Memories of normalists: professional sertion of teachers
Main Article Content
Abstract
This article aims to present research results on the choice of teaching as a form of professional insertion for normalistas who attended the Normal School of Our Lady of Oliveira, Oliveira , Midwest of Minas Gerais , between 1971 and 1974. In this sense , the ideas that pervade this outline will meet the ideas and concepts of the woman - teacher , teacher training , especially for the old primary school , and the history of education in Minas Gerais. The methodology used is concerning the narrative research and data will have as the main source of oral narratives trainees said normal school in the indicated period.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
AMARAL, Rosemary Maria do. A Educação em Oliveira pela ótica da Gazeta de Minas: uma história. In.: ALMEIDA, Márcio; RIBEIRO, João Bosco. História Contemporânea de Oliveira. Oliveira/MG: Editora Gazeta de Minas. 2011.
CHAMON, Magda. Trajetória de feminilização do magistério: ambiguidades e conflitos. Belo Horizonte: editora Autêntica/FCH-FUMEC. 2005.
CUNHA, Renata Cristina. A pesquisa narrativa: uma estratégia investigativa sobre o ser professor. V Encontro de pesquisa em Educação da UFPI. Teresina, PI. 2009. Disponível em: http://www.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/eventos/evento2009/GT.2/35_Renata%20Cristina%20da%20Cunha.pdf Acesso em 16/03/2014.
FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo,SP: Paulus, 2010. p.31-57.
FREITAS, Maria Teresa Menezes; FIORENTINI, Dario. As possibilidades formativas e investigativas da narrativa em educação matemática. Horizontes, v. 25, n. 1, p. 63-71, jan./jun., 2007.
MARX, Karl. O 18 de Brumário de Luís Bonaparte. [tradução e notas Nélio Schneider ; prólogo Herbert Marcuse]. São Paulo: Boitempo, 2011.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Diários, formação e projeto pedagógico da escola: memória em construção. In: TV Escola, Salto para o futuro. Boletim 01. Março de 2007. p.41-48.
MELLO, Dilma Maria de. Histórias de subversão do currículo, conflitos e resistências: buscando espaço para a formação do professor na aula de língua inglesa no curso de Letras. 2004. 225f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos de Linguagem) –Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, Belo Horizonte/MG, v.27, n.01, p.369-386. abr. 2011
ROSSI, Michelle Pereira da Silva; INÁCIO FILHO, Geraldo. As congregações católicas e a disseminação de escolas femininas no Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.24, dez. 2006. p.79 –92
SOUZA, Carla Zottolo Villanova. No mundo das normalistas: as representações da futura professora nas páginas das revistas Instituto e Normalista (1941-1953). 2007. 125f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro/RJ, 2007.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. In: Revista Brasileira de Educação. Nº 13. Jan/Fev/Mar/Abr 2000. p. 5-24.
TANURI, Leonor Maria. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação.Nº 14 Mai/Jun/Jul/Ago 2000. p. 61-88.