The teaching action in graduate cultural historical perspective: creativity in focus
Main Article Content
Abstract
This article presents reflections on the unfolding of the pedagogical strategies promoted in teacher action with a college graduate. The focus of the discussions was the development of creative processes and your relationship with learning; the emphasis, in this discussion, was given to the students' subjectivity in order to promote new proposals of academic engagement. Are presented experiences of creative works performed in a strict sense graduate course, which are based on qualitative and Epistemology in the theory of Subjectivity in the cultural-historical perspective. Stands out, therefore, the discussion of theoretical productions that we can apprehend this process, recognizing the need to deploy training proposals enabling the emergence of teacher as active subject. Consists, therefore, in bringing in this space, the reflections regarding the essential creativity to promote actions and relationships that aim to overcome the reprodutivistas practices, in higher education, which reduce the learning instrumental acts.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ALENCAR, E. M. L. S. Criatividade e educação de superdotados. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH. D. S. Criatividade: múltiplas perspectivas. 3 ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2003. 220p
______. Inventário de Práticas Docentes que Favorecem a Criatividade no Ensino Superior. Brasília: Universidade de Brasília. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2004, 17(1). p.105-110
______. Criatividade na educação superior: fatores inibidores. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 15, n. 2, p. 201-219, jul. 2010.
AMARAL, A. L. N.; MARTÍNEZ, A. M. Aprendizagem e criatividade no contexto universitário. Psicol. Am. Lat., México, n. 8, nov. 2006. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2006000400003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 21 maio 2019.
ANACHE, A. A.; LUZ, H. O lugar da subjetividade no processo de avaliação diagnóstica do indivíduo com deficiência intelectual: desafios metodológicos e epistemológicos. In: MARTÍNEZ, A. M.; NEUBERN, M.; MORI, V. D. (Orgs.) Subjetividade contemporânea: discussões epistemológicas e metodológicas. Campinas, SP: Editora Alínea, 2014.
ARRUDA, T. S.; MARTÍNEZ, A. M. Criatividade do professor e criatividade no trabalho pedagógico: os estudos realizados no Brasil. Piauí, Linguagens, Educação e Sociedade, Ano 17, n. 27, jul./dez. 2012.
CAMPOLINA, L. O.; MARTÍNEZ, A. M. Fatores Favoráveis à Inovação: Estudo de Caso em uma Organização Escolar. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, 13(3), set-dez 2013, p. 325-338. ISSN 1984-6657. Disponível em: http://submission-pepsic.scielo.br/index.php/rpot/index. Acesso em: 21 maio 2019.
CUNHA, M. I. da. Inovações: Conceitos e Práticas. In: CASTANHO, S.; CASTANHO, M. E. Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001, p 125, 136.
CUNHA, L. A. Desenvolvimento desigual e combinado no ensino superior – estado e mercado. Educ. Soc., Campinas, vol. 25, n. 88, p. 795-817, Especial - Out. 2004. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 13 fev. 2019.
CSIKSZENTMIHALYI, M. Creativity. In: ALENCAR, E. M. L. S. & FLEITH, D. S. Contribuições teóricas recentes ao estudo da criatividade. Psicologia: Teoria e Pesquisa. Brasília. Volume 19, n.º 1, 2003, p.1-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v19n1/a02v19n1.pdf. Acesso em: 12 mar. 2019.
GONZALEZ REY, F. Pesquisa qualitativa em psicologia: caminhos e desafios. São Paulo: Pioneira Tomson Learning, 2002.
______. Sujeito e Subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Tomson Learning, 2003.
______. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Tompson Learning, 2005.
______. Psicoterapia, Subjetividade e Pós-Modernidade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
______. Subjetividade e Saúde: superando a clínica da patologia. São Paulo: Cortez, 2011.
GONZALES REY, F.; MARTÍNEZ, A. M. Subjetividade: teoria, epistemologia e método. Campinas, SP: Editora Alínea, 2017.
JAPIASSU, R. O. V. Criatividade, criação e apreciação artísticas e atividade criadora segundo Vygotsky. In: org. VASCONCELOS, M. S. Criatividade: psicologia, educação e conhecimento novo. São Paulo: Moderna, 2001.
KÜLLER, A. L. M. Inovação na educação superior: reflexões sobre a transformação de uma proposta curricular. 2010. 172f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-16122010-103430/publico/ANA_LUIZA_MARINO_KULLER.pdf. Acesso em 20 fev. 2019.
