“Under his eye”

tecniques of disciplinary poer in the series The handmaid’s tale

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v2n2-2020-57193

Keywords:

Power, Discipline, The handmaid’s tale

Abstract

The handmaid’s tale is a highly successful American television series in Brazil. Based on the namesake novel by Canadian writer Margaret Atwood, originally published in 1985, the series was launched in 2017 and presents a dystopian narrative that takes place in Gilead - a fictional place where, in the 21st century, a theocratic revolution is taking place. Starting from this scenario and making use of frames from the series, this article aims to undertake an analysis of the instruments and techniques from which disciplinary power produces, in the dystopian plot of The handmaid's tale, docile bodies and, therefore, useful to the system. It is about identifying how a power device is organized that, from a theocratic state, normalizes bodies with a view to the sexual enslavement of fertile women. For this purpose, this article is anchored in the analysis of power proposed by Michel Foucault, more particularly in what concerns disciplinary power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thainá da Costa Lima, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Graduada em Letras – Português pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestranda em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística (PROLING-UFPB). Pesquisadora o grupo Observatório do discurso (CNPq).

Amanda Braga, Universidade Federal de Paraíba - UFPB

Professora Adjunta do Departamento de Língua Portuguesa e Linguística e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba. Coordenadora do Observatório do discurso (UFPB) e do Grupo interinstitucional de estudos de discursos e resistências – GEDIR (UFPB/ UFU/ UFS/ USP/ UNICEP).

References

ATWOOD, Margaret. O conto da Aia. Tradução Ana Deiró. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Tradução Roberto Machado. 22. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FOUCAULT, Michel. O Sujeito e o poder. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 231-249.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução Raquel Ramalhete. 41. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2018.

Published

2020-12-29

How to Cite

DA COSTA LIMA, T. .; BRAGA, A. “Under his eye”: tecniques of disciplinary poer in the series The handmaid’s tale. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 313–331, 2020. DOI: 10.14393/HTP-v2n2-2020-57193. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/57193. Acesso em: 23 jul. 2024.