Manifestos of resistance in speeches by Special Education teachers about inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v6n2-2024-75092

Keywords:

Special Education, Educational Inclusion, Resistance

Abstract

This work was interested in thinking about the manifestation of resistance in the discourse produced by special education teachers about educational inclusion, especially meaning in the relationship with the other, the regular classroom teacher. Special education begins to assume an important role in promoting inclusion and serving students considered the target audience for special education. This creates the need for a close relationship between the special education teacher and teachers in regular classrooms. The study is affiliated with the post-structuralist perspective to think about the ways of meaning about inclusion. In this direction, discourse analysis from a Foucauldian perspective was also followed, especially to understand how the meanings of resistance, which prevail in the results, are mobile and fluctuating. It is clear that the manifestation of resistance in teaching discourse is exercised in three main moments: The first of confronting or denying inclusion, as a fallible and inconceivable methodological element; the second as a fight to be won, conflictual and oppositional, faced, if necessary, in an oppressive way. Finally, the third, and lesser perception in the study, but which was constituted as a production of new meanings, in the sense of exercising a counter-conduct.

Author Biographies

  • Daiane Pinheiro, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

    Doutora em Educação. Docente da Universidade Federal do Oeste do Pará, PA - Brasil.

  • Ana Sofia Freire, Universidade de Lisboa

    Licenciada em Psicologia pela Universidade de Lisboa (1994). Concluiu o Mestrado em Psicologia Clínica e Psicopatologia no ISPA (1998) (JNIT Master Fellowship - PRAXISXXI/BM/6694/95). Em 2006 terminou o doutoramento em Educação (Universidade de Lisboa). Atualmente é professora auxiliar no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa atuando na formação inicial de professores e nos programas de pós graduação em educação e em educação inclusiva, especificamente nas linhas de formação de professores em Educação Especial. 

References

AUTERIVES, Júnior Maciel. Resistência e prática de si em Foucault. Trivium, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 1-8, jan./jun. 2014. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-48912014000100002

BAZELEY, Patrícia; JACKSON, Kristi. Qualitative Data Analysis with NVivo. 2. ed. Londres: Sage Publications Ltd., 2013.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 2010.

CORAZZA, Sandra Mara. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, M. V. (org.). Caminhos Investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. 3. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2002, p. 103-127.

DUSCHATZKY, Silva; SKLIAR. Carlos. Os nomes dos outros: reflexões sobre os usos escolares da diversidade. Educação e Realidade, v. 25, n. 2, p. 163-177, 2000. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46855

BRASIL. Secretaria da Educação Especial. Política nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF, 2008. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf

BRASIL. Lei nº 13.146. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm?msclkid=e03ca915a93011eca55b7de3600188ab

JANNUZZI, Gilberta de Martino. A Educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século. Campinas, SP: Autores Associados, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000100012

FABRIS, Henn Eli. In/exclusão no currículo escolar: o que fazem com os “incluídos”? Educação Unisinos, v. 15, n. 1, p. 32-39, 2011. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2011.151.04

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 5. ed. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1985.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. São Paulo: Ed. Graal, 1998.

FOUCAULT, Michel. Des supplices aux cellules. In: Dits et écrits II. Paris: Quarto, Gallimard, 2001.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: MOTTA, M. R. (org.). Ditos e escritos: ética, sexualidade, política. Vol. V. Rio de Janeiro: Ed. Forense Universitária, 2004, p. 264-287.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Ed. Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. Conversa com Michel Foucault. In: MOTTA, M. R. (org.). Ditos & escritos: repensar a política, Vol. VI. Rio de Janeiro: Ed. Forense Universitária. 2010, p. 289-347.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 97-223, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault revoluciona a pesquisa em educação? Perspectiva, v. 21, n. 2, p. 371-389, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9717

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Trabalhar com Foucault: arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Edições Autêntica, 2012.

GLAT, Rosana; FONTES, Rejane de Souza; PLETSCH, Márcia Denise. Uma breve reflexão sobre o papel da Educação Especial frente ao processo de inclusão de pessoas com necessidades educacionais especiais em rede regular de ensino. Revista Inclusão Social, n. 6, p. 13-33, 2006.

