Youth and adult literacy in Brazil: a face of History in the academic productions in the late 20th century
Main Article Content
Abstract
Taking the academic productions as historical source, hhis study aims to analyze and understand the history of adult and youth literacy in Brazil, from the academic discourses produced in the period from 1978 to 2000. The initial time demarcation, 1978, for being in this year, the first dissertation identified research on adult literacy, inked to a Brazilian graduate program, and the year 2000 to put this article in the context of the 20th century. Thus, we present an overview of how the Brazilian research addressed the theme of youth and adult literacy, before and after the enactment of the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n.º 9394, of 1996, moment in Brazil, education of young people and Adults was recognized as teaching mode.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
BRASIL. FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. Resolução n.º 51 de 16 de setembro de 2009. Dispõe sobre o programa do Livro Didático para Educação de Jovens e Adultos (PNLD EJA). Disponível em:
BRASIL. Lei Imperial de n.º 40, de 3 de outubro de 1834. Dispõe sobre o poder do presidente de província. Coleção de Leis Império do Brasil do ano de 1834. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1866.
BRASIL. Recenseamento do Brazil em 1872. Disponível em:
BRASIL. Lei n.º 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa as Diretrizes e Bases para o Ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Disponível em:
BRASIL. Lei nº. 9394 de 20 dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, p. 027833, col. 1, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação de jovens e adultos. Brasília: MEC, 2000.
CERTEAU, Michel de. A escrita da História. Tradução de Maria de Lourdes Menezes. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
DI PIERRO, Maria Clara. Um balanço da evolução recente da educação de jovens e adultos no Brasil. Alfabetização & Cidadania, São Paulo, v. 17, p.11-23, 2004.
DI PIERRO, Maria Clara. Balanço e perspectivas da pesquisa sobre formação de educadores de jovens e adultos. In.: OLIVEIRA, E. F. et al (Orgs.). Anais do 3º Seminário Nacional de Formação de Educadores. Porto Alegre: Deriva, 2011.
DI PIERRO, Maria Clara; JOIA, Orlando; RIBEIRO, Vera Masagão. Visões da educação de jovens e adultos no Brasil. Caderno Cedes, Campinas, SP, n. 55, p. 58-77. 2001.
https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000300005
FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VIDAL, Diana Gonçalves. Os tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n.º 4, p. 19-34, Mai./Jun./Ago. 2000.
FERRARO, Alceu Ravanello. História quantitativa da alfabetização no Brasil. In: RIBEIRO, Vera Masagão (Org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2003.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FRIEDRICH, Márcia; BENITE, Anna M. Canavarro; BENITE, Claudio R. Machado; PEREIRA; Viviane Soares. Trajetória da escolarização de jovens e adultos no Brasil: de plataformas de governo a propostas pedagógicas esvaziadas. Ensaio: Avaliação Política Pública Educacional, Rio de Janeiro, v. 18, n. 67, p. 389-410, abr./jun. 2010.
https://doi.org/10.1590/S0104-40362010000200011
GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; SOARES, Leôncio. História da alfabetização de adultos no Brasil. In: ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia de; LEAL, Telma Ferraz (Orgs.). A alfabetização de jovens e adultos em uma perspectiva de letramento. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá (Coords.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GONDRA, José Gonçalves; SCHUELER, Alessandra. Educação, poder e sociedade no Império brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008.
HADDAD, Sérgio. Ensino Supletivo no Brasil: o estado da arte. Brasília: REDUC/INEP, 1987.
HADDAD, Sérgio. Tendências atuais na educação de jovens e adultos. Revista Em Aberto, Brasília, out./dez. 1992, vol. 11, nº 4, p. 3-12.
HADDAD, Sérgio. (Org.). O estado da arte das pesquisas em educação de jovens e adultos no Brasil. A produção discente da pós-graduação em educação no período 1986 – 1998. São Paulo: Associação Educativa, 2000a.
HADDAD, Sérgio; DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 14, p. 108-130, 2000b.
IRELAND, Timothy.; MACHADO, Maria Margarida; PAIVA, Jane (Orgs.). Educação de jovens e adultos: uma memória contemporânea (1996-2004). Brasília, DF: UNESCO/MEC, 2004.
MACHADO, Maria Margarida (Org.). Educação de jovens e adultos. Revista Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 82, p. 1-147, nov. 2009.
MACIEL, Francisca Izabel Pereira. Alfabetização no Brasil: pesquisas, dados e análise. In: MORTATTI, Maria do Rosário Longo; FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva (Orgs.). Alfabetização e seus sentidos: o que sabemos, fazemos e queremos? Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Editora UNESP, 2014.
MARCILIO, Maria Luiza. História da alfabetização no Brasil. São Paulo: EdUSP, 2016.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Educação e letramento. São Paulo: UNESP, 2004.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo; OLIVEIRA, Fernando Rodrigues de; PASQUIM, Franciele Ruiz. 50 anos de produção acadêmica brasileira sobre alfabetização: avanços, contradições e desafios. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 5, n.º 13, p. 6-31, 2014.
PAIVA, Vanilda Pereira. Educação popular e educação de adultos. São Paulo: Loyola 1973.
RIBEIRO, Vera Maria Masagão (Org.). Educação para jovens e adultos: ensino fundamental: proposta curricular 1º segmento. São Paulo: Ação Educativa; Brasília: MEC, 2001.
SILVA, Simone Bueno Borges da. Leitura, Literatura e Alfabetização de Adultos. 1999. 189 p. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.
SOARES, Leôncio; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. Uma história da alfabetização de adultos no Brasil. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara (Orgs.). Histórias e Memórias da Educação no Brasil – Século XX. Vol. 3. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
SOARES, Magda. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília, DF: INEP; Santiago: REDUC, 1989.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
SOARES, Magda; MACIEL, Francisca Izabel Pereira. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília, DF: MEC/INEP/COMPED, 2000.
TFOUNI, Leda Maria V. Adultos não-alfabetizados: o avesso do avesso. 1986. 240 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1986.
TFOUNI, Leda Maria V. Adultos não alfabetizados: o avesso do avesso. Campinas: Pontes, 1988.