Suitable intellectual and social training [...]: rural teacher training (Brazil, 1942-1963)
Main Article Content
Abstract
From 1942 to 1963, there was significant expansion of training courses for rural teachers, with the encouragement and support of the Brazilian federal government. Such courses were to be given in rural schools or Brazilian regional schools. The aim of this article is to learn if, under the auspices of specific training for rural teachers, these courses were organized according to the reality of the rural population at that time. The following issues prompt this study: How were rural teacher training courses proposed in Brazil, and which educational models were followed for training of rural teachers? What defined a rural teacher training course, the environment it aimed to serve or the content taught? The sources of this study were the annals of the 8th Brazilian Education Congress (Goiânia, 1942) and articles published in the journal of the National Rural Education Campaign and the Brazilian Journal of Pedagogical Studies. The approach taken in the rural teacher training courses, within the perspective of specific government action and educational policy for this type of training, was analyzed. It revealed that, although a proposal of specific training activity for work in a rural environment, and thus a didactic-pedagogical conception and administrative organization different from those in effect in the urban teacher training schools, , underlay such rural teacher training courses, in practice, educational conceptions directed toward a single-model school prevailed.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Os professores leigos. Em Aberto, ano 5, n. 32, p. 12 - 15, 1986.
CALAZANS, Maria Julieta Costa; SILVA, Helio R. S.; CASTRO, Luiz Felipe Meira de. Dois programas de educação no meio rural na década de 50: CNER e SSR. Forum Educacional, v. 9, n. 4, p. 43 – 64, 1985. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/fe/article/view/60831. Acesso em: 12 mar. 2018.
FERREIRA, Nilce Vieira Campos. Economia doméstica: ensino profissionalizante feminino no triângulo mineiro (Uberaba/MG – 1953-1997). Jundiaí: Pacto Editorial, 2014.
LEITE, Sérgio Celani. Escola rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 1999.
LIMA, Sandra Cristina Fagundes de. Historia das escolas rurais em Uberlândia (1933 a 1959). In: PÉREZ, Teresa G.; PÉREZ, Oresta L. (Org.). Educación rural en Iberoamerica. Experiencia histórica y construcción de sentido. Madrid: Ansoart, 2009. p. 153 - 182.
PINHO, Larissa Assis. Civilizar o campo: educação e saúde nos cursos de aperfeiçoamento para professores rurais - Fazenda do Rosário (Minas Gerais, 1947-1956). Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
Fontes
ARREGUY, Colombo Etienne. Rápida visão de conjunto, do panorama brasileiro em que a CNER atua, seus processos de trabalhos, experiências e resultados, orçamento e fundo especial, pessoal, etc. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, ano 6, n. 8, p. 277- 317, 1959.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4024.htm. Acesso em: 19 nov. 2014.
BRASIL. Portaria n. 567 de 10 de agosto de 1953. Institui o Regulamento da Campanha Nacional de Educação Rural. Diário Oficial. Rio de Janeiro, 11 ago. 1953.
HALL, Robert King. Educação rural: tópicos para estudo e análise. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. XIV, n. 39, p. 17 - 40, 1950. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/489316/Revista+Brasileira+de+Estudos+Pedag%C3%B3gicos+%28RBEP%29+-+Num+39/1c40705f-2737-4d5e-8aea-de2b69e01bea?version=1.3. Acesso em: 22 jul. 2019.
IBGE. Censo Demográfico 1950/2010. Séries Históricas e Estatísticas. Disponível em: http://seriesestatisticas.ibge.gov.br/series.aspx?vcodigo=CD91&t=Popula%u00e7%u00e3o+presente%2c+recenseada%2c+residente%2c+por+situa%u00e7%u00e3o+de+domic%u00edlio+%28+rural%2furbana%29. Acesso em: 27 abr. 2011.
LEITE, Gervásio. Aspecto mato-grossense do ensino rural. In: OITAVO CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO, 1942, Goiânia. Anais. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico da Associação Brasileira de Educação, 1944. p. 135 - 142. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/biblioteca-catalogo?id=283807&view=detalhes. Acesso em: 14 nov. 2017.
LOURENÇO FILHO, Francisco Gago. A valorização do professor rural através dos Centros Regionais de Treinamento de professores rurais. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, v. 3, n. 3, p. 97-103, 1956
LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. A formação de professores - da Escola Normal à Escola de Educação. Brasília. Brasília: Inep/MEC, 2001. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484703/A+forma%C3%A7%C3%A3o+de+professores+da+Escola+Normal+%C3%A0+Escola+de+Educa%C3%A7%C3%A3o/d98177cf-3a25-48f8-982d-246406ca2201?version=1.2. Acesso: 20 jul. 2019.
LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. Preparação de pessoal docente para escolas primárias Rurais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. XX, n. 52, p.61-104, 1953.
LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström, Tendências da educação brasileira. Brasília: INEP/MEC, 2002.
MENNUCCI, Sud. A crise brasileira de educação. São Paulo: Editora Piratininga, 1934.
MENNUCCI, Sud. O professor primário das zonas rurais: formação, aperfeiçoamento, remuneração e assistência. In: OITAVO CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO, Goiânia, 1942. Anais. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico da Associação Brasileira de Educação, 1944. p.289-300. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/biblioteca-catalogo?id=283807&view=detalhes. Acesso em: 14 nov. 2017.
MOREIRA, João Roberto. Educação Rural e Educação de Base. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. XXVIII, n. 67, p. 87-129, 1957.
RBEP. Documentação: IX Congresso Brasileiro de Educação, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 5, n. 14, p. 259-278, 1945.
ROMERO, Nelson. Campanha Nacional de Educação Rural. In: NÓBREGA, Wandick Londres da (Org.). Enciclopédia da Legislação de Ensino. Rio de Janeiro: Departamento Nacional de Educação do Ministério de Educação e Saúde, 1954, p. 184-193.
SOUSA, Joaquim Moreira de. O professor primário das zonas rurais. Formação, aperfeiçoamento, remuneração e assistência. In: OITAVO CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO, Goiânia, 1942. Anais. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico do IBGE, 1944, p. 301 – 306. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/biblioteca-catalogo?id=283807&view=detalhes. Acesso em: 14 nov. 2017.
SILVA, Noemi Correia. Economia Rural Doméstica: uma realidade na SEAV. In: ENCONTRO DE ECONOMIA DOMÉSTICA, Rio de Janeiro, 1960. Rio de Janeiro: Ministério da Agricultura, 1961. p. 25-32.
SOUZA, Luiz Rogério de. A missão rural e a escola primária. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, ano 3, n. 4, p. 88 - 92, 1956.
UNESCO. International Conference on Education. Recommendations (1934 -1977). Paris, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 1979.
VARGAS, Getúlio. Mensagem de Getúlio Vargas ao Congresso Nacional. Apresentada pelo Presidente da República por ocasião da abertura da sessão legislativa de 1951. 15 de março de 1951. p. 102-103. Disponível em: http://brazil.crl.edu/bsd/bsd/u1330. Acesso em: 05 jun. 2016.