Study activity: main activity for the organization of teaching in a continuing formation program

Main Article Content

Anágela Cristina Morete Felix
Rosana Figueiredo Salvi

Abstract

The present study carried out an investigation on the meaning of the study activity for the mathematics teacher when attenting a continuing formation program. This research was carried out taking into consideration the continuing formation provided by the Educational Development Program – PDE, which aims at causing significants interaction between universities and public schools in the state of Paraná. Based on both theoretical assumptions of Leontiev`s Activity Theory and Historical Cultural Theory, the research had as its subject of investigation a mathematics teacher who worked in Youth and Adult Education - EJA, participating in the referred program. The formation activity makes it possible that the understanding of the personal meaning attributed to the activity must match the social signification of such formation activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Felix, A. C. M. ., & Salvi, R. F. . (2020). Study activity: main activity for the organization of teaching in a continuing formation program. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 4(2), 382–407. https://doi.org/10.14393/OBv4n2.a2020-57488
Section
Dossiê - Atividade Orientadora de Ensino

References

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. “Por que aprender isso, professora?” Sentido pessoal e atividade de estudo na psicologia histórico-cultural. 2011. 219 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. DOI: https://doi.org/10.11606/t.47.2011.tde-24032011-094830.

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. A pesquisa sobre a atividade pedagógica: contribuições da teoria da atividade. 2005. Disponível em: . Acesso em: 10 jan. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782005000200009.

BASSO, Itacy Salgado. Significado e sentido do trabalho docente. Caderno CEDES, Campinas, vol.19, nº44, abr. 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-32621998000100003.

FELIX, Anágela Cristina Morete. O sentido atribuído a atividade de estudo em um programa de formação continuada por uma professora de matemática. 2019. 153 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina – UEL, Paraná, 2019.

FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes. Cultura, formação e desenvolvimento profissional dos professores que ensinam matemática. São Paulo: Musa, 2005.

FRANCO, Patrícia Lopes Jorge.; LONGAREZI, Andréa Maturano. A. N Leontiev: a vida e a obra do psicólogo da atividade. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Org.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. 2º ed. Uberlândia: EDUFU, 2015. p. 79-122. DOI: https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-409-4.

FRANCO, Patrícia Lopes Jorge.; LONGAREZI, Andréa Maturano. Elementos constituintes e constituidores da formação continuada de professores: contribuições da teoria da atividade. Educação e Filosofia Uberlândia, Uberlândia, v. 25, n. 50, p. 557-582, jul./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.14393/revedfil.issn.0102-6801.v25n50a2011-07.

FRANCO, Patrícia Lopes Jorge.; LONGAREZI, Andréa Maturano. As necessidades e os motivos da atividade. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Org.). Ensino desenvolvimental: antologia. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 39-57.

GLADCHEFF, Ana Paula. Ações de estudo em atividade de formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais. 2015. 287 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. DOI: https://doi.org/10.11606/t.48.2016.tde-09032016-103554.

LEONTIEV, Alexis N. O desenvolvimento do psiquismo. 2 ed. Lisboa: Livros Horizontes, 1978.

LEONTIEV, Alexis N. Actividad, conciencia, personalidad. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1983.

LEONTIEV, Alexis N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L.S; LURIA, A. R; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11 ed. São Paulo: Ícone, 2012. p. 59-83.

LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira. Aprendizagem da docência em matemática: o clube de matemática como espaço de formação inicial de professores. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2009.

MORAES, Silvia Pereira Gonzaga de. Avaliação do processo de ensino e aprendizagem de matemática: contribuições da teoria histórico-cultural. 2008. 260 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/t.48.2008.tde-16032009-145709.

MORETTI, Vanessa Dias. Professores de matemática em atividade de ensino: uma perspectiva histórico-cultural para a formação docente. 2007. 208 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. DOI: https://doi.org/10.11606/t.48.2007.tde-05102007-153534.

MOURA, Manoel Oriosvaldo. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, Rio Claro, n.12, p. 29-43, 1996.

MOURA, Manoel Oriosvaldo. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, Amelia Domingues; CARVALHO, Anna Maria Pessoa (Org.). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002, p.143-161.

MOURA, Manoel Oriosvaldo. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (Org.) Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2004. p. 257-284.

MOURA et al. Atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo (Org.). Atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 93-125. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v10i29.3094.

PARANÁ. Secretária de Estado da Educação. PDE – Programa de desenvolvimento educacional. Disponível em: . Acesso em: 10 jan. 2017.

PARANÁ. Documento-síntese, 2009. Disponível em: < http:// . Acesso em: 25 abr. 2016.

PIOTTO, Débora Cristina; ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira; FURLANETO, Flávio Rodrigo. Significação e sentido na psicologia histórico-cultural: implicações para educação escolar. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo (Org.). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017. p. 101-124.

SERRÃO, Maria Isabel Batista. Aprender a ensinar: a aprendizagem no curso de pedagogia sob o enfoque histórico-cultural. São Paulo: Cortez, 2006.

SFORNI, Marta Sueli de Faria. Aprendizagem conceitual e organização do ensino: contribuições da teoria da atividade. 2003. 166 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.