Funding for women education: the case of Escola Profissional Feminina in Belo Horizonte, Minas Gerais (1919–30)
Main Article Content
Abstract
This study focuses on public funds granted to Escola Professional Feminina in Belo Horizonte city during the years 1928–30. Its starting point was this question: what arguments would Benjamin Flores have used to convince Minas Gerais government to fund his school? The study aimed to analyze conditions and actions associated with subsidy granting to the school. Situated in the history of education in general and of school institutions in particular, the research drew on newspapers and magazines, manuscripts, typed texts, and photographs. Analysis results indicate Benjamin Flores was able to gather a set of personal attributes (citizen, public agent, teacher, school owner) that praised him and endorsed his projects. In his career from postal civil servant to school owner, he was able to stand out in Belo Horizonte society so that the government would bet on his school as important to the city.
Article Details
Section
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
How to Cite
References
BARRETO, Abílio. Resumo histórico de Belo Horizonte — 1701–1947. Belo Horizonte: Imprensa Oficial, 1950.
BELO HORIZONTE. Prefeitura. Anuário de Belo Horizonte, v. 1, ano 1. Belo Horizonte 1953.
BICCAS, Maurilane de Sousa. O impresso como estratégia e formação: Revista do Ensino de Minas Gerais (1924–1940). Belo Horizonte: Argvmentvm, 2008.
BRASIL. Presidência da República. Decreto 7.566, de 23 de setembro de 1909. Crêa nas capitaes dos Estados da Republica Escolas de Aprendizes Artifices, para o ensino profissional primario e gratuito. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 15 set. 2020.
CAJAZEIRO, Karime Gonçalves. A cidade jardim belo-horizontina e o campo do patrimônio cultural: representações, modernidade e modos de vida. 2010. Dissertação (mestrado em Ciências Sociais) — Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.
CHAMON, Carla Simone; GOODWIN JÚNIOR, James William. A incorporação do proletariado à sociedade moderna: a Escola de Aprendizes Artífices de Minas Gerais (1910–1941). Varia hist., Belo Horizonte, v.28, n.47, p.319–40, jun. 2012. https://doi.org/10.1590/S0104-87752012000100015.
CONGRESSO BRASILEIRO DE INSTRUÇÃO PRIMÁRIA E SECUNDÁRIA, 2., 1912, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Imprensa Oficial do Estado de Minas Gerais, 1912.
FONSECA, Claudia. Ser mulher, mãe e pobre. In DEL PRIORE, Mary. História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013, p. 510–33.
GOMES, Warley A.; CHAMON, C. S. Entre o trabalho, a escola e o lar: o caso da Escola Profissional Feminina de Belo Horizonte. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, 2., Belo Horizonte, 2010.
JULIÃO, Letícia. Sensibilidades e representações urbanas na transferência da Capital de Minas Gerais. História, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 114–47, jan./jun. 2011.
RIBEIRO, B.O.L.; SILVA, E.F. “Na luta pela vida, uteis a si e á Pátria”: perfil biográfico-profissional do professor Benjamin Flores. Cadernos de História da Educação, v.18, n.3, p.621–39, nov. 2019. https://doi.org/10.14393/che-v18n3-2019-3.
ROCHA, Marlos Bessa Mendes da. A lei brasileira de ensino Rivadávia Corrêa (1911): paradoxo de um certo liberalismo. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 28, n. 3, p. 219–39, set. 2012. https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000300011.
SILVEIRA NETO. Conselho deliberativo. R. Inf. Legisl., Brasília, v. 18, n. 70, abr./jun. 1981, p. 294–5
SOUZA, Rita de Cássia de. Sujeitos da educação e práticas disciplinares: uma leitura das reformas educacionais mineiras a partir da Revista do Ensino (1925–1930). 2001. 355 f. Dissertação (mestrado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais.
Fontes jornalísticas
CORREIO PAULISTANO. Lorena — instrucção publica mineira. São Paulo, SP, segunda-feira, 17 de março de 1913, ed. 17833, “Telegramas”
DIÁRIO DE MINAS. Inauguração da Livraria Alves. Belo Horizonte, 16 jun. 1910, s. p. In: MONIZ, Edmundo. Francisco Alves de Oliveira (livreiro e autor). 2. ed. Rio de Janeiro: ABL, 2009, p. 114–6.
FON FON. Rio de Janeiro, RJ, 16 de maio de 1925, ano XIX, n. 20.
MINAS GERAES. Belo Horizonte, MG, 23 de janeiro de 1920, ano XXIX, n. 19, “Seção alheia”.
REVISTA DE ENSINO. Conferência de Aprígio Almeida Gonzaga, sobre a – I Finalidade do trabalho manual para mulheres; II Finalidade do trabalho manual para os homens; III – Finalidade do trabalho manual na formação civica dos jovens. Belo Horizonte, MG, ano 1, n. 5, 14 de julho de 1925.
Fontes documentais (manuscritos e datiloscritos)
COSTA, Antonio Leal. Copia do termo de visita, lançado no livro pelo próprio punho do Dr. Promotor de Justiça. Datiloscrito, folha, assinada e conferida. Belo Horizonte, MG, 10 de junho de 1929.
COSTA, Antonio Leal. Termo de visita. Datiloscrito, 1 folha assinada e conferida. Belo Horizonte, 9 de março de 1929.
ESCOLA PROFISSIONAL FEMININA DE BELO HORIZONTE. Relatório referente ao anno de 1927. Datiloscrito, 9f., grampeado. Belo Horizonte, 31 de janeiro de 1928.
ESCOLA PROFISSIONAL FEMININA DE BELO HORIZONTE. Relatório referente ao anno de 1928. Datiloscrito, 9f., grampeado. Belo Horizonte, 31 de janeiro de 1929.
FLORES, Benjamin. [Exm. Ins. Dr. Secretario da Segurança e Assistencia Pública... requerimento]. Manuscrito, 1 folha. Belo Horizonte, 7 de agosto de 1928.
MINAS GERAIS. Secretaria de Segurança e Assistência Pública. 4ª seção. [Registro de tramitação e resolução de requerimento]. Manuscrito, 1 folha. Belo Horizonte, 3 de setembro de 1929.