The pathological undisciplined in Augusto Cury

an analysis of self-improvement discursiveness for educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v3n2-2021-62142

Keywords:

Undisciplined, Foucauldian studies, Self-improvement, Augusto Cury

Abstract

This article aims to analyze the overflow of self-improvement literature in Education and to understand, based on Augusto Cury's pieces of work, the discursiveness that circulates and produces a categorization of the undisciplined subject in today's school. For this analysis, I align with Foucauldian studies and look for relations of knowledge and power that lead to division practices by categorizing specific individuals as undisciplined and not others. I also looked at the discursive networks that support the update of this mode of visibility. Focusing on the discursivities present in Cury's writings, I elaborated the axis of analysis that presents ways of understanding disturbances of the mind as central to the categorization: the pathological undisciplined. With this axis, I produced three argumentative divisions: Causes, Management and resolution and Characteristics. Thus, the pathological undisciplined is produced by utterances that recognize it from characteristics of disturbances of the mind and behavior, Accelerated Thinking Syndrome, excessive tiredness, irritability, anxiety, fatigue, and information beyond the brain's processing capacity. The cause is a pathologizing society, a society that produces disease. The solution is educational actions that teach each one to take care of themselves, individualization and division of themselves and the outside. A need to manage oneself with tools seen as adequate is what educators need to be attentive to, the gaze that examines, perceives, and has the correct tools for self-management of the mind and emotions. In this way, I seek to contribute to both: the discussions about the proliferation of self-improvement in Education and to propose elements that help to denaturalize how an individual is categorized as undisciplined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dimitrius Gonçalves Machado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Mestre em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul na linha de Estudos Culturais em Educação com bolsa CAPES. Licenciando em Filosofia na UNINTER. Licenciado em Música no Centro Universitário Metodista IPA.

References

AQUINO, Julio Groppa. A indisciplina e a escola atual. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 181-204, jul.-dez. 1998. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/59634>. Acesso em: 10 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/rfe.v24i2.59634

AQUINO, Julio Groppa. Da (contra)normatividade do cotidiano escolar: problematizando discursos sobre a indisciplina discente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 143, p. 456-484, maio-ago. 2011. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/cp/a/HMV47d5Wj5mWSt4P73jR7hj/?lang=pt >. Acesso em: 10 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000200007

AQUINO, Julio Groppa. Indisciplina escolar: um itinerário de um tema/problema de pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 161, p. 664-692, jul.-set. 2016. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/3670>. Acesso em: 10 jun. 2021.

ARNOSTI, Rebeca Possobon; NETO, Samuel de Souza; BENITES, Larissa Cerignoni. A socialização profissional do professor e a escolar: em questão, a influência da Literatura de Autoajuda no trabalho docente. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 16, n. 46, p. 404-443, 2019. Disponível em: <http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/2998/47966336>. Acesso em: 10 jun. 2021.

CHAMAYOU, Grégoire. A sociedade ingovernável: uma genealogia do liberalismo autoritário. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

CURY, Augusto. Sítio oficial. Disponível em: <http://www.augustocury.com.br/>. Acesso em: 10 jun. 2019.

CURY, Augusto. Filhos brilhantes, alunos fascinantes. 2 ed. São Paulo: Planeta, 2015.

CURY, Augusto. 20 regras de ouro para educar filhos e alunos: como formar mentes brilhantes na era da ansiedade. São Paulo: Planeta, 2017.

CURY, Augusto. Pais brilhantes, professores fascinantes. Rio de Janeiro: Sextante. 2018a.

CURY, Augusto. Socorro, meu filho não tem limites! Manual prático para educar filhos ansiosos, mas muito inteligentes. São Paulo: Planeta do Brasil, 2018b.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Editora Boitempo, 2016.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H. L.; RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: Aula Inaugural no Collège de France, Pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 3 ed. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, Michel. Segurança, Território, População. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 2014.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 9 ed. Organização, introdução e revisão técnica Roberto Machado. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e Educação. In: SILVA, T. T. da (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 6 ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

LOPES, Carine Winck. Práticas de leitura de professoras na contemporaneidade & Literatura de autoajuda. 2012. 178f. Dissertação (Dissertação em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

LOPES, Carine Winck. Presença do gênero autoajuda na formação de professores: práticas de leitura de estudantes em cursos de Pedagogia. 2016. 197f. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

MACHADO, Dimitrius Gonçalves. A categorização do indisciplinado na escola atual: uma

análise a partir do transbordamento da literatura de autoajuda na Educação. 2020. 192f. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.

MARÍN-DÍAZ, Dora Lilia. Autoajuda e Educação: uma genealogia das antropotécnicas contemporâneas. 212. 491f. Tese (Tese em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

MILLER, Peter; ROSE, Nikolas. Governando o presente: gerenciamento da vida econômica, social e pessoal. São Paulo: Paulus, 2012.

MORAES, Antônio Luiz de. Governamentalidade e autoridade na Educação: a conduta ética como ação política em Foucault. 2015. 154f. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

POPKEWITZ, Thomas S. História do Currículo, Regulação Social e Poder. In: SILVA, T. T. da (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 6 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

VARELA, Júlia; ALVAREZ-URIA, Fernando. A maquinaria escolar. Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 6, p. 68-96, 1992.

VEIGA-NETO, Alfredo. Michel Foucault e os estudos culturais. In: COSTA, M. V. (Org.). Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2000.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

Published

2021-11-10

How to Cite

GONÇALVES MACHADO, D. The pathological undisciplined in Augusto Cury: an analysis of self-improvement discursiveness for educators. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 41–62, 2021. DOI: 10.14393/HTP-v3n2-2021-62142. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/62142. Acesso em: 23 jul. 2024.