The process of obutchénie of equations of the 2nd degree based on the Zankovian didactic system for the ethical and moral formation of students

Main Article Content

Lóren Grace Kellen Maia Amorim
Fabiana Fiorezi de Marco
Mariana Martins Pereira

Abstract

In this article, cut from a thesis, we aim to analyze the organization of the process of obutchénie of equations of the 2nd degree based on the Zankovian didactic system for the ethical and moral formation of students. As a research methodology, we used the micro cycle experiment carried out with 24 students from the ninth year of elementary school in a public school in Uberlândia-MG. In the analysis we noticed that the intentional organization of actions and dialogues between students or between students and teacher-researcher were driven by reflections caused by the experience of the problem situation in which they were involved. The results of the research revealed that the moments experienced by the students during the micro cycle experiment contributed to them: being active subjects in the process of obutchénie, conducting it with responsibility; understand that the level of difficulty and the variety of new content proposed in the problem situation were provocative and drivers of more complex mental operations indicating training in moral and ethical aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Amorim, L. G. K. M., Marco, F. F. de, & Pereira, M. M. (2023). The process of obutchénie of equations of the 2nd degree based on the Zankovian didactic system for the ethical and moral formation of students. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 7(2), 1–27. https://doi.org/10.14393/OBv7n2.a2023-70267
Section
DOSSIER - Zankov didactic system

References

AMORIM, L. G. K. M. Equações do 2° grau e o sistema didático Zankoviano [recurso eletrônico]: um olhar para o desenvolvimento do estudante. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36194. Acesso em: 01 mar. 2023. DOI: http://orcid.org/0000-0002-7086-0159.

AQUINO, O. F. L. V. O experimento didático-formativo: contribuições de L. S. Vigotski, L. V. Zankov e V. V. Davidov. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 325-350. (v. 1).

AQUINO, O. F. L. V. O experimento didático-formativo: contribuições para a pesquisa em didática desenvolvimental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICA DE ENSINO, 27., 2014, Ceará. Anais [...]. Ceará: ENDIPE, 2014. p. 04645-04657. Disponível em: http://www.uece.br/endipe2014/index.php/2015-02-26-14-09-14/search?author=1056. Acesso em: 29 mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 25 mar. 2020.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais, ética. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARAÇA, B. J. Conceitos fundamentais de matemática. Lisboa: Tipografia Matemática, 1951.

FEROLA, B. C. O desenvolvimento integral na obra de L. V. Zankov (1957-1977): um olhar para os princípios e orientações metodológicas. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31542. Acesso em: 14 jul. 2022. DOI: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.5510.

FIGUEIREDO, A. M. Ética: origens e distinção da moral. Saúde Ética & Justiça, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 1-9, 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/sej/article/view/44359. Acesso em: 21 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2317-2770.v13i1p1-9.

GUSEVA, L. G. Transição na educação russa: o sistema zankoviano no atual ensino fundamental. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 225-242.

GUSEVA, L. G.; SOSNOWSKI, A. Russian Education in Transition: Trends at the Primary Level. Canadian and International Education, [s. l.], v. 26, n. 1, p. 14-31, 1997. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2355163. Acesso em: 19 mar. 2021.

KORTE, G. Iniciação à ética. São Paulo: Editora Juarez de Oliveira; 1999.

LONGAREZI, A. M. Teoria do experimento formativo. In: PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: Sistema Elkonin-Davidov-Repkin. Campinas: Mercado de Letras; Uberlândia: Edufu, 2019c. p. 161-212.

LONGAREZI, A. M.; DIAS DE SOUSA, W. D. Unidades possíveis para uma obutchénie dialética e desenvolvedora. Linhas Críticas, Brasília, v. 24, p. 453-474, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815. Acesso em: 17 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19815.

LONGAREZI, A. M.; FRANCO, P. L. J. Atividade pedagógica na unidade significado social sentido pessoal. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos Psicológicos e Didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 265-291.

MOURA, M. O. A construção do signo numérico em situação de ensino. 1992. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1992.

MOURA, M. O. O educador matemático na coletividade de formação: uma experiência com a escola pública. 2000. Tese (Livre Docência) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

MOURA, M. O. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2004. p. 257-284.

REGO, T. C. R. A indisciplina e o processo educativo: uma análise na perspectiva Vygotskiana. In: AQUINO, J. G. (Org.). Indisciplina na escola alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, l996. p. 83-101.

VÁZQUEZ, A. S. Ética. 14. ed. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira S.A., 1993.

ZANKOV, L. V. La enseñanza y el desarrollo. Moscú: Editorial Progreso, 1984. (Investigación Pedagógica Experimental).

ЗАНКОВ, Л. В. (ZANKOV, L. V.). Дидактика и жизнь (Didática e vida). Москва: Просвещение, 1968.

ЗАНКОВ, Л. В. (ZANKOV, L. V.). Развитие учащихся в процессе обучения (I - II классы) (Desenvolvimento de escolares no processo de obutchénie) (I - II Ano). Москва: издательство академии педагогичес, 1963.

НЕЧАЕВА, H. B.; РОЩИНА, H. H. (NECHAEVA, N. V.; ROSHCHINA, N. N.). Педагогическая система развивающего обучения Л.В. Занкова: Учебное пособие (Sistema pedagógico desenvolvimental de educação L.V. Zankov: manual de treinamento). Самара: Издательский дом «Федоров», 2006.