Teaching-Orienteering Activity: possibility to reflect on the image of the teacher and the variation and change in the school

Main Article Content

Diego Alejandro Pérez

Abstract

It is our objective in this article to show the process of reflection and organization of Teaching Guiding Activities of three teachers from a rural school, around the concept of function, for the mobilization of the Personal Sense that these teachers attributed to their teaching activity. Within the framework of a historical-cultural perspective of mathematics education and, when understanding the need to organize the teaching of teachers, some spaces for reflection were proposed in which, from the reading of Teaching-Orienteering Activity and experiences Two movements came from his own activities: one, the reflection on the idea of variation and change as a phenomenon that transcends the static character of an algebraic expression and manifests itself, among other things, in the change in the image of the teacher , his teaching activity and life itself; and two, the collective creation of Teaching Guiding Activities to address the concept of variation and change with first and second grade students of basic education. The actions and voices of the teachers, which were the units of analysis within the framework of a qualitative methodology and a critical-dialectical approach, enabled me to understand that the needs of the teachers, their perception of the idea of change and that of their students, and the incidence of Teaching Guidance Activities as a teaching methodology, mobilized, among other things, the personal sense that these leading teachers attributed to their own teaching activity.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez, D. A. . (2020). Teaching-Orienteering Activity: possibility to reflect on the image of the teacher and the variation and change in the school . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 4(2), 434–459. https://doi.org/10.14393/OBv4n2.a2020-57490
Section
Dossiê - Atividade Orientadora de Ensino

References

ASBAHR, F. A pesquisa sobre a atividade pedagógica: contribuições da teoria da atividade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 108-118, maio/jun/jul/ago. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000200009.

ASBAHR, F. Sentido pessoal e Projeto político pedagógico: análise da atividade pedagógica a partir da psicologia histórico-cultural. 2005. Disertación (maestría en psicología) – Instituto de psicología, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. DOI: https://doi.org/10.11606/d.47.2005.tde-24112005-195626.

BAJTÍN, M. Estética de la creación verbal. México: Publimex, 2009.

BOAVIDA, A.M.; PONTE, J.P. Investigación colaborativa: potencialidades y problemas. Educación y Pedagogía, Medellín, v. 59, n. 23, p. 125-135, ene/abr. 2011.

CADAVID, L. A. Constitución de la subjetividad del sujeto maestro que enseña matemáticas, desde y para la actividad pedagógica. 2017. Tesis (Doctorado en Educación) – Facultad de Educación, Universidad de Antioquia, Medellín, 2017. DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.6511.

CADAVID, L. A.; QUINTERO, C. P. Función: proceso de objetivación y subjetivación en clase de matemáticas. 2011. Disertación (Maestría en Educación) – Facultad de Educación, Universidad de Antioquia, Medellín, 2011.

CARAÇA, B. J. Conceitos fundamentais da matemática. Lisboa: Sá da Costa, 1958.

CEDRO, W. L. O motivo e a atividade de aprendizagem do professor de Matemática: uma perspectiva histórico-cultural. 2008. Tesis (Doctorado en Educación) – Facultade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/t.48.2008.tde-17122009-080649.

DENZIN, N.; GUBA, E.; LINCOLN, Y. Handbook of qualitative research. Park, CA: SAGE Publications, 1994.

FONTANA, R. Como nos tornamos professoras?. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

FREIRE, P. Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica pedagógica. México: Siglo XXI Editores, 2006.

JARAMILLO, D. (Re) constituição do ideário de futuros professores de Matemática num contexto de investigação sobre a prática pedagógica. 2003. Tesis (Doctorado en Educación) Facultade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2003.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL [MEN]. Matemáticas: Lineamientos Curriculares. Santafé de Bogotá: Editorial magisterio, 1998.

MOURA, M. O. O educador matemático na coletividade de formação. Uma experiência com a escola publica. 2000. Tesis (Libre Docencia) – Facultade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

MOURA, M. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, A.; CARVALHO, A (orgs). Ensinar a ensinar: didática para a escola. São Paulo: Editora Pioneira, 2001. p. 142-161.

MOURA, M. O. Educar con las matemáticas: saber específico y saber pedagógico. Educación y Pedagogía, Medellín, v. 59, n. 23, p. 47-57, ene/abr. 2011.

MOURA, M. O.; ARAUJO, E. S.; RIBEIRO, F. D.; PANOSSIAN, M. L.; MORETTI, V. D. A Atividade Orientadora de Ensino como Unidade entre Ensino e Aprendizagem. In: MOURA, M. O. (Org.). A atividade pedagógica na teoría Histórico-Cultural. Brasilia: Liber Livro, 2010. p. 81-109.

MORETTI, V. Professores de matemática em atividade de ensino. Uma perspectiva histórico-cultural para a formação docente. 2007. Tesis (Doctorado en Educación) – Facultade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. DOI: https://doi.org/10.11606/t.48.2007.tde-05102007-153534.

RIGON, A.; ASBAHR, F.; MORETTI, V. Sobre o processo de humanização. In: MOURA, M. O. (Org.). A atividade pedagógica na teoría Histórico-Cultural. Brasilia: Liber Livro, 2010. p. 13-44.

RIGON, A.; BERNARDES, M. E.; MORETTI, V.; CEDRO, W. L. O Desenvolvimento Psíquico e o Processo Educativo. In: MOURA, M. O. (Org.). A atividade pedagógica na teoría Histórico-Cultural. Brasilia: Liber Livro, 2010. p. 45-66.

ROSA, J. E.; MORAES, S. P.; CEDRO, W. L. As Particularidades do Pensamento Empírico e do Pensamento Teórico na organização do Ensino. In: MOURA, M. O. (Org.). A atividade pedagógica na teoría Histórico-Cultural. Brasilia: Liber Livro, 2010. p. 67-80.

SÁNCHEZ, S. Fundamentos para la investigación educativa: presupuestos epistemológicos que orientan al investigador. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, 1998.