Development of a triggering learning situation of the concept of angle through four study actions by Davydov in an initial teacher education context

Main Article Content

Josélia Euzébio da Rosa
Frank Becker

Abstract

This research has experimental nature, and its aim at investigating development of mathematical thinking at the theoretical level mediated by the concept of number from the angle greatness. A Developmental Didactic Experiment was carried out with students of Pedagogy faculty. Dialectic was adopted as teaching and research method. Therefore, the research searched for develop a historical synthesis of mathematical concepts through triggering learning situations. In this sense, evidence on development of mathematical thinking were gathered. Results made evident the need and some possibilities of resignification on the teaching organization way within the researched initial teacher training.       

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rosa, J. E. da, & Becker, F. . (2021). Development of a triggering learning situation of the concept of angle through four study actions by Davydov in an initial teacher education context. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 5(2), 484–516. https://doi.org/10.14393/OBv5n2.a2021-61411
Section
DOSSIÊ - SISTEMA DIDÁTICO ELKONIN-DAVIDOV-REPKIN

References

ARAUJO, E. S. Atividade orientadora de ensino: princípios e práticas para organização do ensino de matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 8, 2019. Disponível em: http://rpem.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/1822. Acesso em: 17 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2019.8.15.123-146.

BECKER, F.; ROSA, J. E. Ângulo – do abstrato ao concreto. GeoGebra. 2020.
Disponível em: https://www.geogebra.org/m/ms5aqvqx. Acesso em: 23 nov. 2020.

CARAÇA, B. J. Conceitos fundamentais da matemática. Lisboa: Tipografia Matemática, 1951.

DAVÍDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. 3. ed. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.

DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

DAVÍDOV, V. V. Análise dos princípios didáticos da escola tradicional e dos possíveis princípios do ensino em um futuro próximo. Trad. Rosa, J. E. e Damazio, A. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Ensino desenvolvimental: antologia. Uberlândia: Edufu, 2017, p. 211-223, livro I.

FRAGA, M. A. Significação do ângulo: indícios do conceito em atividades de localização. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, 2016. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-18032019-155339/en.php. Acesso em: 23 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/D.48.2019.tde-18032019-155339.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

MOURA, M. O. de (Coord.). Controle da variação de quantidades: Atividades de ensino. São Paulo: FEUSP, 1996.

MOURA, M. O. et al. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M. O. (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 93-125.

NÓBRIGA, J. C. C.; SIPLE, I. Z. Livros Dinâmicos de Matemática. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 9, n. 2, p. 78-102, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.23925/2237-9657.2020.v9i2p078-102.

OLIVEIRA, N. M.; PANOSSIAN, M. L. Relações entre “situação desencadeadora” e “problema desencadeador”. In: XXV SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA DA UTFPR. Anais eletrônicos [...] Disponível em: https://eventos.utfpr.edu.br/sicite/sicite2020. Acesso em: 17 mar. 2021.

ROSA, J. E.; MATOS, C. F. Atividade orientadora de ensino e proposição davydoviana na organização do ensino de matemática. Obutchénie. R. de Didat. e Psic. Pedag. Uberlândia, MG. v.2, n.1, p. 69-91, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/42534. Acesso em: 17 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-4.