Trilhas de Futuro

Governmentality, Neoliberalism, and Outsourcing in Technological and Vocational Education in Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v6n2-2024-75003

Keywords:

Technological and Vocational Education, Trilhas de Futuro, Neoliberalism, Outsourcing of TVE

Abstract

This paper aims to analyze the discourse of the Governor of Minas Gerais, Romeu Zema, during the launch of the “Trilhas de Futuro” Program. The objective is to identify the discursive formations present in the current Governor's speech, examining how truth effects are produced in his statements that emerge through linguistic materiality, in light of Franco-Brazilian discourse analysis and Foucauldian tools. To achieve this, the article is divided into three parts: the first introduces the tools that will guide the discursive analysis, namely, governmentality and regimes of truth; the second presents the discursive analysis; and the third discusses this project's potential implications for Technological and Vocational Education (TVE) in Minas Gerais. As a result, neoliberal discursive formations were observed, wherein the discourse (re)produces truths and operates as a practice of control and social domination by asserting that the salvation of young people lies in vocational education, thereby creating a false choice for young people regarding their future, as the courses offered are mostly aligned with the needs of companies. Finally, a subtle shift of responsibility from the state to the private sector was identified, as these institutions are the ones that will offer the courses.

Author Biographies

  • Laís Camargo de Barros, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET-MG

    Mestranda em Educação Tecnológica no CEFET-MG. Bolsista CAPES. Bacharel em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerias (PUC-MINAS), concluído em 2020, e pós-graduada em Direito Digital na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) no ano de 2022. Desde 2022, atua como advogada, inscrita na OAB n 212.842, na empresa Juris Correspondente. Membro do Grupo de Estudos Discurso e Subjetividade na Educação Profissional e Tecnológica (GEDS-EPT).

  • Luciana Aparecida Silva de Azeredo, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET-MG

    Doutora em Educação, Mestre em Linguística Aplicada, licenciada em Letras Português/Inglês e em Pedagogia. Foi pesquisadora visitante na University of Sheffield (Inglaterra) e é especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Estrangeira. Realizou estágio Pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG). Desde 2018, é servidora efetiva no CEFET-MG, onde atua como professora e pesquisadora no Departamento de Linguagem e Tecnologia (DELTEC) e no Programa de Pós-graduação em Educação Tecnológica (PPGET) em Belo Horizonte. Realiza e orienta pesquisas na perspectiva pós-crítica, especificamente a partir dos estudos discursivos foucaultianos. É líder do Grupo de Estudos Discurso e Subjetividade na Educação Profissional e Tecnológica (GEDS-EPT) e membro da Rede Mineira de Pesquisa em Educação (RMPE) e de grupos de pesquisa como o Observatório de Políticas Públicas (UTFPR), Grupo de Estudos foucaultianos e Educação (Universidade São Francisco - SP). Desde 1993, atua no ensino e aprendizagem de línguas, tendo lecionado na graduação e pós-graduação em instituições do Vale do Paraíba Paulista, como FATEC, UNITAU, UNISAL e UNIFUNVIC e também em escolas de idiomas como Cultura Inglesa, Yázigi e Wizard.

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Published

2024-12-30

How to Cite

Trilhas de Futuro: Governmentality, Neoliberalism, and Outsourcing in Technological and Vocational Education in Minas Gerais. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 222–240, 2024. DOI: 10.14393/HTP-v6n2-2024-75003. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/75003. Acesso em: 29 mar. 2025.