HEYES, Cressida. Subjetividade e poder. In: TAYLOR, D. (org.). Michel Foucault: conceitos fundamentais. Petrópolis: Editora Vozes, 2018, p. 203-220.

MANSANO, Sonia, Regina Vargas. Sujeito, subjetividade e modos de subjetivação na contemporaneidade. Revista de Psicologia da UNESP, v. 8, n. 2, 2009. Disponível em: file:///C:/Users/mauri/Downloads/78-Texto%20do%20artigo-156-1-10-20220329.pdf

MENEZES, Eliane Pereira; TURCHIELLO, Priscila. Discursos inclusivos em circulação nas escolas e seus efeitos na condução docente. Reflexão e Ação, v. 28, n. 1, p. 161-173, 2020. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v28i1.11748

NETO, João Leire Ferreiro. Pesquisa e Metodologia em Michel Foucault. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 31, n. 3, p. 411-420, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0102- 377220150321914100420

Ó, Jorge Ramos do. O governo de si mesmo: modernidade pedagógica e encenações disciplinares do aluno liceal (último quartel do século XIX a meados do século XX). 2002. (Tese – Doutorado em Ciência da Educação), Lisboa, Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, 2002.

OLIVEIRA, Marcia Betania de. Pós-estruturalismo e teoria do discurso: perspectivas teóricas para pesquisas sobre políticas de currículo. Rev. Bras. Educ., n. 23, p. 1-18, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230081

ONU - Organização das Nações Unidas. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência: protocolo facultativo à convenção sobre os Direitos das Pessoas Deficiência. Nova Iorque: ONU, 2006. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/99423/Protocolo_facultativo_Convencao_direito_pessoas_deficiencia_2008.pdf?sequence=4

PADILHA, Adriana Cunha; CAIADO, Katia Regina Moreno. Educação especial: docência e condições de trabalho. In: LOPES, A. et al. (orgs.). Trabalho Docente e Formação Políticas, Práticas e Investigação: pontes para a mudança. Edição: CIIE - Centro de Investigação e Intervenção Educativas, 2014.

PINHEIRO, Daiane; DUARTE, Sabrina Maiara de Souza. Professores do atendimento educacional especializado e de sala de aula regular: articulações e avaliações sobre o ensino e aprendizagem de alunos incluídos. Revista Exitus, v. 7, n. 1, p. 254-268, 2017. DOI: https://doi.org/10.24065/20177ID193

PINHEIRO, Daiane. Constituição profissional do educador especial em acontecimentos históricos. In: PINHEIRO, D. et al. (orgs.). Formação de professores e práticas de ensino em contextos educacionais inclusivos. Boa Vista: Editora da UFRR, 2020.

PINHEIRO, Daiane. Abordagens formativas da educação especial. A atuação para a inclusão como participação social. In: FREIRE, S. (coord.). Inclusão como participação social: diferentes perspetivas em análise [ebook]. Lisboa: Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, 2021. (Coleção Educação XXI).

REVEL, Judith. Michael Foucault conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão/construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.

TAYLOR, Dianna. Michel Foucault: conceitos fundamentais. Petrópolis: Editora Vozes, 2018.

UNESCO. Declaração mundial sobre educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Paris: UNESCO, 1990. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração de Salamanca sobre princípios, política e práticas na área das necessidades educativas especiais. Paris: UNESCO, 1994. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139394

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Orientação para a inclusão: garantindo o acesso à educação para todos. Paris: UNESCO, 2005. Disponível em: https://apcrsi.pt/dossiers_old/inclusao/orientacoes_para_a_inclusao_unesco.pdf

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Manual para garantir inclusão e equidade na educação. Paris: UNESCO, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370508

Published

2024-12-30

How to Cite

Manifestos of resistance in speeches by Special Education teachers about inclusion. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 241–259, 2024. DOI: 10.14393/HTP-v6n2-2024-75092. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/75092. Acesso em: 2 apr. 2025.