Foucault and the brazilian History of Education: the possible uses of genealogical procedure

Main Article Content

Julio Groppa Aquino
Flávio Tito Cundari da Rocha Santos

Abstract

It is known that Nietzsche, genealogy, history, text published in 1971, consists in the materialization of an indelible displacement of the Foucauldian investigative procedure, which, on the other hand, provoked a series of controversies with the historians of that time, without having decreased in recent decades. In the wake of this horizon, the present study aims to analyze the repercussions of the Foucauldian legacy and, in particular, the uses of the notion of genealogy in the bibliographic production in History of Education, between 1997 and 2017, in the three Brazilian journals specifically addressed to the historical-educational field. In order to do so, an attentive analysis to the set and specificities of 42 selected articles was performed, in order to reflect simultaneous, but decentralized movements. The conclusions point to the circumstances and conditions that would allow a certain type of investigative exercise of historical background to be designated Foucauldian.

Article Details

Section

Dossier: Foucault, the genealogy, the history of education

Author Biographies

Julio Groppa Aquino, Universidade de São Paulo (Brasil)

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq
https://orcid.org/0000-0002-7912-9303
http://lattes.cnpq.br/1124623998211027
groppaq@usp.br

Flávio Tito Cundari da Rocha Santos, Universidade de São Paulo (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-4273-833X
http://lattes.cnpq.br/1146947200426347
flavio.tito@usp.br

How to Cite

Aquino, J. G. ., & Santos, F. T. C. da R. (2020). Foucault and the brazilian History of Education: the possible uses of genealogical procedure. Cadernos De História Da Educação, 19(2), 392-408. https://doi.org/10.14393/che-v19n2-2020-8

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval M. História em jogo: a atuação de Michel Foucault no campo da historiografia. Anos 90, Porto Alegre, v. 11, n. 19/20, p. 79-100, jan./dez. 2004. https://doi.org/10.22456/1983-201X.6352

AQUINO, Julio G. A difusão do pensamento de Michel Foucault na Educação brasileira: um itinerário bibliográfico. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 53, p. 301-324, abr./jun. 2013. https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000200004

AQUINO, Julio G. Foucault e a pesquisa educacional brasileira, depois de duas décadas e meia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 1, p. 45-71, jan./mar. 2018. https://doi.org/10.1590/2175-623661605

ARTIÈRES, Philippe. Foucaultiano, adjetivo masculino? In: RODRIGUES, Heliana B. C.; PORTOCARRERO, Vera; VEIGA-NETO, Alfredo. (Orgs.). Michel Foucault e os saberes do homem: como, na orla do mar, um rosto de areia. Curitiba: Prismas, 2016. p. 382-389.

AZEREDO, Vânia Dutra de. A metodologia de Foucault no trato dos textos nietzschianos. Cadernos Nietzsche, São Paulo, v. 1, n. 35, p. 57-85, 2014. https://doi.org/10.1590/S2316-82422014000200004

BONTEMPI JR., Bruno; TOLEDO, Maria Rita. Historiografia da educação brasileira: no rastro das fontes secundárias. Perspectiva, Florianópolis, n. 20, p. 9-30, 1993.

CARDOSO, Ciro F. Paradigmas rivais na historiografia atual. Educação & Sociedade, Campinas, n. 47, p. 61-72, abr. 1994.

CARVALHO, Alexandre Filordi de. Foucault: atualizador da genealogia nietzschiana. Cadernos Nietzsche, São Paulo, n.30, p.221-249, 2012.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a história entre certezas e inquietude. Porto Alegre: UFRGS, 2002.

COSTA, Jurandir F. Ordem médica e norma familiar. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

DEFERT, Daniel. Cronologia. In: FOUCAULT, Michel. Problematização do sujeito: Psicologia, Psiquiatria e Psicanálise. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014. p. 1-70.

DUSSEL, Inés. Foucault e a escrita da história: reflexões sobre os usos da genealogia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 29, n.1, p. 45-68, jan./jun. 2004.

FARIA FILHO, Luciano; VIDAL, Diana. História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 37-70, 2003. https://doi.org/10.1590/S0102-01882003000100003

FOUCAULT, Michel. Aulas sobre a vontade de saber. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018.

FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos: curso do Collège de France (1979-1980). São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014a.

FOUCAULT, Michel. Loucura, literatura, sociedade. In: ______. Problematização do Sujeito: Psicologia, Psiquiatria e Psicanálise. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014b. p. 232-258.

FOUCAULT, Michel. Nietzsche, a genealogia, a história. In: ______. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008a. p. 260-281.

FOUCAULT, Michel. Estruturalismo e pós-estruturalismo. In: ______. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008b. p. 307-334.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008c.

FOUCAULT, Michel. Nietzsche, Freud, Marx. In: ______. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008d. p. 40-55.

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Nau, 2001.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 3.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

GONDRA, José G. Paul-Michel Foucault – uma caixa de ferramentas para a História da Educação? In: FARIA FILHO, Luciano M. (Org.). Pensadores sociais e História da Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 293-311.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes: o cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

LE GOFF, Jacques. Foucault e a nova história. Plural, São Paulo, n.10, p.197-209, jul./dez. 2003.

MACHADO, Roberto; LOUREIRO, Ângela; LUZ, Rogério; MURICY, Kátia. Danação da norma: a medicina social e constituição da psiquiatria no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1977.

MARTON, Scarlett. Foucault leitor de Nietzsche. In: RIBEIRO, Renato Janine. (Org.) Recordar Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1985, p. 36-46.

NAGLE, Jorge. História da Educação Brasileira: problemas atuais. Em Aberto, Brasília, v. 3, n. 23, p. 27-29, set./out. 1984.

O’BRIEN, Patrícia. A história cultural de Michel Foucault. In: HUNT, Lynn. (Org.). A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1995, p. 33-62.

PALLARES-BURKE, Maria L. Carlo Ginzburg. In: _______. As muitas faces da história (nove entrevistas). São Paulo: Ed. Unesp, 2000. p. 269-306.

PARAÍSO, Marlucy A. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 122, p. 283-303, maio/ago. 2004. https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000200002

RAGO, Luzia Margareth. As marcas da pantera: Michel Foucault na historiografia brasileira contemporânea. Anos 90, Porto Alegre, v.1, n.1, p.121-143, 1993. https://doi.org/10.22456/1983-201X.6120

RODRIGUES, Heliana B. C. Michel Foucault no Brasil: esboços de história do presente. Verve, São Paulo, n. 19, p. 93-112, 2011.

SARTRE, Jean-Paul. Questão de Método. In: Col. Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978, p. 115-197.

SAVIANI, Dermeval. O debate teórico e metodológico no campo da história e sua importância para a pesquisa educacional. In: SAVIANI, Dermeval; LOMBARDI, José; SANFELICE, José. (Orgs.) História e História da Educação: o debate teórico-metodológico atual. Campinas: Autores Associados/HISTEDBR, 1998. p. 7-15.

SILVA, Tomaz T. (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994.

SILVA, Tomaz T. (Org.). Mapeando a [complexa] produção teórica educacional. Currículo sem Fronteiras, v. 2, n. 1, p. 5-14, 2002.

VEIGA-NETO, Alfredo (Org.). Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995.

VEYNE, Paul. Como se escreve a história. Foucault revoluciona a história. Brasília: UnB, 1982.

VEYNE, Paul. Foucault, o pensamento, a pessoa. Lisboa: Texto e Grafia, 2009.

WARDE, Mirian J. Anotações para uma historiografia da Educação brasileira. Em aberto, Brasília, v. 3, n. 23, p. 3-11, set./out. 1984.