The classroom in J. B. de Mello e Souza’s books, a chair professor at Colégio Pedro II (1938-1943)
Main Article Content
Abstract
This paper aims to identify changes and continuities in the classrooms described by J. B. de Mello e Souza (1888-1969). He was a teacher from 1914 to the 1960s in public and private schools and a professor at Colégio Pedro II. In his work, the classroom is presented in distinct temporal frames and geographic spaces from the end of the 19th century to the middle of the 20th century. Majupira (1938), Meninos de Queluz (1949) and Estudantes do meu tempo (1943) are analyzed, considering the possible differences in the classroom in fictional and memorialist works. To this end, we seek theoretical and methodological contributions in History of Education on the concept of classroom, based on the research of Escolano Benito (2017) and Rosa Fátima de Souza (1998, 2013), among others. The study of the works provides an opportunity for discussions regarding teaching practices and representations of teachers debated by the republican government and the maintenance of traditional school models.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
How to Cite
References
AMPARO, Patrícia Aparecida do, CÂNDIDO, Renata Marcílio, LIMA, Ana Laura Godinho. O romance de formação da professora: contribuições da literatura para pensar a História da Educação. Cadernos de História da Educação, v.21, e076, p.1-18, 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-76.
ARRIADA, Eduardo, NOGUEIRA, Gabriela Medeiros, VAHE, Mônica Maciel. A sala de aula no século XIX: disciplina, controle, organização. Conjectura, v.17, n.2, p.37-54, 2012.
BASTOS, Maria Helena Câmara. Do quadro-negro à lousa digital: a história de um dispositivo escolar. Cadernos da História da Educação, n. 4, p.133-141, 2005.
BURKE, Peter (org). A Escrita a história: novas perspectivas. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1992.
CÂNDIDO, Antônio. Vários Escritos. 5. Ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.
CÂNDIDO, Renata Marcílio. A máquina de festejar: seus usos e configurações nas escolas públicas primárias brasileiras e portuguesas (1890-1930). Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2012.
CATANI, Denice Barbara. Annie Ernaux e a educação: ficção, autobiografia e compreensão sociológica. Revista USP, n.137, p.15-30, 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i137p15-30.
ESCOLANO BENITO, Augustin. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas, SP: Editora Alínea, 2017.
GABRIEL, Sônia Maria da Silva. João Baptista de Mello e Souza: trajetórias e memórias de um professor. Orientador: Arnaldo Pinto Júnior. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2020.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n. 01, p. 09-43, 2001.
LOPES, Eliana Marta Teixeira. História da Educação e Literatura: algumas ideias e notas. Revista Educação, v.30, n.2, 2005.
MELLO e SOUZA, João Baptista. Majupira: romance brasileiro da atualidade (1930 - 1934). 2. ed. São Paulo: Editora Saraiva S/A, 1949.
MELLO e SOUZA, João Baptista. Meninos de Queluz. Rio de Janeiro: Editora Aurora, 1949.
MELLO e SOUZA, João Baptista. Estudantes do meu tempo: crônicas do Colégio Pedro II. 2 ed. Rio de Janeiro: Oficinas Gráficas do Internato do Colégio Pedro II, 1958.
MORAES, Dislane Zerbinatte. Literatura, memória e ação política: uma análise de romances escritos por professores paulistas. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo, 1996.
PAULILO, André Luiz. A cultura material da escola. Apontamentos a partir da história da educação. Revista Brasileira de História da Educação, n.19, e065, p. 01-24, 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v19i0.46818
SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no estado de São Paulo: (1890-1910). São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.
SOUZA, Rosa Fátima de. A militarização da infância: expressões do nacionalismo na cultura brasileira. Cadernos Cedes, v.20, p.104-121, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622000000300008
SOUZA, Rosa Fátima de. Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX. Educar em Revista, n. 49, p. 103-120, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000300007
SOUZA, Rosa Fátima de. A configuração das Escolas Isoladas no estado de São Paulo (1846- 1904). Revista Brasileira de História da Educação, v. 16, n. 2 (41), p. 341-377, 2016. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v16i2.931
TANURI, Leonor Maria. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, n. 14, p. 61-88, 2000.
VASCONCELOS, José Mauro de. O meu pé de laranja lima. São Paulo: Editora Melhoramentos, 1968.