, valores e usos na realidade educacional. Jundiaí: Paco Editorial, 2017.

SIRINELLI, Jean François. Os Intelectuais. In: REMOND, René. (Org.). Por uma história política. Rio de Janeiro: Editora UFRJ-FGV, 1996.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

XAVIER, Libania Nacif. Relações e vínculos evocados no ato de ensinar. Tese apresentada à Faculdade de Educação da UFRJ para progressão à categoria de professora titular, outubro de 2018 (mimeo).