A foucauldian analysis of discourses in relation to the family produced by students of Spanish of the High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v6n1-2024-72790

Keywords:

Family notion, Discourse analysis, Foucauldian perspective

Abstract

The concept of bourgeois family, which appears so naturalized in common sense, is crossed by discursive formations (Foucault, 2014 [1969]) that legitimize a whole technical and disciplinary mechanism, supported by strategies of power that guarantee, thereby, the production of the entire social body, that is, the production of the whole society, configuring what Foucault called “biopower” (Foucault, 2002 [1971]; 2013a [1975]; 2013b [1977]), that is, the power over life, the way of being, living and functioning socially. This paper, anchored in theoretical approach of the French Discourse Analysis, aims to discuss the family model, which was established from the rise of the bourgeoisie, having as theoretical support the study developed by the historian Philippe Ariès (2014 [1978]), which analyzes the concepts of family from the Middle Ages to the modern age. Aligned with this perspective, it will be focused on foucauldian thinking which we will reflect on some notions postulated by the philosopher, such as, the relations of power-knowledge, body-soul, among other pertinent concepts, thus offering some analytical excerpts from written productions carried out by high school students through the image of a family, in which we can examine the speeches of these subjects in relation to this notion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscila Marinho, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutora em Língua Espanhola pela Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas (PPGLEN), Faculdade de Letras, UFRJ. Atualmente pós-doutoranda pelo mesmo PPG e bolsista FAPERJ – Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro, Processo SEI 260003/000295/2024.

References

ARIÈS, P. A história social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 2014 [1978].

CORACINI, M. J. Sujeito, identidade e arquivo – entre a impossibilidade e a necessidade de dizer(-se). In: CORACINI, M. J. A celebração do outro: arquivo, memória e identidade. Campinas: Mercado de Letras, 2007, p. 15-26.

FAIRCLOUGH, N. Michel Foucault e a análise do discurso. In: FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora da UnB, 2008, p. 61-88.

FERREIRA, A. B. de H. Aurélio: o dicionário da língua portuguesa. Curitiba: Positivo, 2007.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2002 [1971].

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 2013a [1975].

FOUCAULT, M. História da sexualidade: a vontade de saber. São Paulo: Graal, 2013b [1977].

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014 [1969].

HARDT, M.; NEGRI, A. Produção Biopolítica. In: HARDT, M.; NEGRI, A. Império. Rio de Janeiro: Record, 2005.

PESSOA, F. Citação. In: SILVA, P. N. (org). Citações e pensamentos de Fernando Pessoa. São Paulo: Leya, 2011.

SERRANI, S. Compreensão e mal-entendidos na leitura: ressonâncias discursivas. In: SERRANI, S. Discurso e cultura na aula de língua. Exemplos em português, espanhol e inglês. São Paulo: Pontes, 2010, p. 85-99.

Published

2024-07-29

How to Cite

MARINHO, P. A foucauldian analysis of discourses in relation to the family produced by students of Spanish of the High School. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 94–115, 2024. DOI: 10.14393/HTP-v6n1-2024-72790. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/72790. Acesso em: 1 sep. 2024.