Theory of Subjectivity and education: interview with Fernando González Rey Interview

Main Article Content

Fernando Luis González Rey
Daniel Magalhães Goulart

Abstract

This interview addresses the topic of education, having as a guiding line the professional and the intellectual trajectory of the author of the Theory of Subjectivity from a cultural-historical approach, Fernando González Rey. More than a conventional interview, it was a dialogue, which emphasizes the richness and density of the author's living thought. Through his perspective of subjectivity, education is permanently linked to the generation of social relations and spaces geared towards subjective development. Individuals, social groups and institutions are articulated in the organization of educational processes, which are, on the one hand, never detached from history and culture and, on the other hand, aimed at building the future

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Rey, F. L. ., & Goulart, D. M. (2019). Theory of Subjectivity and education: interview with Fernando González Rey: Interview. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 3(1), 13–33. https://doi.org/10.14393/OBv3n1.a2019-50573
Section
Dossiê Desdobramentos da Teoria da Subjetividade no campo da educação

References

BEZERRA, M.D.S. Dificuldades de aprendizagem e subjetividade: para além das representações hegemônicas do aprender. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

GONZÁLEZ REY, F. Personalidad, salud y modo de vida. Cidade do México: UNAM Iztacala, 1993.

GONZÁLEZ REY, F. Comunicación, personalidad y desarrollo. Habana: Pueblo y Educación, 1995.

GONZÁLEZ REY, F. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. Tradução de Raquel Souza Guzzo. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.

GONZÁLEZ REY, F. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. 2. ed. Tradução de M. A. Ferrada Silva. São Paulo: Cengage Learning, 2005.

GONZÁLEZ REY, F.O pensamento de Vigotsky: contradições, desdobramentos e desenvolvimento. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. São Paulo: Hucitec, 2013.

GONZÁLEZ REY, F. Human motivation in question: discussing emotions, motives and subjectivity from a cultural-historical standpoint. Journal for the Teory of Social Behaviour. doi: 10.1111/jtsb.12073, 2014.

GONZÁLEZ REY, F. Advancing the topics of social reality, culture, and subjectivity from a cultural-historical standpoint: Moments, paths, and contradictions. Journal of Theoretical and Philosophical Psychology, v. 36, p. 175-189, 2016a.

GONZÁLEZ REY, F. The topic of subjectivity in psychology: contradictions, paths and new alternatives. Journal for the Theory of Social Behaviour, 47(4), 502-21, 2017. (DOI:10.1111/jtsb.12144.)

GONZÁLEZ REY, F. Subjectivity in debate: some reconstructed philosophical premises to advance its discussion in psychology. Journal for the Theory of Social Behaviour, 49(2), 212-234, 2019. DOI: 10.1111/jtsb.12200.

GONZÁLEZ REY, F.; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. La personalidad: su educación y desarrollo. Habana: Pueblo y Educación, 1989.

GONZÁLEZ REY, F.; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. Three approaches to psychology in Latin America: their rise and fall. Annual Review of Critical Psychology, 10, 642-662, 2013.

GONZÁLEZ REY, F.; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; GOULART, D.M. (Orgs.). Subjectivity within cultural-historical perspective: theory, methodology and research. Singapore: Springer, 2019.

GONZÁLEZ REY, F.; PAVÓN-CUÉLLAR, D. La revolución cubana: subjetividad y psicología. Teoría y Crítica de la Psicología, 12, 10-35, 2019.

GOULART, D.M. Educação, saúde mental e desenvolvimento subjetivo: da patologização da vida à ética do sujeito. 2017a. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade de Brasília, Brasília.

GOULART, D.M. Subjectivity and critical mental health: lessons from Brazil. Londres: Routledge, 2019.

MACHADO, R. Impressões de Michel Foucault. São Paulo: n-1 edições, 2017.

MITJÁNS MARTÍNEZ, A; GONZÁLEZ REY, F. Psicologia, educação e aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez, 2017.

MONTERO, M (Org.). Construcción y crítica de la psicología social. Barcelona: Editorial Anthropos, 1994.

OLIVEIRA, A.M.D.C. Desenvolvimento subjetivo e educação: avançando na compreensão da criança que se desenvolve em sala de aula. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade de Brasília, Brasília.

VALSINER, J. What cultural psychology needs: generalizing theories!.

Culture & Psychology, 20(2), 147-159, 2014.