When the teacher is the student: continuing education as a study activity

Main Article Content

Maria Lucia Panossian
Claudia Maria Witt
Gabriel José Cavassin Fabri
Natalia Mota Oliveira

Abstract

This theoretical article aims to recognize manifestations of the study activity of a teacher in the process of continuing education at the Pedagogical Workshop of Mathematics. One of the focuses of the learning process in Soviet psychology is the conception of study activity, investigated by Elkonin, Davidov and Repkin, whose main component is the task of study and the main content is the appropriation of generalized modes of action, using concepts and promoting qualitative changes in psychic development. The study task is the unit between the objective of the action and the conditions for its realization and is presented as a unit of analysis of the study activity that guides the formation of theoretical thinking. In this perspective, it is considered the importance of broadening the understanding of the study activity not only for children, but also in relation to the teacher in continuing education. The teacher's study movement is influenced by actions and needs derived from the teaching activity he performs as a professional. In this sense, a teacher was monitored during the actions of the Pedagogical Workshop of Mathematics (in the first semester of 2020), a university extension project that promotes the continuing education of teachers. From this study, it was possible to recognize the manifestations of his study activity in the movement of appropriation of scientific concepts revealed by the actions and reasons triggered by the tasks of the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Panossian, M. L., Witt, C. M. ., Fabri, G. J. C. ., & Oliveira , N. M. . (2021). When the teacher is the student: continuing education as a study activity. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 5(2), 407–429. https://doi.org/10.14393/OBv5n2.a2021-61408
Section
DOSSIÊ - SISTEMA DIDÁTICO ELKONIN-DAVIDOV-REPKIN

References

AMIN, V. A. A. PANOSSIAN, M. L. SANTOS, D. de S. S. dos. MOCROSKY, L. F. O Processo de Elaboração de uma Situação Desencadeadora de Aprendizagem na Oficina Pedagógica de Matemática. In: I Encontro Nacional Online de Professores Que Ensinam Matemática. 2020. Disponível em: http://matematicanaescola.com/eventos/index.php/ienopem/ienopem/paper/viewFile/95/69.

DAVIDOV, V.; MARKOVA, A. A concepção de atividade de estudo dos alunos. In: PUENTES, R.V.; MELLO, S. A. Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros, Livro II. Uberlândia: EDUFU, 2019, p.191-212.

DAVIDOV. Os Princípios do ensino na escola do futuro. In: PUENTES, R.V.; MELLO, S. A. Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros, Livro II. Uberlândia: EDUFU, 2019, p.183-190.

ELKONIN, D.B. Atividade de estudo: importância na vida do estudante. In: PUENTES, R.V.; CARDOSO, C.G.C.; AMORIM, P.A.P. (org). Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de D.B.Elkonin, V.V. Davidov e V.V.Repkin.Curitiba, PR: CRV, 2019b. Co-edição: Uberlândia, MG: EDUFU, 2019b. Cap. 5.

ELKONIN, D.B. Atividade de estudo: sua estrutura e formação. In: PUENTES, R.V.; CARDOSO, C.G.C.; AMORIM, P.A.P. (org). Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de D.B.Elkonin, V.V. Davidov e V.V.Repkin.Curitiba, PR: CRV, 2019d. Co-edição: Uberlândia, MG: EDUFU, 2019d. Cap. 7.

ELKONIN, D.B. Estrutura da Atividade de Estudo. In: PUENTES, R.V.; CARDOSO, C.G.C.; AMORIM, P.A.P. (org). Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de D.B.Elkonin, V.V. Davidov e V.V.Repkin.Curitiba, PR: CRV, 2019c. Co-edição: Uberlândia, MG: EDUFU, 2019c. Cap. 6.

ELKONIN, D.B. Questões psicológicas relativas à formação da atividade de estudo. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P.A.P. (org). Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V.V. Davidov e V. V. Repkin. Curitiba, PR: CRV, 2019a. Co-edição: Uberlândia, MG: EDUFU, 2019a. Cap. 4.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 6. ed. São Paulo: EDUSP, 1998. p. 59-83.

LIBÂNEO, José Carlos. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar, Curitiba, n. 24, p. 113-147. Editora UFPR, 2004.

MORAES, S. P. G. de; LAZARETTI, L. M., & LACANALLO ARRAIS, L. F. Formar formando: o movimento de aprendizagem docente na Oficina Pedagógica de Matemática. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 2, n. 3, p. 643-668, 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47439.

MORAES, S. P. G.; ARRAIS, L. F. L.; GOMES, T. S.; GRACILIANO, E. C. VIGNOTO, J. Pressupostos teórico-metodológicos para formação docente na perspectiva da teoria histórico-cultural. Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, nov. 2012. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, Brasil.

MOURA, M. O. ARAÚJO, E. S. SERRÃO, M. B. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas Críticas, v. 24, 2018. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19817.

MOURA, M. O. de; et al. ATIVIDADE ORIENTADORA DE ENSINO: unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 29, p.205-229, abr. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/rde.v10i29.3094.

MOURA, M. O. de. A Atividade de Ensino como Unidade Formadora. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 11, n. 12, p. 1-14, 1996. Disponível em: .

MOURA, M. O. et al. A Atividade Pedagógica na Teoria Histórico-Cultural. Autores Associados: Campinas, SP. 2. Ed. 2016.

MOURA, M. O. LANNER DE MOURA, A. R. Matemática na educação Infantil: conhecer, (re)criar -um modo de lidar com as dimensões do mundo. Escola: um espaço cultural. São Paulo: Diadema/Secel, 1998.

PANOSSIAN, M. L.; SILVA, A. L. DA; PALLU, F.; OLIVEIRA, L. S. DE. A oficina pedagógica de matemática como atividade. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 1, n. 4, p. 14-39, 23 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-2.

PUENTES, R. V. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 1, n. 1, p. 20-58, 10 abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv1n1a2017-2.

PUENTES, R. V., LONGAREZI, A. M. Sistemas didáticos desenvolvimentais. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, v. 4, n. 1, p. 201-242. 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv4n1.a2020-57369.

REPKIN, V. V. Ensino desenvolvente e atividade de estudo. In: PUENTES, R. V.; MELLO, S. A. Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros, Livro II. Uberlândia: EDUFU, 2019. p.213-240.

SANTOS, L. X. M. de. ANDRADE, M. M. TOCHA, N. N. Situação da vovó: uma proposta para ensinar estatística nos anos iniciais do ensino fundamental. In: I Encontro Nacional Online de Professores Que Ensinam Matemática. 2020. Disponível em:
.

SILVA, R. A. OLIVEIRA, N. M. MANCINI, P. H. M. PANOSSIAN, M. L. O Movimento de Formação Docente nas Reformulações de uma Situação Desencadeadora de Aprendizagem. In: I Encontro Nacional Online de Professores Que Ensinam Matemática. 2020. Disponível em: .

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2001.