LIBÂNEO, J. C. O ensino de graduação na universidade – a aula universitária. Texto elaborado para discussão sobre Princípios e Diretrizes para o Ensino de Graduação na XII Semana de Planejamento Acadêmico Integrado da UCG – dias 3 a 5 de fevereiro de 2003. Vice-Reitoria para Assuntos Acadêmicos – VA – Universidade Católica de Goiás.
MARTINEZ, A. M. O outro e sua significação para a criatividade: implicações educacionais. In: MARTÍNEZ, A. M.; SIMÃO, L. M. O outro no desenvolvimento humano: diálogo para a pesquisa e a prática profissional em psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.
______. criatividade no trabalho pedagógico e criatividade na aprendizagem: uma relação necessária? In: TACCA, M. C. V. R. Aprendizagem e trabalho pedagógico. Campinas, SP: Editora Alínea, 2006, p.69-94.
______. Um dos desafios da epistemologia qualitativa: a criatividade do pesquisador. In: MARTÍNEZ, A. M.; NEUBERN, M.; MORI, V. D. (Orgs.) Subjetividade contemporânea: discussões epistemológicas e metodológicas; Campinas, SP: Editora Alínea, 2014.
MARTÍNEZ, A. M.; AMARAL, A. L. N. Aprendizagem criativa no ensino superior: a significação da dimensão subjetiva. In: MARTÍNEZ, A. M.; TACCA, M. C. V. R. (Orgs.). A complexidade da aprendizagem: destaque ao ensino superior; Campinas, SP: Editora Alínea, 2009.
MORI, V. D. (2014). A Epistemologia qualitativa na Pesquisa em Saúde: suas implicações e desafios. In: MARTÍNEZ, A. M.; NEUBERN, M.; MORI, V. D. (Orgs). Subjetividade Contemporânea: discussões epistemológicas e metodológicas. Campinas, SP: Editora Alínea, 2014.
MOURÃO, R. F.; MARTÍNEZ, A. M. A criatividade do professor: a relação entre o sentido subjetivo da criatividade e a pedagogia de projetos. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 10, n. 2, Julho/Dezembro 2006, p. 263-272.
OLIVEIRA, B. M.; MARTÍNEZ, A. M. Possibilidades criativas de professores em cursos de pós-graduação stricto sensu. Campinas: Estudos de Psicologia, v. 24, n. 4, octubre-diciembre, 2007, p. 463-473.
PRESTES, Z. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
ROSSATO, M.; MATOS, J. F.; PAULA, R. M. de. A subjetividade do professor e sua expressão nas ações e relações pedagógicas. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 34, 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100105&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 15 maio de 2018.
ROSSATO. M.; MARTINS, L. R. R.; MARTÍNEZ, A. M. Construção do Cenário Social da Pesquisa no Contexto da Epistemologia Qualitativa. In: MARTÍNEZ A. M.; NEUBERN, M.; MORI, V. D. (Orgs). Subjetividade Contemporânea: discussões epistemológicas e metodológicas. Campinas, SP: Editora Alínea, 2014.
SAVIANI. D. A filosofia da educação e o problema da inovação em educação. In: GARCIA. W. E. Inovação no Brasil. Problemas e perspectivas. Campinas: Autores Associados, 1995, p.17-32.
SILVA, T. & NAKANO, T. Criatividade no contexto educacional: análise de publicações periódicas e trabalhos de pós-graduação na área da psicologia. Educação E Pesquisa, 38(3), 2012, 743-759. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000013. Acesso em: 13 jan. 2019.
TACCA, M. C. V. R. Aprendizagem e trabalho pedagógico. Campinas, SP: Editora Alínea, 2006.
______. Estratégias Pedagógicas: desdobramentos como foco nas relações professor-aluno. In: TACCA, M. C. V. R. Aprendizagem e Trabalho Pedagógico, Campinas, Alínea, 2006, p. 44-67.
TAUCHEN, G.; BORGES, D. S. Docência inovadora na universidade: percursos e princípios organizadores. Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 2, p. 721-751, jun. 2013. ISSN 2175-795X. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/27933>. Acesso em: 12 maio 2019. doi:https://doi.org/10.5007/2175-795X.2013v31n2p721.
VYGOTSKI, L. S. A formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.