The originality of Darcy Ribeiro’s (1922-1997) diagnosis and criticism on education in Brazil

Main Article Content

Celso José Martinazzo
Sidinei Pithan da Silva
Hedi Maria Luft

Abstract

Darcy Ribeiro, a distinguished Brazilian anthropologist, educator and politician, is recognized for his concern with the indigenous issue and his struggle to defend a public and democratic education. In his writings, we can find references to the Latin American reality and to the participation of Indians, blacks and mestizos in the process of formation and socio-cultural development of the Brazilian people, in which he mentions very well the historical causes that are at the genesis of the levels of development and inequality in Brazil. Our focus in this text is to make explicit the diagnosis and criticism of Darcy Ribeiro in relation to education and the Brazilian public school, taking as main reference his book Our school is a calamity, written in 1984, in which it analyzes the situation of education and of the Brazilian public school at the end of the 20th century. From the author’s provocations, we sought to consider the advances and setbacks of the current Brazilian education in relation to the problems presented at the end of the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martinazzo, C. J. ., Silva, S. P. da ., & Luft, H. M. (2020). The originality of Darcy Ribeiro’s (1922-1997) diagnosis and criticism on education in Brazil. Cadernos De História Da Educação, 19(2), 481–495. https://doi.org/10.14393/che-v19n2-2020-12
Section
Papers
Author Biographies

Celso José Martinazzo, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Brasil)

https://orcid.org/0000-0001-9995-8224
http://lattes.cnpq.br/4786467654675694
martinazzo@unijui.edu.br

Sidinei Pithan da Silva, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Brasil)

http://orcid.org/0000-0001-6400-4631
http://lattes.cnpq.br/8709044822441696
sidinei.pithan@unijui.edu.br

Hedi Maria Luft, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-9691-1268
http://lattes.cnpq.br/8722880713063414
hedi@unijui.edu.br

References

AGÊNCIA BRASIL. 2017. Disponível em http://agenciabrasil.ebc.com.br/internacional/2017. Acesso em: 1º out. 2018.

ANUÁRIO BRASILEIRO DA EDUCAÇÃO BÁSICA. São Paulo: Ed. Moderna, 2018. Disponível em http://www.moderna.com.br. Acesso em 1º de jul. 2019.

ANUÁRIO BRASILEIRO DA EDUCAÇÃO BÁSICA. São Paulo: Ed Moderna, 2019. Disponível em http://www.moderna.com.br. Acesso em 1º de jul. 2019.

BRASIL. Lei 9.394/96: Diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.

FUNDAÇÃO DARCY RIBEIRO. Biografia. 1996. Disponível em: http://www.fundar.org.br/bibliografia. Acesso em: 1º out. 2018.

GOMES, Cândido A. Darcy Ribeiro ou a rebeldia na educação. In: GOMES, Cândido A. (org.). Educadores Brasileiros do Século XX: v. 2. Brasília: Liber Livro; Ed. Universidade Católica de Brasília, 2005. p. 53-95.

MARQUES, Mario Osorio. A escola no computador: linguagens articuladas, educação outra. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006. (Coleção Mario Osorio Marques; v. 2).
MARTINO, Luís M. S. Teoria das mídias digitais: linguagens, ambientes, redes. Petrópolis: Vozes, 2014.

MEC; INEP. Ministério da Educação; Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior de 2016. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br. Acesso em: 1º out. 2018.

MORIN, Edgar. Um ano sísifo. Tradução Edgar de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. São Paulo: Edições SESC, 2012.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

MORIN, Edgar. A via para o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

NÓVOA, Antônio. Prefácio. In: GUÉRIOS et al. (org.). Complexidade e educação: diálogos epistemológicos transformadores. Curitiba: CRV, 2017.

RIBEIRO, Darcy. Nossa escola é uma calamidade. Rio de Janeiro: Salamandra, 1984.

RIBEIRO, Darcy. O processo civilizatório: etapas da evolução sociocultural. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 1998.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Global Editora, 2014.

RIBEIRO, Darcy. As Américas e a Civilização: processo de formação e causas do desenvolvimento cultural desigual dos povos americanos. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2007.

RIBEIRO, Darcy. Os índios e a civilização: a integração das populações indígenas no Brasil moderno. São Paulo: Global Editora, 2017.

RIBEIRO, Darcy. O Dilema da América Latina: estruturas do poder e forças insurgentes. Petrópolis: Vozes, 1979.

RIBEIRO, Darcy. Os brasileiros: teoria do Brasil. São Paulo: Editora Civilização Brasileira, 1975.

RIBEIRO, Darcy. Educação como prioridade. Seleção e organização Lúcia Velloso Maurício. São Paulo: Global Editora, 2018.

VALENTE, José A. Pesquisa, comunicação e aprendizagem com o computador. In: BRASIL. Integração das tecnologias na educação. Brasília: Ministério da Educação, 2005. p. 22-31.