Socio-anthropological approach to deafnees, Sign Language and Bilingual Education: historical and cultural perspective

Main Article Content

Márcia Cristina Barreto Fernandes de Abreu

Abstract

The article presents aspects to the concepts of Defectology, socio-anthropological approach to deafness, defend the thesis the development of symbolic activity in deafness demands access to Deaf Culture and Sign Language, specific characteristics deaf community, family and school are privileged spaces for the development of thought and language in deaf people. And analyze information collected in interviews with a deaf student, Iara, 13 years old, concluding fundamental school in a public school, proves the efficiency of Libras in the constituition of concepts in the deaf.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Abreu, M. C. B. F. de . (2020). Socio-anthropological approach to deafnees, Sign Language and Bilingual Education: historical and cultural perspective . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 4(3), 711–734. https://doi.org/10.14393/OBv4n3.a2020-58434
Section
Dossiê: Psicologia Pedagógica em interface com estudos socioantropológicos numa perspectiva Histórica e Cultural

References

ABREU, M. C. B. F. A constituição de surdos em alunos no contexto escolar: conflitos, contradições e exclusões. 2016. 175f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de 2016, Uberlândia, 2016. DOI: https://doi.org/10.14393/ufu.te.2016.60

ALVES, C. B. A. Educação especial na perspectiva da inclusão escolar: Abordagem Bilíngue na escolarização de pessoas com surdez. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Especial. Brasília: MEC, 2010.

CHOMSKY, N. Knowledge of linguage, its nature, origin and use. New York: Praeger, 1986.

LACERDA, C. B. F. Um pouco da história das diferentes abordagens na educação dos surdos. Caderno CEDES, v 19, n. 46, 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-32621998000300007

LURIA, A. R. Desenvolvimento cognitivo: seus fundamentos culturais e sociais (Trad. BARRETO, O, de A. e M.). Ícone. São Paulo. 1990.

LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: ARTMED, 2001.

PETEAN, E. B. J.; BORGES, C. D. Deficiência auditiva: escolarização e aprendizagem de língua de sinais na opinião das mães. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 12, n. 24, 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2002000300008.

QUADROS, R. M.; CRUZ, R. R. Língua de sinais: instrumentos de avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2011.

QUADROS, R. M.; KARNOPP, L. B. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SÁ, N. A. L. Existe uma cultura surda? (Artigo). In: Cultura, poder e educação de surdos. São Paulo. Paulinas, 2006.

SACKS, O. Vendo Vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. Trad.: MOTA, L. São Paulo. Cia da Letras, 2000.

SKLIAR, C. A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Dimensão, 1998.

STROBEL, K. História da educação de surdos. 2009. 49f. 2009. Dissertação [Licenciatura em Letras - LIBRAS na modalidade à distância] - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Fundamentos de Defectologia. Obras Escogidas, vol. V, Madrid. Visor Dias, S.A. 1997.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Martins Fontes. São Paulo. 2001.