Zankov didactic system: sixty-six years of experimental trajectory (1957-2023) Presentation

Main Article Content

Andréa Maturano Longarezi

Abstract

This text proposes to emphasize the aspects that underlie the Zankov system from a didactic and methodological point of view. For this, at first, it emphasizes the life and work of its precursor, Leonid Vladimirovich Zankov, focusing on the author's thought that supports the intense experimental activity carried out in Soviet schools, in the period from 1957 to 1977. In a second moment, presents a synthesis of the main aspects that characterize the system, such as: (1) its purposes; (2) the necessary conditions for learning; (3) the didactic principles; (4) the method and methodological proposal; (5) the characteristics of the Zankovian class; (6) teaching materials; and (7) the role played by the teacher and the family in the Zankovian school. The process of experimentation, implementation and official recognition of the system runs through the entire text, aiming to cover, albeit in a synthetic and introductory way, the sixty-six-year history of the Zankov didactic system (1957 to 2023), which allows the reader to have a broad and comprehensive view of the proposal that guides this didactic perspective of developmental learning ; as well as introducing the theoretical, conceptual and methodological context from which the other articles that make up the Zankov Didactic System dossier are situated.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Longarezi, A. M. (2023). Zankov didactic system: sixty-six years of experimental trajectory (1957-2023): Presentation. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 7(2), 1–30. https://doi.org/10.14393/OBv7n2.a2023-70261
Section
DOSSIER - Zankov didactic system

References

AMORIM, Lóren G. K. M. Equações do 2° grau e o sistema zankoviano: um olhar para o desenvolvimento do estudante. [Tese de doutorado]. Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, 2022.

AMORIM, Lóren Grace Kellen Maia; MARCO, Fabiana Fiorezi de; PEREIRA, Mariana Martins. O processo de obutchénie de equações do 2º grau fundamentado no sistema didático zankoviano para a formação ética e moral de estudantes. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. Vol 7, N. 2, 2023.

AQUINO, O. F. L. V. Zankov: aproximações a sua vida e obra. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Org.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. 1 ed. Uberlândia: EDUFU, 2013, p. 196 – 220.

AQUINO, O. F. O experimento didático-formativo: contribuições de L. S. Vigotski, L. V. Zankov e V. V. Davidov. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017, v. 1, p. 325-350.

BIBLIOTECA CIENTÍFICA REGIONAL VLADIMIR. L. V. Zankov – um excelente psicólogo, cientista, professor, Casaquistão, 30 de março de 2023. Disponível em: https://www.nbrkomi.ru/str/id/83/3809. Acesso em: 03 de junho de 2023.

BIBLIOTECA NACIONAL DA REPÚBLICA DE KOMI. Leonid Zankov - cientista reformador da escola primária, Komi, 13 de novembro de 2020. Disponível em: https://www.nbrkomi.ru/str/id/83/3809. Acesso em: 17 de maio de 2023.

BOGUSLAVSKY, M.V. Leonid Vladimirovich Zankov (Леонид Владимирович Занков). Educação pública na Rússia: almanaque histórico (Народное образование в России: исторический альманах). Moscou: Educação pública, 2000. - S. 370.

FEROLA, Bianca de C. O desenvolvimento integral na obra de L. V. Zankov (1957-1977): um olhar para os princípios e orientações metodológicas [Dissertação de Mestrado]. Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, 2019. DOI: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.5510.

FEROLA, Bianca Carvalho; LONGAREZI, Andréa Maturano. Princípios didáticos, orientações metodológicas e desenvolvimento integral do estudante: contribuições de L. V. Zankov. PUENTES, Roberto V.; LONGAREZI, Andréa M. Enfoque histórico-cultural e teoria da aprendizagem desenvolvimental: contribuições na perspectiva do Gepedi. Livro I, 2021. https://phillosacademy.com/enfoque-historico-cultural-e-aprendizagem-desenvolvimental-contribuicoes-na-perspectiva-do-gepedi.

FONDECO. Sistema de educação primária de Zankov. Moscou: Rússia, 2022. Disponível em: https://fondeco.ru/pt/sistema-nachalnogo-obrazovaniya-zankova-shkolnyi-gid/. Acesso em: 08 de jun. de 2023.

FOXFORD. O que é o sistema Zankov e como aprender com ele. Moscou: Rússia, 04, de outubro de 2021. Disponível em: https://externat.foxford.ru/polezno-znat/razvivayushchaya-didakticheskaya-sistema-zankova. Acesso em: 10 jun. de 2023.

GARCIA, Silas Alberto. O sistema zankoviano de educação: razoando possibilidades didático-metodológicas para as aulas de educação física no ensino fundamental. [Trabalho de conclusão de curso- licenciatura em Educação Física]. Goiânia: Universidade Estadual de Goiás, 2020.

GARCIA, Silas Alberto; MIRANDA, Made Júnior; NOLETO, Euzébia Oliveira. Sistema zankoviano de educação: desenvolvimento, características e fundamentação psicológica. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. Vol 7, N. 2, 2023.

