Challenging the Gaze: The Subject of Attention and a 1915 Montessori Demonstration Classroom (Bilingual edition: English/Portuguese)

Conteúdo do artigo principal

Noah W. Sobe

Resumo

Abstract:

The child's attention, how this attention is reasoned about, and how attention works as a surface for pedagogical intervention are central to understanding modern schooling. This article examines "attention" as an object of knowledge related to the organization and management of individuals. I address what we might learn about attention by studying one specific Montessori classroom, the glass-walled public demonstration set up at the 1915 San Francisco World's Fair. The pedagogy of attention on display and the spectatorship of the classroom provide an opportunity to rethink how power and subjectivity play in the formation of human attractions. I argue that thinking through Montessori offers important and relevant suggestions for present-day examinations of attention. The 1915 demonstration classroom can help us theorize the relation of attention to normalizing and governmentalizing practices. This specific study of how attention operates in one locale has implications for tactile learning theories and for the analytics of power to be used in studies of attention.

Keywords: Attention; Pedagogy; Montessori, Maria; Early Childhood Education; Power; Object-based Teaching.

 

Desafiando o Olhar: O sujeito da atenção e uma sala de aula de demonstração montessoriana, 1915.

Resumo:

A atenção da criança, como essa atenção é fundamentada, e de que maneira a atenção funciona como campo para intervenção pedagógica são centrais para a compreensão da escolarização moderna. Este artigo examina a "atenção" como um objeto de conhecimento relacionado com a organização e gestão de indivíduos. Destaco o que podemos aprender a respeito da atenção por meio do estudo de uma sala de aula montessoriana, instalada com paredes de vidro, e exposta publicamente na Feira Mundial de São Francisco, em 1915. A pedagogia da atenção exposta e o espectador da sala de aula oferecem uma oportunidade de repensar a forma como poder e subjetividade agem na formação de atrações humanas. Defendo que pensar a partir de Montessori, oferece importantes e relevantes sugestões para investigações atuais sobre atenção. A sala de aula de demonstração de 1915 pode nos ajudar a teorizar sobre atenção nas normalizações e práticas governamentais. Este estudo específico sobre como a atenção funciona em um local tem implicações para as teorias de aprendizagem tátil e para a analítica de poder a serem utilizadas em estudos de atenção.

Palavras-chave: Atenção; Pedagogia; Montessori, Maria; Educação infantil; Poder; Ensino baseado no objeto.

 

Desafiando la mirada: El sujeto de la atención y una clase de demostración de Montessori, 1915.

Resumen:

La atención del niño, como esa atención es fundamentada, y de qué manera la atención funciona como campo de intervención pedagógica, son centrales para la comprensión de la escolarización moderna. Este artículo examina la "atención" como un objeto de conocimiento relacionado con la organización y gestión de individuos. Destaco lo que podemos aprender respecto a la atención por medio del estudio de una sala de aula montessoriana, instalada con paredes de vidrio y expuesta públicamente en la Feria Mundial de San Francisco, en 1915. La pedagogía de la formación de atracciones humanas. Defiendo que pensar a partir de Montessori, ofrece importantes y relevantes sugestiones para actuales investigaciones sobre la atención. La sala de aula de demostración de 1915, puede ayudarnos a teorizar sobre la atención en las normalizaciones y prácticas gubernamentales. Este estudio específico, sobre como la atención funciona en un local, tiene implicaciones para las teorías de aprendizaje táctil y para la analítica de poder a ser utilizadas en estudios de la atención.

Palabras-clave: Atención; Pedagogía; Montessori, María; Educación infantil; Poder; Enseñanza basada en el objeto.


Downloads

Não há dados estatísticos.

Detalhes do artigo

Como Citar
Sobe, N. W. (2016). Challenging the Gaze: The Subject of Attention and a 1915 Montessori Demonstration Classroom (Bilingual edition: English/Portuguese). Cadernos De História Da Educação, 15(1), 166–189. Recuperado de https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/34631
Seção
Dossiê: Tópicos de História da Educação nos Estados Unidos (entre os séculos XIX e XX)
Biografia do Autor

Noah W. Sobe, Loyola University Chicago

PhD by Wisconsin-Madison - Associate Professor - Presides the Cultural Programs and Educational Policy Studies and International Higher Education in the School of Education at Loyola University Chicago - Director of the Center for Comparative Education from Loyola University and teaching and research in comparative and international education, as well as History of Education. E-mail: nsobe@luc.edu