The representation of fat bodies in animated films for children
a critical analysis of the discourse of Disney princess movies
DOI:
https://doi.org/10.14393/HTP-v6n2-2024-74404Keywords:
Critical Discourse Analysis, Fatphobia, Disney, StereotypesAbstract
The body is an element of cultural expression that bears the marks of the society to which it belongs. It plays a central role in the representation of subjectivity, a process mediated by discourse, understood here, as a dimension of social practice. Regarding these assumptions, this paper undertakes an investigation, based on Critical Discourse Analysis (Chouliaraki; Fairclough, 1999; Fairclough, 2003), of the representations of fat bodies in Disney princess animated feature films. Try to find out the relationships between the stereotypes fostered by media discourses and the construction of these subjects' identities in contemporary society. To this end, the analysis was carried out using the three functions pointed out by Fairclough (2003) – representation, identification and action. The analysis shows that the discourses of the movie industry construct and reinforce stereotypes, especially of gender and beauty. The characters in Disney animated films for children who are not thin represent only secondary figures and/or reinforce social prejudices.
References
ARRUDA, Agnes de Sousa; MIKLOS, Jorge. O peso e a mídia: estereótipos da gordofobia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade Cásper Líbero, São Paulo, v. 23, n. 46, p. 111- 126, jul./dez. 2020.
BALISCEI, João Paulo; CALSA, Geiva Carolina; GARCÍA, Fernando Herraiz. Imagens da Disney (re)produzindo gênero: revisão da produção acadêmica (2003-2015). Revista digital do LAV, Santa Maria, v. 10, n. 3, p. 156-178, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.5902/1983734828210
CASSIMIRO, Érica Silva; GALDINO, Francisco Flávio Sales; SÁ, Geraldo Mateus de. As concepções de corpo construídas ao longo da história ocidental: da Grécia antiga à contemporaneidade. Μετάνοια, São João del Rei, v. 14, p. 61-79, 2012.
CASTRO, Ana Lúcia. Culto ao corpo e sociedade: mídia, estilos de vida e cultura de consumo. São Paulo: Annablume, 2003.
CHOULIARAKI, Lilie; FAIRCLOUGH, Norman. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Coordenadora da tradução Izabel Magalhães. Brasília: Universidade de Brasília, 2001.
FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse: textual analysis for social research. New York: Routledge, 2003. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203697078
FARHAT, Damian Guimarães Konopczyk Maluf. As diferentes concepções de corpo ao longo da história e nos dias atuais e a influência da mídia nos modelos de corpo de hoje. 2008. 30 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado em Educação física) - Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2008.
FARIA, Marina Dias de; CASOTTI, Letícia Moreira. Representações e estereótipos das pessoas com deficiência como consumidoras: o drama dos personagens com deficiência em telenovelas brasileiras. Revista O&S, Salvador, v. 21, n. 70, p. 387-404, jul./set. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-92302014000300003
FERRO, Marc. A manipulação da história no ensino e nos meios de comunicação. São Paulo: Ibrasa, 1983.
FIGUEIREDO, Débora de Carvalho. Como você se relaciona com a comida? A construção da identidade feminina no discurso midiático sobre emagrecimento. Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, Rio de Janeiro, v. 15, n. 22, p. 171-p.188, jan./jun. 2008.
LIMA, Isabel Cristina Marlasca Fernandes; ANTUNES, Amanda Almeida; PEREIRA, Cláudia da Silva. Espelho, espelho meu...: representação feminina e re-design das princesas dos filmes da Disney. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 41., 2018, Joinville. Anais… Joinville: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2018, p. 1-15.
LIMA, Romário Amorim Cavalcante. Convergências teóricas entre literatura e cinema: a personagem como categoria analítica. 2016. 54p. Monografia (Especialização em Estudos Literários) – Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2016.
MOREIRA, Patrícia Veronica; PORTELA, Jean Cristtus. A figura feminina nos filmes da Disney: prática de representação identitária. PERcursos Linguísticos, Vitória, v. 8, n. 18, p. 261-271, 2018.
PALLOTTAD, Frank. Disney liderou as bilheterias mesmo em ano turbulento para os cinemas. CNN Brasil, 7 jan. 2022. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/economia/disney-liderou-as-bilheterias-mesmo-em-ano-turbulento-para-os-cinemas/. Acesso em: 10 jul. 2022.
RAMIRES, Vicentina; FRAGA, Izabela. Discurso na mídia: construção simbólica de ideologia e poder. Cadernos de Linguagem e Sociedade, Brasília, v. 15, n. 1, p. 69-83, 2014. DOI: https://doi.org/10.26512/les.v15i1
RESENDE, Viviane de Melo; RAMALHO, Viviane Vieira Sebba. Análise de discurso crítica, do modelo tridimensional à articulação entre práticas: implicações teórico metodológicas. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 5, n. 1, p. 185-207, jul./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-05-01-08
RUBINO, Francesco et al. Joint international consensus statement for ending stigma of obesity. Nature Medicine, n. 26, p. 485-497, 2020. DOI: https://doi.org/10.1038/s41591-020-0803-x
SILVA, Amanda Ramos; OLIVEIRA, Nayara Soares de; LOPES, Raquel Aparecida. A naturalização de preconceitos e estereótipos: uma narrativa através de personagens da Disney. Trilhas pedagógicas, Pirassununga, v. 7, n. 7, p. 318-328, ago. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adair Bonini, Daniela Campregher Ferreira, Luiza de Melo Ferreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.