Reading theory and practice

balancing concepts, moving knowledges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v6n1-2024-72411

Keywords:

Reading teaching, Production conditions of reading, Reading theory and practice, Reading and text production

Abstract

In this article, we present a report on the work in a subject on teaching reading, which is part of the curriculum of the teaching languages degree course at a federal university. The subject proposes reading as an object of theoretical reflection and aims to offer future teachers theoretical support as assistance for the practice of reading and its teaching. To this end, it helps in the construction of a theoretical framework on the practice of reading that supports its teaching, proposes reflection on the challenges of teaching reading and text production, and challenges the development of reading and production activities. The report describes two moments in which the subject is offered: in the semesters 2021/1 and 2023/1 and presents a set of six reading workshops constructed by the classes. The report is circumscribed, in the introduction and closing of the article, by the materialist discursive view on reading and teaching reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valéria de Cássia Silveira Schwuchow, Prefeitura de Gravataí - RS

Doutora em Estudos da Linguagem (UFRGS) e Mestra em Estudos Linguísticos (UFSM). Professora de Língua Portuguesa da rede de educação básica municipal.

Ezequiel Nunes Pires, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutorando (bolsa CNPq) e Mestre em Estudos da Linguagem  (UFRGS). Professor de Língua Portuguesa da rede de educação básica municipal.

Solange Mittmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutora em Estudos da Linguagem pela UFRGS. Professora titular da UFRGS e docente permanente do PPG Letras da UFRGS. Líder do Grupo de Pesquisa Discurso, arquivo, autoria e questões de gênero.

References

ALVES, Rubem. Lições de feitiçaria: meditações sobre a poesia. São Paulo: Loyola. 2003.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017.

BURACH, Caroline A. M.; MITTMANN, Solange. Ensino da leitura: um trabalho de destecer textos. In: LEITE, J. D.; SANTOS, J. S.; CARNEIRO, F. G. (ors.). Análises de discurso em perspectivas. Campinas: Pontes, 2022, p. 65-82.

COURTINE, Jean-Jacques. Metamorfoses do discurso político: as derivas da fala pública. São Carlos: Claraluz, 2006.

CURCINO, Luzmara. Desafios ao ensino de leitura frente às ordens que regulam sua produção na atualidade. In: ZILBERMAN, R. et al. (org.). Das práticas do ler e escrever: ao universo das linguagens, códigos e tecnologias. Porto Alegre: CirKula, 2014. p.45-62.

FERNANDES, Carolina. Entre fechamentos e aberturas: a dupla face da autoria nos livros de imagens. In: MITTMANN, S. (org.) A autoria na disputa pelos sentidos. Porto Alegre: Instituto de Letras/UFRGS, 2016.

FERNANDES, Carolina. Os desafios de ensinar a Análise do Discurso e de se ensinar com a Análise do Discurso. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 21, n. 2, p. 17-39, 2018.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. In: A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1983.

INDURSKY, Freda. O texto nos estudos da linguagem: especificidades e limites. In: ORLANDI, E. P.; LAGAZZI-RODRIGUES, S. (org.). Discurso e textualidade. Campinas: Pontes, 2006, p. 33-80.

ORLANDI, Eni P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

ORLANDI, Eni P. Discurso e leitura. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

ORLANDI, Eni P. Discurso e Texto: formulação e circulação de sentidos. 4. ed. Campinas: Pontes, 2012.

PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. Tradução Eni Puccinelli Orlandi. Campinas: Pontes, 1990 [1983].

PÊCHEUX, Michel. Metáfora e interdiscurso. In: PÊCHEUX, M. Análise de Discurso. Michel Pêcheux. Textos selecionados por Eni P. Orlandi. 3. ed. Campinas: Pontes, 2012 [1984], p. 151-162.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 5. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2014 [1975].

Published

2024-07-29

How to Cite

SILVEIRA SCHWUCHOW, V. de C.; NUNES PIRES, E.; MITTMANN, S. Reading theory and practice: balancing concepts, moving knowledges. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 116–134, 2024. DOI: 10.14393/HTP-v6n1-2024-72411. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/72411. Acesso em: 1 sep. 2024.