The productivity of the notion of scenography for the approach of speech genres in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v4n1-2022-63977

Keywords:

Genres, Scenography, Discourse, Teaching

Abstract

This article reflects on the approach to discourse genres in the classroom, specifically through an enunciative-based discourse analysis. The objective is to discuss the issue from the notion of scenography, proposed by Dominique Maingueneau (2008; 2011; 2015a; 2015b; 2020) as one of the three scenes of enunciation engendered in the functioning of a text. The plasticity of the restrictions of a genre, to a greater or lesser degree, is an issue that has been poorly discussed, for example, in national documents that regulate education, such as the Common National Curriculum Base. In this sense, the discussion about scenography is one of the possible paths to fill this gap, as the varied relationships between the scenography and the scenic framework (englobing scene and generic scene) can contribute to the break with certain readings about the discursive genre that end up framing it as a mere textual format. In addition to exposing the theorization of scenography, relating it to some aspects of language teaching, the article presents the analysis of a song, in order to illustrate the scenographic variability that is characteristic of certain genres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Martins Gama Khalil, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Docente do Departamento Acadêmico de Letras Vernáculas da Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). É bolsista (CAPES) de pós-doutorado no âmbito do Programa Nacional de Cooperação Acadêmica - PROCAD/Amazônia.

References

ALEIXO, Mariah Torres. Do crime passional ao feminicídio: assassinatos de mulheres e Antropologia das Emoções no Correio do Povo. Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, v. 18, n. 53, p. 55-69, 2019.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, p. 261-306, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Linguagens, códigos e suas tecnologias. PCN + Ensino Médio: Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC; SEMTEC, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio. Parte II: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2000.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Introdução à Linguística Textual. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em Análise do discurso. Campinas, SP: Pontes, Editora da Unicamp, 1997.

MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos da comunicação. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, A. R; SALGADO, L. (Orgs.). Ethos discursivo. 2. ed. São Paulo: Contexto, p. 11-29, 2015a.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e Análise do Discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2015b.

MAINGUENEAU, Dominique. Variações sobre o ethos. São Paulo: Parábola Editorial, 2020.

MEURER, José Luís; MOTTA-ROTH, Désirée; BONINI, Adair (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

MORAES, José Geraldo Vinci de. História e música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História, v. 20, n. 39, p. 203-221, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882000000100009

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção Textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

ROCHA, Sílvio Rodrigo de Moura. O gênero canção em livros didáticos de literatura e língua portuguesa. Revista Scripta, v. 24, n. 50, p. 175-203, 2020. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2020v24n50p175-203

ROJO, Roxane. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, José Luís; MOTTA-ROTH, Désirée; BONINI, Adair (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, p. 184-207, 2005.

SOUZA, José Peixoto Coelho de. A canção como constelação de gêneros no ensino de português como língua adicional. Travessias Interativas, v. 8, n. 16, p. 124-144, 2018. DOI: https://doi.org/10.51951/ti.v8i16

Published

2022-06-30

How to Cite

KHALIL, L. M. G. The productivity of the notion of scenography for the approach of speech genres in the classroom. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 64–84, 2022. DOI: 10.14393/HTP-v4n1-2022-63977. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/63977. Acesso em: 24 nov. 2024.