GUSEVA, L. G. Transição na educação russa: o sistema zankoviano no atual ensino fundamental. In: In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017, p. 225 – 242.

GUSEVA, L. G.; SOLOMONOVICH, M. Implementing the Zone of Proximal Development: From the Pedagogical Experiment to the Developmental Education System of Leonid Zankov. International Electronic Journal of Elementary Education, v. 9, n. 4, p. 775-786, 2017. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1146704.pdf. Acesso em: 29 jul. 2019.

GURKOVA, V. S. A ideia de desenvolver a educação L. V. Zankova (Идея развивающего обучения Л. В. Занкова). Potencial intelectual do século XXI: etapas do conhecimento (Интеллектуальный потенциал XXI века: ступени познания). no. 35, 2016, p. 6-11.

KOROBEINIKOV, I. A. Por ocasião do 120º aniversário do nascimento de Leonid Vladimirovich Zankov (1901 - 1977) (К 120-летию со дня рождения Леонида Владимировича Занкова (1901 – 1977)). Defectologia (Дефектология). n. 4, 2021, p. 70-72.

LONGAREZI, Andréa M. Gênese e constituição da Obutchénie Desenvolvimental: expressão da produção singular-particular-universal enquanto campo de tensão contraditória. Revista Educação (UFSM), Santa Maria. Vol. 45, 2020, p. 1-32. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644448103.

LONGAREZI, Andréa Maturano; FEROLA, Bianca Caralho. Educação-aprendizagem-desenvolvimento e o método de investigação na conceção de L. V. Zankov. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. Vol 7, N. 2, 2023.

NECHAEVA, N.V.; ROSHCHINA, N. V. Sistema pedagógico desenvolvimental de educação L.V. Zankov: manual de aprendizagem (Педагогическая система развивающего обучения Л.В. Занкова: Учебное пособие). Самара: Издательский дом «Федоров», 2006.

PEREIRA, Djalma Gonçalves. A Organização do ensino-aprendizagem dos logaritmos na perspectiva de Leonid V. Zankov. [Tese de doutorado]. Uberaba: Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade de Uberaba, 2020.

PEREIRA, Djalma Gonçalves; RESENDE, Marilene Ribeiro; AQUINO, Orlando Fernández. Pressupostos teóricos e metodológicos do sistema didático zankoviano. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. Vol 7, N. 2, 2023.

PUENTES, R. V; AQUINO, O. F. Ensino desenvolvimental da atividade: uma introdução ao estudo do sistema zankoviano (1957-1977). Linhas Críticas, Brasília, v. 24, p. 342 – 366, 2018. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.20106.

PUENTES, R.V.; LONGAREZI, A.M. (Orgs.) Dossiê Didática desenvolvimental: diferentes concepções histórico-culturais. Linhas Críticas, vol. 24, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/issue/view/1503. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.

SISTEMA L. V. ZANKOV. Princípios básicos. Sistemas de aprendizagens modernos. Moscou: Rússia, 2006. Disponível em: https://www.neolove.ru/articles/mama/early_childhood_education/method_zankova/sovremennye_sistemy_obuchenija.html. Acesso em: 03 de jun. de 2023.

ZANKOV, Leonid V. Didática e vida (Дидактика и жизнь). Moscú: Просвещение, 1968.

ZANKOV, Leonid V. Aprendizagem e desenvolvimento (Обучение и развитие). Москва: Педагогика, 1975a.

ZANKOV, Leonid V. Conversa com professores (Беседы с учителями). 2-е изд (2 edição). Москва: Просвещение, 1975b.

ZANKOV, Leonid V. La enseñanza y el desarrollo. Traducción del ruso por Vicente Pertegaz. Moscú: Editorial Progreso, 1975 [1984].

ZANKOV, Leonid V. Combinação dos meios verbais e visuais no ensino. Imagem/ tecnologia/ educação. Nº 1, agosto-setembro-outubro. UFRJ, 1989.

ZANKOV, Leonid V. Trabalhos pedagógicos selecionados (Избранные педагогические труды). Москва: Педагогика, 1990.

ZANKOV, Leonid V. Combinações de meios verbais e visuais no ensino. In: Psicologia e Pedagogia II – Investigações Experimentais sobre problemas didáticos específicos. Luria, Leontiev, Vigotski e outros. 2. ed. Lisboa: Editorial Estampa, 1991.

ZANKOV, Leonid V. Ensino e Desenvolvimento. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Org.). Ensino desenvolvimental: antologia: livro 1; trad. Ademir Damazio ... [et al.] – Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 173 – 179.

ZVEREVA, M. V.; NECHAEVA, N. A. PETROVA, V. G. Leonid Vladimirovich Zankov. Psicólogo, defectologista, pedagogo (1901-1977) (Леонид Владимирович Занков. Психолог, дефектолог, педаго. Jornal de Psicologia. Moscou: 2015. Disponível em http://psyjournals.ru/files/84622/19_zankov.pdf.