Industrial heritage and theatre: deactivated warehouses used for scenic practices in different spatial configurations

Authors

  • Evelyn Furquim Werneck Lima

DOI:

https://doi.org/10.14393/artc-v25-n47-2023-73170

Keywords:

industrial heritage, theatre, spatial configurations

Abstract

This article proposes to discuss artistic practices, especially theatrical ones, which have been appropriated from industrial, port, agricultural, and railway structures, starting from occupations with different spatial possibilities in deactivated industrial warehouses with heritage value. Such occupations seek to ensure a participatory relationship between stage and audience and establish a relevant role in the enjoyment between body and space outside the specific theatre building. On the grounds of the theoretical basis selected among Anglo- Saxon researchers who elaborate concepts on the topic, such as Marvin Carlson, Juliet Rufford, and Andrew Filmer, the argumentative question of this research section was to investigate how industrial structures have been appropriated in the Brazilian scene as performance spaces of different configurations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evelyn Furquim Werneck Lima

Doutora em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio). Pesquisadora do CNPq e da Faperj. Autora, entre outros livros, de Edifícios teatrais contemporâneos: impactos urbano- ambientais e sociais nas cidades. Rio de Janeiro: Contracapa/ Faperj, 2022. 

References

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006 [1938].

BAUGH, Christopher. Theatre, performance and technology: the development of scenography in the twentieth century, Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 2013.

CARLSON, Marvin. Places of performance: the semiotics of theatre architecture. Ithaca: Cornell University Press,1989.

CARLSON, Marvin. The haunted stage: the theatre as memory machine. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2003.

CASTRIOTA, Leonardo Barci e SOUSA, Vilmar Pereira de. The challenges of the value-based conservation approach: the case of FUNARTE´s refurbishment and expansion programme. In: LIMA, Evelyn Furquim Werneck, DRAGO, Niuxa Dias e LYRA, Carolina (eds.). Architecture, artistic practices and cultural heritage: contemporary reflections, from theory to practice, Rio de Janeiro: Loope Editora/Faperj, 2022.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

Complexo Cultural da Funarte MG. Disponível em <https://www.gov.br/funarte/pt-br/assuntos/espacos-culturais/belo-horizonte-mg/complexo-cultural-funarte-mg>. Acesso em 15 out. 2023.

FILMER, Andrew. Acts of assembly: exibindo espaço de performance na quadrienal de praga de 2023. In: LIMA, Evelyn Furquim Werneck, DRAGO, Niuxa Dias e LYRA, Carolina (eds.) Architecture, artistic practices and cultural heritage: contemporary reflections, from theory to practice, Rio de Janeiro: Loope Editora/Faperj, 2022.

FILMER, Andrew. Backstage space: the place of the performer. Doctoral Thesis. Department of Performance Studies, University of Sydney, 2006.

HANNAH, Dorita. Event-space: theatre architecture and the historical avant-garde. London: Routledge, 2019.

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. Concepções espaciais: o teatro e a Bauhaus. O Percevejo, n. 7, Rio de Janeiro, 1999.

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. De fábrica e engenho a espaços teatrais: o Teatro Sesc da Pompeia e o Teatro Engenho Central de Piracicaba como exemplos de restauro crítico no Brasil. Actas do Congresso Internacional de Viollet-le-Duc à Carta de Veneza: teoria e prática de restauro no espaço iberoamericano, Lisboa, LNEC, 2014, v. 1.

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. Factory, street and theatre: two theatres by Lina Bo Bardi. In: FILMER, Andrew & RUFFORD, Juliet (eds.). Performing architectures: projects, practices, pedagogies. London: Bloomsbury Methuen, 2018, v. 1.

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. Edifícios teatrais contemporâneos: impactos urbano-ambientais e sociais nas cidades. Rio de Janeiro: Contracapa/Faperj, 2022.

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. A ocupação do Armazém da Utopia na Área Portuária do Rio de Janeiro: entrevista de Luiz Fernando Lobo a Evelyn Furquim Werneck Lima. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 3, Florianópolis, 2022.

LOBO, Luiz Fernando. A mandrágora, de Maquiavel, estreia no Armazém da Utopia (entrevista). Jornal da Fundação Perseu Abramo, 25 out. 2019. Disponível em <https://fpabramo.org.br/2019/10/25/a-mandragora-de-maquiavel-estreia-no-armazem-da-utopia/>. Acesso em 12 dez. 2022.

MNOUCHKINE, Ariane. Um novo porto seguro para o Théâtre du Soleil: entrevista de Ariane Mnouchkine a Luiz Felipe Reis. O Globo Cultura, Rio de Janeiro, 22 jul. 2013.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia: ou Os gregos e o pessimismo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1992 [1872].

PARANHOS, Katia Rodrigues. Arte e experimentação social: O teatro de combate no Brasil contemporâneo. Projeto História, n. 43, São Paulo, dez. 2011.

PICON-VALLIN, Béatrice. Ariane Mnouchkine: introdução, escolha e apresentação dos textos por Béatrice Picon-Vallin. São Paulo: Riocorrente, 2011.

RUFFORD, Juliet. Theatre & architecture. Basingstoke-Nova York: Palgrave Macmillan, 2015.

Published

2023-12-30

How to Cite

Furquim Werneck Lima, E. (2023). Industrial heritage and theatre: deactivated warehouses used for scenic practices in different spatial configurations. ArtCultura, 25(47), 142–160. https://doi.org/10.14393/artc-v25-n47-2023-73170

Issue

Section

Minidossier: Between History and Theater