History of Education and research about school institutions: a balance of production in the universities of Paraná (2008-2016)

Main Article Content

Francielle Aparecida Garuti Andrade
Cézar de Alencar Arnaut de Toledo

Abstract

This research aims to analyze the production of thesis and dissertations defended at the following universities in Paraná, in the period from 2008 to 2016, which discuss the history of school institutions as thematic in the inside of field of History of Education. For this purpose, it is done an inventory of these works, being in: title, author’s name, year of the defense and the institution. The mapping and production analysis in its entirety or in themes, it is a fundamental activity to verify the quality, the meaning and results of the work done and also serves to delineate the future routes of the research in a determined thematic field. The balances of academic production refer to the question of the identity of an area, because of that it is an important exercise for all search fields. The accomplishment of this study showed that although at the national sphere, especially in specialized events in the area, there is a profusion of research on the theme, in Paraná, the incidence of these studies is much lower.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Andrade, F. A. G. ., & Toledo, C. de A. A. de . (2020). History of Education and research about school institutions: a balance of production in the universities of Paraná (2008-2016). Cadernos De História Da Educação, 19(1), 214–229. https://doi.org/10.14393/che-v19n1-2020-13
Section
Papers
Author Biographies

Francielle Aparecida Garuti Andrade, Universidade Estadual de Maringá (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-7376-0356
http://lattes.cnpq.br/9821201632314062
garutiandrade@gmail.com

Cézar de Alencar Arnaut de Toledo, Universidade Estadual de Maringá (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-7813-7950
http://lattes.cnpq.br/2085468611285004
caatoledo@uem.com

References

GARUTI DE ANDRADE, Francielle Aparecida. O Colégio Marista no contexto da urbanização de Cascavel (1962-1989). 2016. 386 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, 2016. https://doi.org/10.24824/978854440940.4

GATTI JR., Décio. História das instituições educacionais: inovações paradigmáticas e temáticas. In: ARAÚJO, José Carlos Souza; GATTI JUNIOR, Décio. (Org.). Novos temas da educação: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas: Autores Associados; Uberlândia: EDUFU, 2002. p. 3-24.

GATTI JR., Décio. História e historiografia das instituições escolares: percursos de pesquisa e questões teórico-metodológicas. Revista Educação em Questão, Natal, v. 28, n. 14, p. 172-191, jan./jun. 2007.

LOPES, Eliane Marta Teixeira; GALVÃO, A. M. O. História da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

MAGALHÃES, Justino Pereira de. Breve apontamento para a história das Instituições Educativas. In: SANFELICE, José Luiz; SAVIANI, Dermeval; LOMBARDI, José Claudinei (Org.) História da Educação: perspectivas para um intercâmbio internacional. Campinas, SP: Autores Associados/HISTEDBR, 1999a. https://doi.org/10.20396/rho.v10i39.8639738

MAGALHÃES, Justino Pereira de. Contributo para a História das Instituições Educativas: Entre a Memória e o Arquivo. Braga, Universidade do Minho, 1999b.

MAGALHÃES, Justino Pereira de. Da cadeira ao banco: escola e modernização (séculos XVIII-XX). Lisboa: EDUCA, 2010. https://doi.org/10.17979/srgphe.2015.18-19.0.4072

MAGALHÃES, Justino Pereira de. O ensino da História da Educação. In: Carvalho, Marta Maria Chagas de. GATTI JÚNIOR, Décio (Org.). O Ensino de História da Educação. Vitória: Sociedade Brasileira de História da Educação; Universidade Federal do Espírito Santo, 2011. p. 175-210. https://doi.org/10.4322/rbhe.2013.021

MAGALHÃES, Justino Pereira de. Tecendo Nexos: história das instituições educativas. Bragança Paulista: EDUSF, 2004.

MAGALHÃES, Justino Pereira de. Um apontamento metodológico sobre a história das instituições educativas. In: SOUSA, Cynthia Pereira de; CATANI, Denice Bárbara. (Org.). Práticas educativas, culturas escolares, profissão docente. São Paulo: Escrituras Editora, 1998.

NOSELA, Paolo; BUFFA, Ester. As pesquisas sobre instituições escolares: balanço crítico. II colóquio sobre Pesquisa de Instituições Escolares. Anais... Campinas: UNICAMP; São Paulo: UNINOVE, 2007. https://doi.org/10.5585/eccos.v7i2.421

Ó, Jorge Ramos do. Métodos e processos na escrita científica da História da Educação em Portugal: um olhar sobre 44 teses de doutoramento aparecidas entre 1990-2004. In PINTASSILGO, Joaquim; ALVES, L. A.; CORREIA, L.; & FELGUEIRAS, M. L. A história da educação em Portugal. Balanço e perspectivas. Porto: ASA, 2007, p. 35-72. https://doi.org/10.14393/che-v16n1-2017-5

PETITAT, André. Produção da escola, produção da sociedade: análise sócio-histórica de alguns momentos decisivos da evolução escolar do ocidente. Porto Alegre: Artes, 1994.

PINTASSILGO, Joaquim; BEATO, Carlos. Balanço da produção portuguesa recente: o exemplo das teses de doutoramento (2009-2013). Lisboa: 2014. https://doi.org/10.14393/che-v16n1-2017-5

RUCKSTADTER, Flávio Massami Martins, RUCKSTADTER, Vanessa Campos Mariano. Fontes para a história das instituições escolares no norte pioneiro do Paraná: reflexões sobre um itinerário de pesquisa. Revista Educere et Educare. UNIOESTE Vol.10 nº 19 jan./jun.2015. p. 109 -117. https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652349

SAVIANI, D. et alii. Sociedade Brasileira de História da Educação: constituição, organização e realizações. Revista Brasileira de História da Educação, v. 11, n. 3 (27), p. 13-45, set./dez. 2011. https://doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e071

SAVIANI, Dermeval. Aberturas para a história da educação: do debate teórico-metodológico no campo da história ao debate sobre a construção do sistema nacional de educação no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2013b. https://doi.org/10.1590/s0101-73302000000400017

SAVIANI, Dermeval. Instituições escolares no Brasil: conceito e reconstrução histórica. In: In: NASCIMENTO, Maria Isabel Moura: SANDANO, Wilson; LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval (Org.). Campinas: Autores Associados, 2007. p. 3-30. https://doi.org/10.1590/s1981-77462009000100012

SAVIANI, Dermeval. Reflexões sobre o ensino e a pesquisa em história da educação. In: GATTI JUNIOR, Décio; INÀCIO FILHO, Geraldo (Org.). História da Educação em perspectiva: ensino, pesquisa, produção e novas investigações. Campinas: Autores Associados; Uberlândia: EDUFU, 2005. p. 07-31. https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-707885-7496-124-8

SAVIANI, Dermeval. Instituições de memória e organização de acervos para a história das instituições escolares. In: SILVA, João Carlos da; ORSO, Paulino José; CASTANHA, André Paulo; MAGALHÃES, Lívia Diana Rocha (Org.). História da educação: arquivos, instituições escolares e memória histórica. Campinas: Alínea, 2013a. p.13-31. https://doi.org/10.20396/rho.v14i56.8640454

WARDE, Mirian Jorge. Questões Teóricas e de Método: A história da Educação nos Marcos de Uma História das Disciplinas. In. SAVIANI, Dermeval; LOMBARDI, José Claudinei; SANFELICE, José Luiz (Org.). História e Historiografia da Educação: o debate teórico-metodológico atual. 3 ed. Campinas: Autores Associados - HISTEDBR, 2006. https://doi.org/10.1590/s1413-24782000000200018