Black heterotopias in teachers’ discursivity
body, power and resistance
DOI:
https://doi.org/10.14393/HTP-v6n2-2024-71769Abstract
This work aims to analyze the meanings of black heterotopias in schools based on a series of formulations extracted from interviews with school’s teachers. Foucauldian studies comprehend the theoretical sources visited for the development of the research, especially the concept of heterotopia, or other sites, given the understanding that it leads to subjectivation of hegemonic spaces recreated from micro-struggles of subjects who have had their subjectivities denied. Considering schools as places of struggle, the analyses verify the crossings in the teachers’ discursivities, in which the discursive positions of students also emerge in reference to types of knowledge that are denied in the school environment. On the other hand, the analyses also show the heterotopias of recreating practices of freedom that indicate the possibility of schools accommodating discursivities that otherwise would only touch the outskirts of the school curriculum.
References
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. Trad. Salma Tannus Muchall. São Paulo: Edições, 2013.
FOUCAULT, Michel. Outros espaços. In:___Estética: Literatura e pintura, música e cinema. Org. Manoel Barros de Motta. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009, p. 411-422. (Ditos e escritos III).
FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população: curso dado no Collège de France (1977-1978). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo. Martins Fontes, 2008a.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: H. Dreyfus e P. Rabinow. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica, Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 231-249.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso dado no Collège de France (1975 – 1976). Trad. Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tad. Salma Tannus Muchall. 8 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1981.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro. Edições Graal, 1979.
NABACK. Clarissa Pires de Almeida Remoções biopolíticas: o habitar e a resistência da Vila Autódromo. Dissertação de Mestrado. Rio de Janeiro: PUC, Departamento de Direito, 2015.
NAVARRO, Pedro. & SARGENTINI, Vanice. Por uma arqueologia dos estudos foucaultianos no Brasil- Cartografias: Entrevista com Maria do Rosário Gregolin. Revista da Anpoll, Florianópolis. Vol.53, n.2, p. 20-40, maio-ago., 2022.
ORLANDI, E. P. Discurso e Texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas, SP: Pontes, 2000.
PAYER, Maria Onice. Discurso, memória, oralidade. Horizonte, v. 23, n. 1, p. 47-56, jan./jun., 2005
PÊCHEUX, Michel. Discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas, S.P: Pontes, 2008.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. CLACSO - Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Buenos Aires, 2005. p. 117 – 142.
RIBEIRO, Nilsa Brito. Heterotopias contemporâneas e produção de subjetividade. In: ANJOS, Hildete Pereira dos; RIBEIRO, Nilsa Brito (Orgs). Heterogeneidades discursivas na Amazônia oriental brasileira: relações de poder e resistências. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019. p. 11-34.
VALVERDE, Rodrigo Ramos Hospodar Felippe. Sobre espaço público e heterotopia. Geosul, Florianópolis, v. 24, n. 48, p. 7-26, jul./dez. 2009.
VEIGA-NETO, Alfredo & LOPES, Maura Corcini. Inclusão e governamentalidade. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 947-963, out. 2007. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Diego Armando dos Santos Mota, Nilsa Brito Ribeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.


