In search of the school building: contribution to the Local History of Education (S. Vicente de Pereira parish, Ovar, 1888-1892)
Main Article Content
Abstract
The text focuses on a less enlightened theme in the History of Education in Portugal – the educational statute of the parish in the context of school provision. The parish constituted the geographical, administrative and social instance of school literacy. It is a study of microhistory, perhaps of “small history”, but representative of a historical cycle of school universalization in Portugal, at the end of the Eight Hundred. It is based on documents from the Ovar Municipal Archive and the parish of São Vicente de Pereira, such as minute books, correspondence and the press. The process of construction of the school building for boys is recovered between 1888 and 1892, as a result of the effort of the Parish Council and a “Brazilian” of that parish who, for this purpose, managed to obtain donate land and a significant amount of money from friends residing in Brazil. Thus, it was possible to understand part of the complexity of the schooling process that was intended in Portugal in the late nineteenth century.
Article Details
Issue
Section
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
How to Cite
References
ALMEIDA, Helder J. de Pinho. A complexidade nos agregados domésticos da freguesia de S. Vicente de Pereira, na 2ª metade do século XIX. Dunas, n. 14, novembro de 2014, p. 25-47.
ALVES, Jorge Fernandes. O “brasileiro” oitocentista e seu papel social. Revista de História, FLUP, v. 12, 1993, p. 257-296.
ARAÚJO, Helena Costa. Precocidade e “retórica” na construção da escola de massas em Portugal. Educação, sociedade & culturas, n. 5, 1999, p. 161-174.
BENEMERENCIA em favor da instrucção popular. O Ovarense, 8 de julho de 1888, ano V, n. 262, p. 1-2.
BENEMERITOS. O Ovarense, 10 de junho de 1888, ano V, n. 258, p. 2.
BERNARDO, Manuel. A indústria no concelho de Ovar. Dunas, n. 2, julho 2002, p. 29-36.
CÂMARA Municipal de Ovar. Livro de Actas n. 32, de 12 de Fevereiro de 1887 a 14 de Julho de 1890. Arquivo Municipal de Ovar.
CÂMARA Municipal de Ovar. Livro de Actas n. 33, de 21 de Julho de 1890 a 17 de Julho de 1893. Arquivo Municipal de Ovar.
CANDEIAS, António. Ritmos e formas de alfabetização da população portuguesa na transição de século: o que nos mostram os censos populacionais compreendidos entre os anos de 1890 e 1930. Educação, sociedade & culturas, n. 5, 1996, p. 39-63.
CANDEIAS, António. Modernidade e cultura escrita nos séculos XIX e XX em Portugal: População, economia, legitimação política e educação. Educação, sociedade & culturas, n. 31, 2010, p. 146-193.
CONCURSO. O Ovarense, 7 de julho de 1889, ano VI, n. 313, p. 3.
CONTRA a emigração. O Ovarense, 24 de maio de 1891, ano VIII, n. 409, p. 2.
FIDALGO, Joaquim Manoel Monteiro. O ensino na vila de Ovar. A escola da Arruela. Dunas, n. 18, nov 2018, p. 101-118.
GONÇALVES NETO, Wenceslau; MAGALHÃES, Justino. Ação privada e poder público na luta pela instrução: Portugal na segunda metade do século XIX. Revista Brasileira de História da Educação, n. 20, 2009, p. 15-39.
GONÇALVES NETO, Wenceslau; MAGALHÃES, Justino Pereira de. Luta pela instrução e disputas políticas em Portugal na segunda metade do século XIX: a escola para meninas na freguesia de São Vicente de Pereira, Município de Ovar. Sarmiento, Revista Galego-Portuguesa de História da Educación, v. 23, 2019, p. 51-69. https://doi.org/10.17979/srgphe.2019.23.0.5878
JUNTA de Parochia de S. Vicente de Pereira. Livro de Actas, de 30 de setembro de 1879 a 26 de junho de 1887 [8 de outubro de 1893]. Arquivo da Junta de São Vicente de Pereira.
LAMY, Alberto de Sousa. Monografia de Ovar: Freguesias de S. Cristóvão e de S. João de Ovar, 1865-1916. Vol. 2. Ovar: Câmara Municipal de Ovar, 2001.
MAGALHÃES, Justino. Um contributo para a história do processo de escolarização da sociedade portuguesa na transição do Antigo Regime. Educação, sociedade & culturas, n. 5, 1996, p. 7-34.
MAGALHÃES, Justino. Da cadeira ao banco: escola e modernização (séculos XVIII-XX). Lisboa: EDUCA-Unidade I&D de Ciências da Educação, 2010.
MAIA, Fernanda Paula Sousa. A acção dos “brasileiros” de torna-viagem em Ovar: a obra dos irmãos Oliveira Lopes (Válega). Dunas, n. 5, novembro 2005, p. 3-14.
MANIFESTAÇÃO. O Povo d’Ovar, 29 de julho de 1888, ano III, n. 105, p. 2.
MARTINS, Ernesto Candeias. O ideário da Escola Pública Portuguesa entre os séculos XIX e XX. Montagem, v. 10, 2008, p. 14-41.
MARTINS, Rui. O caminho-de-ferro: veio estruturante da evolução sócio-urbana entre Porto e Aveiro, em exemplo Espinho e Ovar. Dunas, n. 6, novembro de 2006, p. 57-74.
O CAMBIO do Brazil. O Povo d’Ovar, 7 de junho de 1891, ano VIII, n. 213, p. 1-2.
O SERVIÇO telegrapho-postal em Ovar. O Ovarense, 17 de março de 1889, ano VI, n. 298, p. 1.
O SR. MINISTRO do Reino e os professores primários. O Ovarense, 18 de dezembro de 1892, ano X, n. 489, p. 1.
OS BRAZILEIROS que voltam. O Ovarense, 17 de maio de 1891, ano VIII, n. 408, p. 2-3.
PINHO, João Frederico Teixeira de. Memorias e datas para a vila de Ovar. O Ovarense, 10 de novembro de 1889, ano VII, n. 331, p. 1.
SANTOS, João Rodrigues de Oliveira. Horas Vagas: poesias e prosa. Maranhão [São Luís]: Typ. do Frias, 1868.
SOYSAL, Yasemin Nuhogiu; STRANG, David. Construction of the first mass education systems in nineteenth-century Europe. Sociology of education, n. 62, 1989, p. 277-288. https://doi.org/10.2307/2112831