Black heterotopias in teachers’ discursivity

body, power and resistance

Authors

  • Diego Armando dos Santos Mota Secretaria Municipal de Educação de Marabá, Pará
  • Nilsa Brito Ribeiro Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - Unifesspa https://orcid.org/0000-0001-9213-1726

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v6n2-2024-71769

Abstract

This work aims to analyze the meanings of black heterotopias in schools based on a series of formulations extracted from interviews with school’s teachers. Foucauldian studies comprehend the theoretical sources visited for the development of the research, especially the concept of heterotopia, or other sites, given the understanding that it leads to subjectivation of hegemonic spaces recreated from micro-struggles of subjects who have had their subjectivities denied. Considering schools as places of struggle, the analyses verify the crossings in the teachers’ discursivities, in which the discursive positions of students also emerge in reference to types of knowledge that are denied in the school environment. On the other hand, the analyses also show the heterotopias of recreating practices of freedom that indicate the possibility of schools accommodating discursivities that otherwise would only touch the outskirts of the school curriculum.

Author Biographies

  • Diego Armando dos Santos Mota, Secretaria Municipal de Educação de Marabá, Pará

    Mestre pelo Programa em Dinâmicas Territorias e Sociedade na Amazônia (PDTSA), vinculado ao Instituto de  Ciências Humana da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa). Especialista em Políticas de Igualdade Racial na escola, pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor da Secretaria Municipal de Educação de Marabá, Pará. 

  • Nilsa Brito Ribeiro, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - Unifesspa

    Professora Titular pela Unifesspa. Mestrado (2001) e Doutorado (2005) em Linguística pela UNICAMP. Pós-doutoramento em Linguística pela UFRGS, no âmbito do Programa Nacional de Cooperação Acadêmica na Amazônia (PROCAD-AM). Docente aposentada, colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Letras (Unifesspa) e do Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas Territoriais e Sociedade na Amazônia (Unifesspa). Exerceu a função de Coordenadora do Curso de Letras da Unifesspa no período de 2006-2007.Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas Territoriais e Sociedade na Amazônia, no biênio 2013-2015. Coordenou, no período de 2021-2022 , o Projeto "Estudos Amazônicos, Diversidades Socioculturais ePráticas Sustentáveis", aprovado no âmbito do Programa de Desenvolvimento da Pós-Graduação - PDPGAmazônia Legal / CAPES. Coorientadora de doutorado, orientadora de Mestrado. Supervisora de de pós-doutorado. Coordena o grupo de pesquisa "Práticas discursivas: saber, poder e resistência cultural (CNPq). Atua nas seguintes linhas de pesquisa: produção discursiva e dinâmicas sociais na Amazônia; linguagem,discurso e sociedade, com foco nos seguintes temas: relações de poder-saber; governamento das condutas e microlutas.

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Published

2024-12-30

How to Cite

Black heterotopias in teachers’ discursivity: body, power and resistance. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 5–31, 2024. DOI: 10.14393/HTP-v6n2-2024-71769. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/71769. Acesso em: 13 dec. 2025.