The Escola oficina n.º 1 (Lisbon, 1905-1987) and the statement of a pedagogical innovation process in Portugal
Main Article Content
Abstract
The Escola Oficina n.º 1 (Workshop School n.º 1, 1905-1987), in Lisbon, was the most emblematic of the Portuguese new schools, having developed its innovative project mainly between 1907 and 1919. However, its existence was a long time, having worked for over eighty years. The innovative pedagogical model that characterized it was driven by Adolfo Lima and was inspired by libertarian and anarchist ideals, the matrix from which the New Education principles were interpreted. This school has adopted many of the innovative practices of this movement, such as school self-government, valuing handworks, physical education and aesthetic education. It placed the student in the core of the pedagogical process, aiming at their integral education. It defined rituals and norms in daily school life, as well as health and hygienic practices. From the thirties, with the Salazarist political regime, it lost its experimental character and became a “normal” school, like other official schools.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
Barreira, L. C. (2006). A função social da escola na ótica de Adolfo Lima, um educador português anarco-sindicalista. Série-Estudos - Periódico do Mestrado em Educação da UCDB. Campo Grande-MS, n. 22, jul./dez., pp. 193-204.
Barreira, L. C. (2008). A educação libertária nas páginas da Revista Educação (Lisboa, 1913). Educativa, Goiânia, v. 11, n. 2, jul./dez., pp. 193-219.
Barreira, L. C. (2010). A educação escolar nas páginas do Boletim da Escola-Oficina Nº. 1 de Lisboa: o ensino de ciências. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 4, jan./jun., pp. 73-84.
Barreira, L. C. (2013). Imprensa educacional em Portugal no início da República: Educação libertária e pedagogia soviética. Revista Teias, v. 14, n. 32, maio/ago., pp. 172-189.
Candeias, A. (1993). A Escola Oficina n.º 1 de Lisboa 1905-1930: Mudar a escola para mudar o mundo. Análise Psicológica, 4 (XI), pp. 447-463.
Candeias, A. (1994). Educar de outra forma – A escola oficina n.º 1 de Lisboa. 1905-1930. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.
Candeias, A. (2003). Lima, Adolfo Ernesto Godfroy de Abreu e. In A. Nóvoa (dir.). Dicionário de Educadores Portugueses (pp. 736-746). Lisboa: Edições Asa.
Castelo, C. (2003). Porto, César. In A. Nóvoa (dir.). Dicionário de Educadores Portugueses (pp. 1114-1115). Lisboa: Edições Asa.
Fernandes, R. (1979). A pedagogia portuguesa contemporânea. Lisboa: Instituto de Cultura Portuguesa.
Ferreira, M. (2003). Vieira Pinto Quartin, Deolinda Lopes. In A. Nóvoa (dir.). Dicionário de Educadores Portugueses (pp. 1446-1450). Lisboa: Edições Asa.
Figueira, M. H. (2003). Lima, António Godfroy de Abreu e. In A. Nóvoa (dir.). Dicionário de Educadores Portugueses (pp. 736-746). Lisboa: Edições Asa.
Figueira, M. H. (2004). Um Roteiro da Educação Nova em Portugal. Escolas Novas e Práticas Pedagógicas Inovadoras (1882-1935). Lisboa: Livros Horizonte.
Mogarro, M. J. & Namora, A. (2019). Uma escola no seu tempo: a Escola Oficina nº 1 entre o projeto inovador e a normalização institucional (1905-1987). In J. Pintassilgo & L.A.M. Alves (orgs.). Roteiros da Inovação Pedagógica: Escolas e experiências de referência em Portugal no século XX / Itineraries of pedagogical innovation: Reference schools and experiences in Portugal in the twentieth century (pp. 167-201). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
Mogarro, M. J. (2006). Arquivo e Educação. A construção da memória educativa. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 02, pp. 71-84.
Mogarro, M. J. (2018). O modelo pedagógico da Escola Oficina nº 1: corpo, regras e práticas no quotidiano de uma instituição alternativa. Cadernos CEDES, Campinas, v. 38, n. 104, pp. 63-74. https://doi.org/10.1590/cc0101-32622018178007
Monteiro, J. L. (2013). O espólio zoológico e o ensino das ciências na Escola-Oficina Nº1, trabalho para a cadeira de Património Científico, Tecnológico e Industrial do Programa Doutoral em História, Filosofia e Património da Ciência e Tecnologia, FCT-UNL.
Monteiro, J. L. (2018). Lost and found between republicans and freemasons: a lost zoological collection found in a very particular school. Endeavour, 42 (2018), pp. 196-199. https://doi.org/10.1016/j.endeavour.2018.07.011
Nóvoa, A. (dir.) (1993). A imprensa de educação e ensino: repertório analítico (séculos XIX-XX). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.
Nóvoa, A. (dir.) (2003). Dicionário de Educadores Portugueses. Porto: Asa Editores.
Pintassilgo, J. & Alves, L.A.M. (orgs.) (2019). Roteiros da Inovação Pedagógica: Escolas e experiências de referência em Portugal no século XX / Itineraries of pedagogical innovation: Reference schools and experiences in Portugal in the twentieth century. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
Pintassilgo, J. (2017). Anarquismo e educação nova em Portugal: o contributo de Adolfo Lima. Revista Espaço Acadêmico, n.º 196, set.