Remarks on Vygotsky´s pedology: some important concepts in their historical context

Main Article Content

Pabliny Marques de Aquino
Gisele Toassa

Abstract

Vygotsky, seeking to scientifically understand the formation of typical human psychological processes, turned to pedology. This multidisciplinary science focused on the study of children. Relying upon the commentary on the author's pedological texts, this article aims to understand the aforementioned science from Vygotsky's perspective, in some of its basic concepts. We also explore elements of the history of pedology, as well as the Prohibition Decree against Pedology, which we describe briefly. In terms of method, this work was based on bibliographic research of Vygotsky´s texts translated into Spanish and Portuguese, having as a corpus the pedological works presented in his Collected Works, the recent publication of the Seven Lessons on Pedology and works by Brazilian commentators. The results describe pedology, and how it approaches development. It also addresses its relationship with the concepts of periodization, crisis, environment, consciousness, personality, neoformation, and experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aquino, P. M. de ., & Toassa, G. (2019). Remarks on Vygotsky´s pedology: some important concepts in their historical context . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 3(2), 1–19. https://doi.org/10.14393/OBv3n2.a2019-51559
Section
Dossier: Learning and Development in Historical-Cultural Theory

References

BAUER, R. The new man in soviet psychology. Boston: Harvard University Press, 1952.

BEZERRA, P. Prólogo do tradutor. In: A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001, p. VII-XIV.

COMITÊ CENTRAL DO PARTIDO COMUNISTA DA URSS. Resolução do CC do
PCR (b), de 4 de julho de 1936. Sobre as deturpações pedológicas no sistema do Narkompros. 1936. In: PRESTES, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil – repercussões no campo educacional. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação da Universidade de Brasília, Brasília, p. 205-208, 2010. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6291

JORAVSKY, D. Russian psychology: a critical history. Oxford: Blackwell UK, 1989.

MARTINS, J. M.; SOUZA. M. P. R. Pedologia de Vigotski e a abordagem multirreferencial: Aproximações. Revista Interamericana de Psicologia, v. 52, n. 3, p.295-305, 2018.

LEONTIEV, A. A. The Life and Creative Path of A.N. Leontiev. Journal of Russian and East European Psychology, vol. 43, n. 3, p. 8-69, 2005. https://doi.org/10.1080/10610405.2005.11059249

MESHCHERYAKOV, B. G. Ideias de L.S. Vigotski sobre a ciência do desenvolvimento infantil. Psicologia USP, v. 21, n. 4, p. 703-726, 2010.

PRESTES, Z. Quando não é quase a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil - repercussões no campo educacional. 2010. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação da Universidade de Brasília, Brasília, 2010. https://doi.org/10.5327/z2447-211520181800056

PRESTES, Z; TUNES, E. Notas biográficas e bibliográficas sobre L. S. Vigotski. Universitas: Ciências da Saúde, Brasília, v. 9, n. 1, p. 101-135, jan./jun. 2011. https://doi.org/10.5102/ucs.v9i1.1303

PRESTES, Z; TUNES, E. A trajetória de obras de Vigotski: um longo percurso até os originais. Estudos de Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 29, n. 3, p. 327-340, jul-set, 2012. https://doi.org/10.1590/s0103-166x2012000300003

SHUARE, M. La psicología soviética tal como yo la veo. Moscou: Progresso, 1990.

TEIXEIRA, E. S. Censura imposta a Vigotski e seus colegas na União Soviética entre 1936 e 1956: o decreto da pedologia. Revista Científica in Pauta, II, p. 222-244, 2004.

TOASSA, G. A vida emocional na psicologia soviética: Vigotski, Rubinstein e Leontiev. Qualificação (Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano). Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo. https://doi.org/10.11606/t.47.2008.tde-17092010-135320

TOASSA, G. Emoções e vivências em Vigotski: investigação para uma perspectiva histórico-cultural. 2009. Tese (Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano). Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. https://doi.org/10.11606/t.47.2009.tde-19032009-100357

TOASSA, G.; DELARI JÚNIOR, A. Sakharov e os métodos para pesquisa da formação de conceitos. Fractal: Revista de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 25, n. 3, p. 645-658, Set./Dez, 2013. https://doi.org/10.1590/s1984-02922013000300014

TULESKI, S. S. Vygotsky: a construção de uma psicologia marxista. 2. ed. Maringá: EDUEM, 2008.

VAN DER VEER, R.; VALSINER, J. Vygotsky: uma síntese. 4. ed. São Paulo: Loyola/ Unimarco, 2001.

VIGOTSKI, L. S. Génesis de las funciones psíquicas superiores. In: Obras escogidas. Madrid: Visor Distribuciones. 1931/1995. iii, p.136-167.

______. La crisis de los siete años. In: Obras Escogidas. 2. ed. Madrid: Machado Libros, 1933-1934/2006a. iv, p. 377-386.

______. La crisis de los tres años. In: Obras Escogidas. 2. ed. Madrid: Machado Libros, 1933-1934/2006b. iv, p.369-375.

______. Crisis del primer año de vida. In: Obras Escogidas. 2. ed. Madrid: Machado Libros, 1933-1934/2006c. iv, p.319-340.

______. La infancia temprana. In: Obras Escogidas. 2. ed. Madrid: Machado Libros, 1933-1934/2006d. iv, p.341-367.

______. Obras Escogidas. 2. ed. Madrid: Machado Libros, 2006e. iv.

______. El primer año. In: Obras Escogidas. 2. ed. Madrid: Machado Libros, Tomo IV, 1932-1934/2006f. iv, p. 275-318.

______. El problema de la edad. In: Obras escogidas. 2. ed. Madrid: Machado Libros. 1932-1934/2006g. iv, p. 251-274.

VIGOTSKI, L. S. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, jan. 1935/2010, p. 681-701. https://doi.org/10.1590/s0103-65642010000400003

______. Primeira aula: o objeto da pedologia. In: Sete aulas de L.S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: E-papers. 1935/2018a. p. 17-36. https://doi.org/10.4025/rtpe.v22i1.47437

______. Quinta aula: Leis gerais do desenvolvimento do desenvolvimento psicológico da criança. In: Sete aulas de L.S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: E-papers. 1935/2018b. p.92-108. https://doi.org/10.4025/rtpe.v22i1.47437

YASNITSKY, A. O Vigotski que nós (não) conhecemos: os principais trabalhos de
Vigotski e a cronologia de sua composição, n.4, 2011. ISSN 2076-7099. p. 62-70.