Geometric Concepts in First School: manifestations in the didactic book of the Developmental Teaching System
Main Article Content
Abstract
This work describe the context – mathematical and of teaching organization – in which the development of geometrical concepts take place in the first year of elementary school. It is based on historical-cultural theory, especially the guidelines of Davýdov and his collaborators. The research question is: How are geometric concepts introduced in the first year of elementary school in the Elkonin-Davidov-Repkin System? School books and teachers’ books produced by the Davýdov group are used as reference in the analysis. Some particular tasks which introduce geometrical concepts. The study reveals that the tasks proposed prepare the students for the first theoretical appropriations of the geometrical concepts such as point, line and segment, and expand to the idea of lines (curved, broken, opened, closed) and length. There is an articulation with the components of arithmetic and algebra mediated by the relation among magnitudes.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ALEKSANDROV, A. D. Visión General de la Matemática. In: ALEKSANDROV, A. D.; KOLMOGOROV, A. N.; LAURENTIEV, M. A. La matemática: su contenido, métodos y significado. Madrid: Alianza Editorial, p. 17-91, 1976.
BUTKIN, G. A. La formación de las habilidades que se encuentran en la base de la demostración geométrica. In: TALIZINA, N. F. La formación de las habilidades del pensamiento matemático. México: Editorial Universitária Pososina, p. 151-194, 2001.
CARDOSO, F. C. O ensino da Geometria e os registos de Representação sob um enfoque epistemológico. Anais IX Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. Caxias do Sul, RS: UCS, 2012.
DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: Investigación psicológica teórica y experimental. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
DAVÍDOV, V. V.; MÁRKOVA, A. El desarrollo del pensamiento en la edad escolar. In: SHUARE, Marta (Org.). La Psicología Evolutiva y Pedagógica en la URSS: Antología (p. 316-337). Moscú: Editorial Progreso, p 316-337, 1987.
DAVÝDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. 3. ed. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.
ELKONIN, D. B. Sobre El problema de La periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: SHUARE, M. (Org.). La Psicologia Evolutiva y Pedagógica em la URSS: Antología. MFiorentinioscú: Editorial Progresso, p. 104-124, 1987.
EVES, H. Introdução à história da matemática. Campinas: Unicamp, 2007.
FREUDENTHAL, H. Mathematics as an educational task. Dordrecht, The Netherlands: Reidel, 1975.
GALPERIN, P. Y.; ZAPORÓZETS, A. V.; ELKONIN, D. B. Los problemas de la formación de conocimientos Y capacidade em los escolares y los nuevos métodos de enseñanza em la escuela. In: SHUARE, M. (Org.). La Psicologia Evolutiva y Pedagógica em la URSS: Antología. Moscú: Progresso, p. 300-315, 1987.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizontes, 1978.
LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. M. Vasily Vasilyevich Davýdov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia, MG: EDUFU, p. 315-350, 2013.
LONGAREZI, A, M. Apresentação do dossiê Formação de professores e sistemas didáticos na perspectiva histórico-cultural da atividade: panorama histórico-conceitual. Obutchénie, v.2, n.3, p.571-590, set./dez., 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47433.
LORENZATO, S. Por que não ensinar Geometria? Educação Matemática em Revista, n. 4, primeiro semestre de 95, p. 3-13, 1995.
LORENZATO, S. Para aprender matemática. Campinas, SP: Editora Autores Associados (Coleção Formação de Professores), 2006.
MENESES, R. S. Uma história da Geometria Escolar no Brasil: de disciplina a conteúdo de ensino. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
PAVANELLO, R M. O abandono do ensino da geometria no Brasil: causas e consequências. Revista Zetetiké, Ano 1, n.1, p. 01-17, 1993.
PUENTES, R. V. Vida, pensamento e obra de A. V. ZAPOROZHETS: Um estudo introdutório. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia, MG: EDUFU, p. 163-201, 2013.
ROSA, J. E. Proposições de Davýdov para o Ensino de Matemática no primeiro ano Escolar: Inter-Relações dos Sistemas de Significações Numéricas. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.
SCHMITTAU, J.; MORRIS, A. The development of algebra in Davydov’s elementary curriculum, the mathematics V. V Davydov. The Mathematics Educator, 8(1), p. 60-87, 2004.
SOUSA, M. B. (2013). O ensino do conceito de número: objetivações nas proposições davydovianas e formalista moderna. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2013.
TALÍZINA, N. F. La formación de la actividad cognoscitiva de los escolares. Moscú: Editorial Progresso, 1987.
TALÍZINA, N. F. La formación de las habilidades del pensamiento matemático. México: Editorial Universitária Pososina, 2001.
VILLIERS, M. Algumas reflexões sobre a Teoria de Van Hiele. Educação Matemática Pesquisa, v12, n.3, p. 400-431, 2010.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas II: Incluye Pensamiento y Lenguaje, Conferencias sobre Psicología. Madrid: Visor Distribuciones, 1993.
ГОРБОВ С. Ф., МИКУЛИНА Г. Г., САВЕЛЬЕВА О. В. математике: Учебник для - класса начальной. Москва: ВИТА-ПРЕССб, 2008.
ДАВЫДОВА, B. B., ГОРБОВ, C. Ф.,МИКУЛИНА, Г. Г., САВЕЛЬЕВА, О. В. Математикa: Учебникдля 1 классначальнойшколы. Москва: ВИТА-ПРЕСС, 2012.