The educational history of Italian and German immigrants in the Serra dos Tapes (Pelotas/RS, 1920-1950): similarities and particularities
Main Article Content
Abstract
This article analyzes school history records of Italian and German immigrant descendants in the Serra dos Tapes (Tapes Mountain Range) district. Research sources consisted of 32 interviews, which integrate the collection of the Colônia Maciel Ethnographic Museum, located in the municipality of Pelotas (RS) countryside. For such, theories on collective memory, ethnicity and identity were used. The methodology employed had an oral history focus. The timeline refers to the decades in which the interviewees attended school (1920-1950). Similarities and particularities between the two immigrant groups were addressed. The importance attributed to schooling and religion could be detected in both groups. As for particularities, the Italian group preferred public schools, whereas the Germans opted for community schools which taught in German.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
AMADO, Janaína (orgs.). Usos e abusos da História Oral. 8.ed. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2006.
AMADO, Janaína. O Grande mentiroso: tradição, veracidade e imaginação em história oral. In: História, São Paulo, p.125-136, 1995.
ANDERSON, Benedict. Comunidades Imaginadas. 4. reimpressão. São Paulo: companhia das letras, 2008.
BARROS, José D’Assunção. O projeto de pesquisa em história: da escolha do tema ao quadro teórico. Petrópolis: Editora Vozes, 2011. https://doi.org/10.18817/ot.v10i16.270
CASTRO, Renata Brião de. A Escola Garibaldi e o professor José Rodeghiero na Colônia Maciel – Pelotas (RS) (1928 – 1950): grupo local e etnia. 2017. 220 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pelotas. https://doi.org/10.21475/ajcs.18.12.06.pne1087
CERQUEIRA, Fábio Vergara et al. Museu Etnográfico da Colônia Maciel: a trajetória de um equipamento cultural dedicado à memória da comunidade ítalodescendente de Pelotas. Revista Memória em Rede, Pelotas, v.1, n° 1, p. 70 - 85, 2009. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/Memoria/article/view/9567>. Acesso em: 11 jun. 2015. https://doi.org/10.15210/rmr.v7i13.6304
CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
CORSETTI et al. A política educacional no Rio Grande do Sul e a questão da Nacionalização do Ensino (1930/1945). História da Educação, n. 23, p. 173-192, 2007. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/29277>. Acesso em: 09 abr. 2015. https://doi.org/10.22456/2178-8839.54734
DREHER; Martin (org.). Populações Rio-Grandenses e Modelos de Igreja. Porto Alegre e São Leopoldo: EST/Sinodal, 1990.
FERREIRA, Marieta de Moraes; Amado Janaína. Apresentação. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (orgs.) Usos e abusos da História Oral. 8.ed. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2006. https://doi.org/10.22409/economica.9i1.p137
GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi Santos; ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Romagem do tempo e recantos da memória: reflexões metodológicas sobre História Oral. São Leopoldo: Oikos, 2012.
HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomás Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 103-133.
HOBSBAWM, Eric. RANGER, Terence. A invenção das tradições. 2ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
KREUTZ, Lúcio. A educação de Imigrantes no Brasil. In: LOPES, Elaine Marta Teixeira; FARIA, Luciano Filho Mendes de; VEIGA, Cintia Greiva (orgs.). 500 anos de História da Educação no Brasil. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 347-370. https://doi.org/10.1590/s1413-24782000000200010
KREUTZ, Lúcio. Escolas de imigração alemã no Rio Grande do Sul: perspectiva histórica. In: MAUCH, Cláudia e VASCONCELLOS, Naira (orgs.). Os Alemães no sul do Brasil: cultura, etnicidade e cultura. Canoas, ULBRA, 1994. https://doi.org/10.18316/recc.v23i1.3925
KREUTZ, Lúcio. Etnia e educação: perspectivas para uma análise histórica. In: SOUSA, Cynthia Pereira de; CATANI, Denice Barbara (orgs.). Práticas Educativas, Culturais Escolares, Profissão Docente. São Paulo: Escrituras Editora e Distribuidora de Livros, 1998, p. 93-110.
KUHKMANN, Moysés Júnior; FERNANDES, Fabiani Silva. Periódicos e a História da Educação: base de dados como recurso metodológico. São Paulo: FCC/SEP, 2014.
IOTTI, Luiza Horn. O olhar do poder: a imigração italiana no Rio Grande do Sul, de 1875 a 1914, através dos relatórios consulares. 2. ed. Caxias do Sul: EDUCS, 2001. https://doi.org/10.6026/97320630010381
LUCHESE, Terciane Ângela. Modos de fazer história da Educação: pensando a operação historiográfica em temas regionais. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 18, n. 43, p. 145 - 161, 2014. Disponível em: acesso em: 24 abr. 2015. https://doi.org/10.1590/s2236-34592014000200009
LUCHESE, Terciane Ângela. O processo escolar entre imigrantes na região colonial italiana do Rio Grande do Sul, 1875 a 1930: leggere, scrivere e calcolare per essere alcuno nella vita. 2007. 495f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2007. https://doi.org/10.21115/jbes.v8.n2.p108-117
PEIXOTO, Luciana Silva et al. Museu e identidade: o projeto da Colônia Maciel. Horizontes de maíz y barro: Foro Latino americano" Memoria e Identidad", Montevideo, p. 148, 2008. Disponível em www.fundacaobunge.org.br/uploads/.../museu_da_maciel_montevideu. acesso em 23 de março de 2015. https://doi.org/10.11606/t.16.2013.tde-27012014-110902
PORTELLI, Alessandro. História oral e poder. Mnemosine, v. 6, n. 2, 2010. Disponível em: acesso em: 25 mar. 2015. https://doi.org/10.21491/2237-3217/mnemosine.v6n1p203-217
POUTIGNAT, Philippe; STREIFF-FENART, Jocelyne. Teorias da etnicidade. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2011.
VOLDMAN, Daniéle. Definições e usos. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (orgs.). Usos e abusos da História Oral. 8.ed. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2006. p. 33 – 41. https://doi.org/10.22409/economica.9i1.p137
WEIDUSCHADT, Patrícia. A nacionalização do ensino no contexto imigratório. ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO SUL RIO GRANDENSE DE PESQUISADORES EM HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 15., 2009, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul: ASPHE, 2009. https://doi.org/10.6026/97320630010381
WEIDUSCHADT, Patrícia. O Sínodo de Missouri e a educação pomerana em Pelotas e São Lourenço do Sul nas primeiras décadas do século XX: identidade e cultura escolar. 2007. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2007. https://doi.org/10.21475/ajcs.17.11.03.pne219
WEIDUSCHADT, Patrícia; FISCHER, Beatriz T. Daudt. História oral e memória: aportes teórico-metodológicos na investigação de trajetórias docentes. In: FERREIRA, Marcia. Ondina Vieira.; FISCHER, Beatriz. T. Daudt; PERES, Lúcia. Maria Vaz. (orgs). Memórias docentes: abordagens teórico-metodológicas e experiências de investigação. São Leopoldo: Oikós, 2009.
WERLE, Flávia Obino Correa; METZLER, Ana Maria Carvalho. Contextos, institucionalização e práticas pedagógicas. In: WERLE, Flávia Obino Correa (org). Educação Rural: práticas civilizatórias e institucionalização da formação de professores. São Leopoldo, Oikós, 2010. p. 15-52. https://doi.org/10.14393/che-v15n3-2016-9
WOODWARD, Kathryn. Identidade e Diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomás T. da (org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 7-73.