Body culture and human formation: the social role of Physical Education in school education
Main Article Content
Abstract
The main objective of this article is to identify the theoretical-methodological relationships that exist in the teaching of Physical Education and its ontological potential in human education in a school context. This is a theoretical production, of a philosophical nature, which has as pillars Historical-Cultural Psychology, Historical-Critical Pedagogy and the Critical-Overcoming Approach, knowing their theoretical unity with Karl Marx's Social Theory. Therefore, from the point of view of the method, we are based on the movement that goes from synchrony to synthesis, through the mediation of the analysis of the referred theories. In this scenario, we analyze, from the category of work, the social role of the physical education teacher and his contributions to human formation. As an exposition of our synthesis, we understand that the role of the Physical Education teacher is to produce humanity in each singular individual present in the school context, through the intentional and objective socialization of the concepts of the Corporal Cultural. We understand that this category brings with it a cathartic potential for the formation of the social being, which, when taken for itself, enables a new synthesis about social practice.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ENGELS, F. O papel do trabalho na evolução do homem / Friedrich Engels. (Seleção de textos G. Dantas). Brasília: Editora Kiron, 2012.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social I. São Paulo: Boitempo, 2012.
MARTINS, L. M. Psicologia histórico-cultural, pedagogia histórico-crítica e desenvolvimento humano. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (org.). Periodização Histórico-Cultural do Desenvolvimento Psíquico: do nascimento à velhice]. Campinas: Autores Associados, 2017.
MARX, K. 1818-1883. Manuscritos econômicos-filosóficos/Karl Marx; tradução Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Martin Claret, 2017.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Tradução de Regis Barbosa e Flávio R. Kothe. 3ª. Edição. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1988.
NASCIMENTO, C. P. A atividade pedagógica da Educação Física: a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2015. 295p. DOI: https://doi.org/10.11606/t.48.2014.tde-01102014-105809.
REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 25º ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. 39. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. 1. reimpr. rev. atual. São Paulo: Cortez, 2016.
SILVA, E. M. A pedagogia histórico-crítica no cenário da educação física brasileira. 2013. 122f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação Física). Programa de PósGraduação em Educação Física, Faculdade de Educação Física, Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
SILVA, M. B. O objeto de conhecimento da educação física escolar na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.
SOARES, C.L. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2012.
VIGOTSKI, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas III. Madri: Visor, 1995.